Gå til innhold

15 år siden sist jeg åpnet en PC - innspill oppgradering skjermkort?


HMXZ

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ungdommen i huset har i fire år hatt glede av en Komplett Gamer PC (2012/13), med følgende mer eller mindre sentrale komponenter (Windows 10 er i sving ellers):

 

Gainward GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX
PCI-Express 3.0, GDDR5, DL-DVI-D + DL-DVI-I, HDMI, DisplayPort
 
Intel Core i5-3470 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.2GHz, 6MB, 77W, HD2500, Boxed w/fan
 
CM Storm Trooper Gaming Big Tower
vifter: 2x 120mm front, 1x 200mm topp, 1x 140mm bak, mATX, ATX, XL-ATX, USB 3.0
 
Corsair CX 500W PSU BULK
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex
 
MSI B75MA-P45, S-1155, PC-REP
m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB 3.0, VGA, DVI, UEFI
 
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24
 
Crucial m4 SSD 2.5" 128GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write
 
WD Desktop Green 1TB
SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB, 3.5"

 

Nå på nyåret ville han bytte ut skjermkortet - valget falt på

ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix Gaming

Skjermkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, ROG, OC-version, Pascal

 

I det jeg skriver dette, innser jeg at vi sikkert hadde vært tjent med å søke råd her før vi kjøpte - men vi byttet skjermkortene i går, installerte medfølgende drivere (datert mid-november 2016, IIRC).

 

Kort fortalt: Oppgraderingen svarte ikke til forventningene.

 

Har vi gjort noe feil - noe ufullstendig?

Var forventningene for høye?

Var flaskehalsene flere enn skjermkortet - er prosessor/minnemengde tilstrekkelig?

 

Kort sagt: En liten sjekkliste for dummies hadde vært fint å få lekset opp.

 

Takk for enhver respons!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Jeg ville iallefall installert nyeste drivere først, det er sikkert. Er skjermkortet satt i en PCI-E-slot med x16-båndbredde? Det er de to første tingene jeg tror jeg ville sett på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Om skjermkortet står i 8x eller 16x PCI-E port har tilnermet ingenting å si på ytelsen.

 

 

Jeg satte kortet mitt i en x8-port ved en feiltakelse, og forskjellen var på rundt 1000 poeng i nyeste 3DMark. Jeg vil si det har noe å si på ytelsen.

Lenke til kommentar

 

Om skjermkortet står i 8x eller 16x PCI-E port har tilnermet ingenting å si på ytelsen.

 

 

Jeg satte kortet mitt i en x8-port ved en feiltakelse, og forskjellen var på rundt 1000 poeng i nyeste 3DMark. Jeg vil si det har noe å si på ytelsen.

 

 

Hadde også mitt R9 290X i 8x og 16x og merket ikke noe forskjell.

Lenke til kommentar

Forsøk dette

 

Last ned siste drivere fra nvidia men ikke installer

Avinstallere skjermkortdrivere fullstendig vba DDU (programmet tar deg til safemode og fjerner alt).

Etter reboot til normal windows installer driverne du lastet ned

Hei Kyrre!

Har du selv erfaring med at dette kan hjelpe? Fant denne tråden: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4peph9/why_do_some_of_you_use_ddu_to_clean_install/ som gjør at jeg vil nøle med å gå til akkurat dette skrittet - selv om det kanskje er riktig "in the end".

 

Hvis det ikke er gamle drivere som svever rundt som er problemet (kan altså være det), kan det være at en integrert grafikkløsning sitter og mater skjermen, og ikke skjermkortet som ble satt inn?

 

Takker for tips i tråden ellers om å kjøre benchmarks, som jo er mere objektive enn "skuffa nå"-inntrykk, som like mye kan ha med for høye forventninger å gjøre.

 

Er CPUen ellers frikjent for flaskehalsrolle?

 

Igjen, takk for respons!

Lenke til kommentar

En i5-3470 kan ikke være flaskehals. Jeg ville sett på software/driver, eventuelt RAM.

 

Prøv å avinstallere driver fullstendig som nevnt ovenfor, og installer på nytt. Ett 1060 skal yte som ett 980, og du bør merke stor forskjell fra 660ti. Hva slags spill er det dere prøver?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noe problemer med DDU - og det har hjulpet meg noen ganger. Om du trenger det er en annen ting.

 

Så lenge du er tilkoblet skjermkortet (og ikke HK), skjermkortet står i det blå PCIE sporet og har korrekte kabler fra PSU tilkoblet så skal det være dette "som mater skjermen". Gitt at driverne er installert da.

 

Flaskehals er litt trollord. Det er klart at en blodklokka 6900K f.eks vil yte bedre sammen med GTX 1060 enn hva en 3470 gjør - men samtidig så skal

 

3470 + 1060 > 3470 + 660 TI.

 

Du kan evt laste ned 3D Mark og sammenligne resultatet ditt mot tilsvarende system.

http://www.3dmark.com/search#/?mode=advanced&url=/proxycon/ajax/search/cpugpu/fs/P/1540/1096/500000?minScore=0&cpuName=Intel%20Core%20i5-3470%20Processor&gpuName=NVIDIA%20GeForce%20GTX%201060-6GB

 

Hvis det er helt tydelig at ditt system yter mye dårligere (vær obs på OC av GPU) så ville jeg gjort en clean install av drivere og kanskje oppdatert BIOS også.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

*klipp*

 

Så lenge du er tilkoblet skjermkortet (og ikke HK), skjermkortet står i det blå PCIE sporet og har korrekte kabler fra PSU tilkoblet så skal det være dette "som mater skjermen". 

*klipp*

 

Hmm, det demrer her: Det blå PCIE-sporet er vel greit, det var det vi tok det gamle ut av.

 

Kablene fra PSU kan vi ha surret med, det var nemlig to sett slike (tok ikke notis av det andre paret før det gamle skjermkortet var ute, og burde sikkert teipet de som var aktive for å huske hvilke det var). Er på jobb nå, men husker dette som to 6-pins og 2 2-pins forbindelser/konnektorer. Med hver sine firkantformede konnektorer i tillegg til de runde (for orientering, sikkert).

 

Vil det kunne være forskjell på hvilke kabler (fra PSU, må antas) vi brukte?

 

(Ja, jeg er så noob som spørsmålene tyder på ;-) ).

 

Igjen, takk for tålmodig respons!

Lenke til kommentar

PCIE kabler fra PSU til GPU er som regel 6 pin, 6+2 pin eller 8 pin (altså 6 pin eller 8 pin er standarden). Det finnes noen PSU med 16 pin også, når man skal ha flere skjermkort men ønsker mindre kabelrot :) Men jeg sporer av.

 

Det gamle kortet ditt, GTX 660 TI, bruker 2 stykk 6 pin.

Det nye, GTX 1060, bruker 1 stykk 8 pin mener jeg.

 

Dermed må du ha en 6+2 pin som din PSU har, på det nye kortet.

 

14-PCI-E.jpg

 

Det kan vel nevnes at enkelte strømforsyninger ikke gir nok effekt på 6+2 pin pga måten lederene er koblet på. Jeg har vært borti at 6+2 pin fra PSU til en 8 pin på GPU ikke gir nok. Da finnes det overganger hvor man kobler to seperate 6 pin kabler fra PSU til denne overgangen, som går over i en singel 8 pin og inn i GPU. Om dette er tilfellet hos deg kan jeg ikke svare på. Jeg tviler på det er tilfelle.

 

adapter.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...