Gå til innhold

I dag er det 10 år siden Apple lanserte iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem var først med smarttelefon? Windows phone var jo stort for ca 10 år siden. HTC var tidlig ute med windows phone. 

Når kom den første Android smarttelefonen og hvem var først ute med konseptet smartphone? 

 

Kan vel sikkert diskuteres litt etter definisjoner, men de fleste definisjoner lander nok på at det kom engang på 90-tallet. Tidlig 2000 var det sånn pass pop, med winphone som du nevner, og symbian.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening er det kombinasjonen av 3 kjennetegn som utgjør smartphones slik vi kjenner dem idag.

 

- Helgrafisk berøringsskjerm og ulike sensorer og kommunikasjonskanaler - det fantes i PDAer fra før

- Mobiltelefon

- App-konseptet - millioner av app-leverandører på et organisert marked

 

Jeg synes egentlig det siste utgjør det store ekstra kvantespranget, resten er bare vanlig teknisk utvikling.

Lenke til kommentar

Før smarttelefoner så hadde vi vel PDAer som f.eks Palm, og nokia og Ericsson var jo tidlig ute med sine PDA-telefoner som R380, 9210 o.l. Men den første produsenten som kom med en skikkelig smarttelefon ligner litt på det vi har i dag var vel HTC. (Eller Qtek som de ble solgt under her i landet i begynnelsen)

Lenke til kommentar

Etter min mening er det kombinasjonen av 3 kjennetegn som utgjør smartphones slik vi kjenner dem idag.

 

- Helgrafisk berøringsskjerm og ulike sensorer og kommunikasjonskanaler - det fantes i PDAer fra før

- Mobiltelefon

- App-konseptet - millioner av app-leverandører på et organisert marked

 

Jeg synes egentlig det siste utgjør det store ekstra kvantespranget, resten er bare vanlig teknisk utvikling.

 

10-årsjubileet for et slikt produkt må vi nok vente enda ett år på.

(Første generasjons iPhone hadde ingen app store.)

Lenke til kommentar

Etter min mening er det kombinasjonen av 3 kjennetegn som utgjør smartphones slik vi kjenner dem idag.

 

- Helgrafisk berøringsskjerm og ulike sensorer og kommunikasjonskanaler - det fantes i PDAer fra før

- Mobiltelefon

- App-konseptet - millioner av app-leverandører på et organisert marked

 

Jeg synes egentlig det siste utgjør det store ekstra kvantespranget, resten er bare vanlig teknisk utvikling.

 

Tja vet ikke helt hva jeg skal si ang apper. Det blir for min del færre og færre apper som bor i min telefon. Ofte grunnet apper som krever tilgang til ALT selv for helt enkle oppgaver. Appstore er nå nærmest blitt et rottehull av mer eller mindre dugelige apper som er full av reklame, og som selv i betalte versjoner forsøker å samle mest mulig data om brukeren. Så appstore gikk fra å være unikt bra til å bli såder. 

 

Når er det så mange ROM som er så fulle av de mest basic appene at det for min del blir lett å velge bort drittappene. De få jeg fortsatt bruker betaler jeg for. Er synd egentlig at en må roote telefonen for at det skal bli en god brukeropplevelse, slik at får fjernet ALL reklame og har detaljekontroll på hva appene skal få tilgang til evt. så kan man spoofe info til appene. Men slik er det blitt altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før smarttelefoner så hadde vi vel PDAer som f.eks Palm, og nokia og Ericsson var jo tidlig ute med sine PDA-telefoner som R380, 9210 o.l. Men den første produsenten som kom med en skikkelig smarttelefon ligner litt på det vi har i dag var vel HTC. (Eller Qtek som de ble solgt under her i landet i begynnelsen)

 

Hehe hadde R380 en stund. For et drog, en svær klump av en telefon og med så dårlig skjerm at man endte opp med IR til laptop og 380 som modem. Og det gikk tregt.  Etter noen måneder så var det over på t68 og tilbake til PDA fra compaq var det vel. De rulet jo lenge på PDA, også var det jo hauger av jackets og kule ting. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nokia 9000 Communicator kom i 1996 og er regnet som den første smartphonen.

 

Å forandre kriteriene slik at iPhone blir den første smartfonen er direkte historieforfalskning. Det eneste nye iPhonen brakte på markedet, var et flertouch system som fungerte. Noe annet nytt kom den ikke med i 2007. Ikke etter den tid heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...