Gå til innhold

Heatpipes

baronKanon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det kan være vanskelig å lage heatpipes selv, med mindre du har avansert utstyr tilgjengelig. En heatpipe er ett lukket rør, med en spesiell type væske inni. Denne væsken tar til seg varme, og begynner å koke. Når den fordamper, stiger den oppover i røret, og blir avkjølt. Varmen avgis til den øverste delen av røret, og deretter til omgivelsene.

Slik fungerer en heatpipe

Lenke til kommentar

Så hvis jeg skaffer meg noen tynne kobberrør, lodder/klemmer sammen en side, fyller den med væske som koker ved "lave" temperaturer (30-40c!?) og lukker, så vil det bli gudd?

Men det skal i teorien også funke med luft, da; varm luft stiger og fortrenger den luften som er lenger oppe i røret som da er kaldere! Mindre effektiv enn m væske, menmen.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg skaffer meg noen tynne kobberrør, lodder/klemmer sammen en side, fyller den med væske som koker ved "lave" temperaturer (30-40c!?) og lukker, så vil det bli gudd?

Skulle tro det vil funke, dersom du får tak i egnet væske og klarer å få det hele tett nok så det ikke lekker.

Men det skal i teorien også funke med luft, da; varm luft stiger og fortrenger den luften som er lenger oppe i røret som da er kaldere! Mindre effektiv enn m væske, menmen.

I teorien vil det funke med luft, men jeg har ikke særlig tro på at det da vil bli mye mer effektivt enn en vanlig kjøleribbe. Dermed vil du ha gjort masse arbeid til liten eller ingen nytte.

PS: Jeg har ikke noen doktorgrad i fysikk og/eller kjemi. Dette er kun hva jeg tror, utifra min tekniske innsikt og det lille jeg husker fra fysikk/kjemi timene på skolen (2FY/2KJ). ;)

Lenke til kommentar

Må passe på at når temperaturen øker så vil trykke øke... når man koker vann i en kjele er det ofte det koker over. Koker du vann i et lukket kasserolle, da blir det PANG!

Hva med en kobberrør som leder til en vanntank? I og med at vannet varmes litt opp, men har større flate og vil avgi varme ? Hmm.. kanskje det like greit å lede varmen til kabinettdøra ? Hos meg er den iskald hele tiden, selv om det er over 20 grader på rommet... litt rart det der...

Lenke til kommentar

Sjekket litt på nettet og fant et par linker:

Hos Thermacore fant jeg dette:

Q. What fluids are used in heat pipes?

A. Heat pipe working fluids range from Helium and Nitrogen for cryogenic temperatures, to liquid metals like Sodium and Potassium for high temperature applications. Some of the more common heat pipe fluids used for electronics cooling applications are ammonia, water, acetone, and methanol.

og

Q. How do they work?

A. Heat pipes transfer heat by the evaporation and condensation of a working fluid. As stated above, a heat pipe is a vacuum tight vessel which is evacuated and partially back-filled with a working fluid. As heat is input at the evaporator, fluid is vaporized, creating a pressure gradient in the pipe. This pressure gradient forces the vapor to flow along the pipe to the cooler section where it condenses, giving up its latent heat of vaporization. The working fluid is then returned to the evaporator by capillary forces developed in the porous wick structure or by gravity.

og ikke minst

Heat pipes are evacuated vessels, typically circular in cross sections, which are back-filled with a small quantity of a working fluid.

Æsj, de lages med et undertrykk. Kan bli litt vrient, det! Kanskje varme opp hele røret og lukke det mens det er varmt. Når det så kjøles, vil trykket synke (elementær termodynamikk), og en liten grad av undertrykk vil oppstå. Dersom det lukkes ved atmosfærisk trykk, vil trykket øke med temperaturen. Kokepunktet til væsker øker også ved trykkøkning, og det vil ta enda lenger tid før væsken vil koke!

Tror dette kan bli et fint lite prosjekt etter jul, jeg;) Lage noen rør med f.eks. aceton (jaja, ******* brannfarlig. skal være forsiktig med loddebolten). Bare prøve, lissom :thumbup:

Lenke til kommentar
[quote name='baronKanon' date='01/12/2003 : 07:33']Sjekket litt på nettet og fant et par linker:
Hos [url="http://www.thermacore.com/hpt_faqs.htm"]Thermacore[/url] fant jeg dette:
Tror dette kan bli et fint lite prosjekt etter jul, jeg;) Lage noen rør med f.eks. aceton (jaja, ******* brannfarlig. skal være forsiktig med loddebolten). Bare prøve, lissom :thumbup:[/quote]
God link, mye fin fin info som kan brukes ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...