Gå til innhold

Hjelp mann 50 å få seg en ny jobb

sylviann

Anbefalte innlegg

Jeg henvender meg her på vegne av en venn som er litt "lost". 

Han er 50 år gammel, har jobbet som bilmekaniker i 30 år, og har jobbet med de fleste maskiner, biler, kjøretøy, båter osv som finnes. Som han sier selv: alt utenom helikopter. 
Han har også jobbet i et låsefirma. 

For 6 år siden satte han ut for å omskolere seg til maskiningeniør, da kroppen ikke lenger takler at han fikser biler på heltid. 

Jeg møtte han for første gang for 3,5 år siden da vi startet ingeniørstudiene sammen. Jeg ble ferdig i juni 2016. Siden semester 2 av utdanningen har jeg fungert som hjelpelærer til han, og har fått "dradd" han gjennom noen fag. Nå har jeg fått jobb som ingeniør og kan ikke tilbringe dagene mine på skolen med han lenger -men han henger fremdeles etter med minst 1 år med fag pluss bacheloroppgave. 

Grunnen til dette er at han er verdens mest uheldige mann. 

I løpet av tiden jeg har kjent han har han vert innlagt på sykehus minst 6 ganger, knekt en tå 3 ganger, knekt foten, hatt betennelse i låret, hatt utallige infeksjoner, vann i lungene, kjerringen var utro og gikk fra han, x antall folk rundt han har dødd (jeg kan ikke telle på to hender engang) og han fikk et skap i hodet og har fått et hakk i skallen som også har gjort at han ikke lærer ting like godt lenger. Og dette er bare de tingene jeg husker sånn i farten. Saken er at når det nærmer seg eksamenstid, så vet vi at nå skjer det noe med han, og det slår aldri feil. 

Long story short: eksamenstid er en stressituasjon som holder på å ta livet av han, og jeg har nå anbefalt han å avslutte og heller satse på noe annet. 

Spørsmålet og det jeg trenger litt hjelp til er: Hva annet kan han satse på? 

Jeg trenger hjelp til å finne alternativer til å utdanne seg til ingeniør. Jeg har foreslått takstmann, men det er vanskelig å få jobb som det nå. 

Det aller viktigste er at han ikke ønsker å gå arbeidsledig de siste 10-ish årene av sitt yrkesaktive liv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mja.. Jeg skjønner at du går der, men det er ikke den type maskiner han kan. Han kan motorer, roboter, kraner, båter, biler, brannbiler osv. Men han er langt fra en IT-kinda guy.

Det jeg er ute etter er å vite hvilke alternativer til ingeniør som finnes, rett og slett fordi han ikke kommer seg gjennom eksamen. Han kan fagene- ofte bedre enn foreleserne, men han får ikke papirene på det. 

Lenke til kommentar

Arbeid på delelager/deletelefon. Takler han en jobb som kontorarbeider på verksted? Ta imot telefoner, notere bestillinger, skrive fakturaer og litt slikt arbeid kunne jo ha vært aktuelt for han. Han har jo relativt mye erfaring i bransjen, og dersom han takler litt papirer (noe jeg regner med at han gjør siden han studerer) så burde det være en grei jobb. Du har jo yrker som gravermaskinfører/lastebilsjåfør. Mange yrker som kunne ha passet han tenker jeg :) 

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Gravemaskin og lastebil tror jeg er uaktuelt på grunn av helsen hans. Han er dårlig til beins og i rygg og tbh han trenger å bevege seg mer om han skal leve lenge.. 

Drive med innkjøp og slikt tror jeg han kunne gjort, men det er ingen som ansetter noen til å kun sitte å gjøre slike ting. 

Grunnen til at jeg tenkte på takstmann, er jo at det vil være litt kombinert med å reise rundt å takstere, og å sitte på kontor og skrive. Problemet er at jeg ikke vet og finner ikke ut akkurat hvordan man blir takstmann.. 

Han ønsker å bli ingeniør, men klarer ikke dra det i land. Jeg prøver å finne et alternativ som ligner, hvis dere skjønner. 

Alternativet hans for å ikke komme seg i arbeid snart er å bli uføretrygdet, og det er det absolutt siste han vil. Han er en arbeidskar og vil gjøre det til han dør. 

Lenke til kommentar

Lærer tror jeg han kunne trivdes som. Eneste er vel at eg tror man må ha C i snitt i undervisningsfagene for å komme inn på PPU? Eller finnes det andre løsninger for praktiske fag? Noen som har linker elns jeg kunne sett på? 

PPU-Y har en egen rammeplan og opptakskravene her er: Fullført treårig relevant profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års relevant yrkespraksis fag-/svennebrev ELLER annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplærings nivå og fire års yrkespraksis. Dette gjelder fortsatt.

Leste litt her for de nye reglene som ble innført i år: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Universitet-og-hogskole/Nyheter/Ny-rammeplan-for-PPU/

Så utifra det jeg forstår så kan man ta utdanningen om man har Fagbrev og minst 4års yrkespraksis og noen yrkesteoretiske fag.. Jeg vurderer selv å søke inn på PPU-Y selv, men blir svært forvirret da PPU veiledere ikke vet helt kravene selv og er usikker på hva som menes med "To års relevant yrkesteoretisk utdanning"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...