fjellapeeee Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Heisann Er en såkalt nybegynner som ønsker seg å tilegne seg mer kunnskap. Jeg har kanskje tatt meg litt vann over hodet ved å prøve på dette, men saken er slik. Vi kjører i dag AD på en gammel server, og ønsker å migrere denne over til en 2012R2 versjon. Denne saken er ganske grei og ingen problem å løse så langt. Problemet er at på denne serveren kjører vi i dag dns serveren som styrer det gamle nettverket, mens på den nye serveren jeg ønsker å flytte AD til kjører det en ny dns server for det nye nettverket. Det letteste ville vært å faset ut den eldste dns serveren, men det er fortsatt utstyr som går mot denne slik at det ikke lar seg gjøre med engang. Hadde jeg kjørt med både ny og gammel server hadde det ikke vært noe problem, men ønsker å fase ut den gamle da denne er fra forrige århundre og kan ta kvelden når som helst. Hvordan kan jeg løse dette da? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Kjører den gamle serveren på fysisk server kunne dere reddet den ved å virtualisere den. Jeg vet ikke hvilken platform dere kjører på men VMWare skal visstnok ha verktøy for å virtualisere fysiske bokser. Lenke til kommentar
fjellapeeee Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 Kjører den gamle serveren på fysisk server kunne dere reddet den ved å virtualisere den. Jeg vet ikke hvilken platform dere kjører på men VMWare skal visstnok ha verktøy for å virtualisere fysiske bokser. Hei. Jo, det er en mulighet. Men hadde håpet jeg kunne faset den helt vekk og på en eller annen måte fortsatt beholdt DNS. Men det er kanskje ikke mulig? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Litt for mange løse tråder her til at jeg kan gi deg et eksakt svar til hva du bør gjøre. I utgangspunktet kunne man sagt at du gjenbruker IP-adressen på den gamle DC-en på den nye, da slipper du å omkonfigurere Primary DNS på klienter, skrivere etc. men du har gitt litt for lite (uklar) info til at jeg ville sagt kjør på. Du skal/har satt opp en ny DC i samme domenet som den gamle? Eller har|skal du sette opp ny forest, domene på den nye og skal migrere alt av resurser over? Den nye DC-en skal ta over for den gamle helt, fremdeles kun én DC i domenet? Ønsker du å gjenbruke navnet på den gamle DC-en på den nye? Hvor stort (lite) er miljøet? Antall klienter etc. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Kan være en god idé å virtualisere den gamle serveren uansett - for å skaffe deg bedre tid til å få dette opp og kjøre, samt at da kan du teste ut alt i lab før du faktisk gjør jobben i produksjon. Skulle ting tryne, har du også mye bedre recovery-muligheter. VMware har et verktøy som heter vCenter Converter som kan brukes til dette, det er gratis, det er også ESXi-hypervisor til å kjøre VMene på. Er du mer komfortabel med Windows-miljø, finnes tilsvarende verktøy for Hyper-V... Lenke til kommentar
fjellapeeee Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Litt for mange løse tråder her til at jeg kan gi deg et eksakt svar til hva du bør gjøre. I utgangspunktet kunne man sagt at du gjenbruker IP-adressen på den gamle DC-en på den nye, da slipper du å omkonfigurere Primary DNS på klienter, skrivere etc. men du har gitt litt for lite (uklar) info til at jeg ville sagt kjør på. Du skal/har satt opp en ny DC i samme domenet som den gamle? Eller har|skal du sette opp ny forest, domene på den nye og skal migrere alt av resurser over? Den nye DC-en skal ta over for den gamle helt, fremdeles kun én DC i domenet? Ønsker du å gjenbruke navnet på den gamle DC-en på den nye? Hvor stort (lite) er miljøet? Antall klienter etc. Hei Per nå har jeg kun installert ny DC på ny virtuell server, og skal migrere fra 2003 til 2012R2. Tanken er å fortsatt kjøre 1 DC. Den nye virtuelle serveren som huser DC har også installert DHCP og DNS samt der jeg logger meg inn på Hyper-V. Denne står i det nye nettverket, og har derfor ingen mulighet for å endre ip på denne. Slik det er i dag kjører vi 192.168.100.8 som dns på det gamle nettverket, men kjører 172.16.8.20 på det nye. Begge nettverkene prater med hverandre. Utstyret som står på 192 rangen er tidkrevende å flytte og det må derfor gå over en lengre periode. Slik jeg ser det så er mest sannsynlig det letteste å flytte over DC til ny server, kvele ned den gamle serveren og sette opp en ny i det virtuelle som kun styrer dns til det gamle nettverket, og da evt en ny installert DC slik at jeg har redundans. Slik at jeg får ikke faset ut den serveren før det gamle nettverket er borte. Tipper ca 25 maskiner i administrasjon og ca 350 enheter i produksjon(PLS,Printer, Terminaler) Har nok tatt meg litt vann over hodet, men syntes det er morsomt å lære og da ønsker jeg heller å prøve litt selv fremfor å delegere dette bort til konsulentene vi bruker innimellom Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Har nok tatt meg litt vann over hodet, men syntes det er morsomt å lære og da ønsker jeg heller å prøve litt selv fremfor å delegere dette bort til konsulentene vi bruker innimellom Det blir de nok glade for når de må rydde opp men, det er sikkert lurt å ha en redundant DC og DNS, men jeg ville egentlig lagt til ett ekstra nettverkskort på den virtuelle serveren og kjørt ett ben i hvert nett, så kan du kjøre DNS for begge nettene på en server, evt da på begge DCene og få full redundans. Lenke til kommentar
fjellapeeee Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Så gæli er det vel ikke da prøver jeg på det og ser hvordan det går. Lenke til kommentar
babalutfi Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 (endret) Har ikke gjort dette selv men det skal visst være enkelt i følge google. Det finnes masse informasjon om dette på nettet. Søk litt. Se her: https://community.spiceworks.com/topic/577361-replacing-server-2003-dns-server-with-2012-r2 Endret 15. januar 2017 av babalutfi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå