Kaguya Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Til høsten skal jeg flytte til en annen by i 2 år. Er hovedlåntager på min nåværende leilighet og lurer på om jeg må betale skatt av boligen hvis min medlåntager blir værende til jeg flytter tilbake? Jeg tenkte i forhold til at skatteetaten muligens betegner boligen som sekundærbolig i perioden jeg er borte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Hva slags skatt tenker du på, hva slags forhold har du til medlåntaker, og hva er årsaken til at du flytter? 1 Lenke til kommentar
Kaguya Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 Hva slags skatt tenker du på, hva slags forhold har du til medlåntaker, og hva er årsaken til at du flytter? Jeg tenker i forhold til formueskatt og om skatteetaten vil anse det som et utleieforhold? Vedkommende vil kun trenge å betale min andel av fellesutgiftene, men må jeg betale utleieskatt av dette? Vi er barndomsvenner og kjøpte sammen under første studietiden for å komme inn på boligmarkedet, flytter nå pga jobb. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Dersom noen andre betaler driftsutgiftene knyttet til boligen regnes den formuesmessig som sekundærbolig, alltid. Hvorvidt du må betale formuesskatt kommer an på din øvrige formue, men du går fra 25 % primærboligformuesverdi til 80 % sekundærboligformuesverdi. I utgangspunktet er det en skattepliktig inntekt for deg at du overlater din ideelle andel av boligen til en medeier mot vederlag (uansett hva vederlaget går til å dekke). Høsten 2017 vil det ikke bli snakk om skatt, da jeg antar at fellesutgiftene for høsten 2017 antagelig ikke overstiger 20 000 kr (du kan leie ut din andel for inntil 20 000 kr per inntektsår skattefritt). For 2018 og 2019 vil du antagelig måtte betale skatt, men du betaler kun skatt av nettoinntekt, så du betaler bare skatt hvis du har et overskudd. Det er en praktisk byrde her i og med at du vil måtte levere utleieskjema som vedlegg til selvangivelsen. Lenke til kommentar
Kaguya Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 Ok, da er jeg fortsatt under grensen for formueskatt. Slipper jeg å betale utleieskatt og levere utleieskjema hvis vi fortsetter å dele på fellesutgiftene? Vil ha minst mulig praktiske byrder og det beløpet er uansett relativt lite. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Vel, du slipper å betale utleieskatt så lenge du ikke tjener noe på utleien. Så lenge hun bidrar med <20 000 kr per år (altså ikke betaler mer av din andel av felleskostnadene enn det) er du på trygg side. Hun kan selvsagt betale hele sin andel av felleskostnadene uten problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå