Gå til innhold

I Stavanger gjør alle innbyggerne en innsats for å varme opp byens rådhus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Varmepumpen trekker varme ut av glycolkretsen, dvs kjøler glycolkretsen, og temperaturen kan bli under null Celsius fra fordamperen.. Samme i energibrønner, temp ned i hullet under null, og opp igjen over null. Varme hentes fra brønnen, evt brønnen kjøles. To sider av samme sak. Så kommunen driver med kloakk-kjøling i stor skala....

Lenke til kommentar

Hvordan unngår de at kloakken fryser til en kloakkvannisblokk, dersom de begynner å tappe varme fra den?

Ved å montere varmekabler i klokakken ;)

Antar jo at de holde temperaturen på ett slikt nivå at de tar ut varme uten at  kloakken fryser.

Lenke til kommentar

Rett og slett automasjon, eller renner kloakken såpass kraftig forbi at det ikke blir noen problemstilling uansett? Da holder det vel med en simpel kontrollenhet som sørger for å stoppe varmeveksleren helt dersom temperatur faller under gitt valgt nivå.

Dersom risiko for et hyppigere sannsynlighet for at kulde skal sette inn fra varmevekslersystem, så må det vel automasjon på plass. Det blir jo et litt dyrere anlegg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spennende! hvor høy COP og investering er det her?

Hva er servicekostnader, levetid på systemet?

Antar alle varmevekslere i kloakk er seriekoblet, de er 2-3 mm tykkelse, er en viss risiko her,

Støtter forrige her, la oss få en ny artikkel her, gjerne om 12 mnd

Lenke til kommentar

Rett og slett automasjon, eller renner kloakken såpass kraftig forbi at det ikke blir noen problemstilling uansett? Da holder det vel med en simpel kontrollenhet som sørger for å stoppe varmeveksleren helt dersom temperatur faller under gitt valgt nivå.

Dersom risiko for et hyppigere sannsynlighet for at kulde skal sette inn fra varmevekslersystem, så må det vel automasjon på plass. Det blir jo et litt dyrere anlegg.

Har en ikke målt temperatur i kloakk før installasjon? Trodde temp var typisk 15-20 grader i kloakk. Om en tar ut 4 grader så bør det ikke være behov for glykol. Men det er ikke all verden en tjener på å bytte fra glykol til vann heller?
Lenke til kommentar

Kanskje det har med faren for at rotter gnager hull på isolasjonen på varmevekslersløyfene? Altså at de ikke tar noen sjanser annet enn å kjøre på glykol som kjølevæske.

Det har vært jævlig mye rotter i Stavanger tidligere ihvertfall. Sannsynligvis fremdeles mye av det. For noen omganger siden, da jeg gikk tur rundt Mosvannet så så jeg rotte ved vannkanten. Det er mange som er ivrige med brødposene for å mate på fuglene både ved Mosvannet og ved Breiavannet. Da koser også rottene seg og yngler som bare det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan unngår de at kloakken fryser til en kloakkvannisblokk, dersom de begynner å tappe varme fra den?

Ved å montere varmekabler i klokakken ;)

Antar jo at de holde temperaturen på ett slikt nivå at de tar ut varme uten at  kloakken fryser.

Hei, tenkte jeg skulle belyse litt på hvorfor dette ikke kommer til å bli et problem.

I dagens avløpssystem går det enorme mengder "vann". Selv jobber jeg på VEAS (Vestfjorden avløpsselskap) ref. http://www.tek.no/artikler/veas/164963. Selv på tørre dager har jeg aldri sett mer enn 800 liter i sekundet til vårt anlegg. Ut ifra størrelsen på Stavanger vil jeg tro at det alltid går over 100 liter i sekundet. For å fryse 100 liter "vann" som holder ca 7 grader, skal det enormt med energi til, noe jeg tviler på at selv denne varmeveksleren på 500 kW kan klare.

God mandag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...