Gå til innhold

Forskjell på frekvenser?

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ser at mange snakker om at man må kjøpe en telefon som støtter frekvensen 2600 dersom man skal ha god 4G dekning i Norge. Men hva om jeg kjøper en som støtter 800 og 1800 frekvensene? Vil jeg da være godt dekket? Ifølge finnsenderen.no finnes det ikke noe 2600 antenne her ute i bygda hvor jeg bor, men 800 og 1800 er representer av både Telia og Telenor.

Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2600 brukes i byer/tettbygde strøk pga høy kapasitet. men har lav rekkevidde. 1800 brukes utfor byer, har middels rekkevidde og kapasitet. 800Mhz brukes i hytteområder/på landet pga lang rekkevidde, men har lav kapasistet, dvs lav hastighet om mange er tilkoblet masten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Takk for svar- Men jeg har en telefon som skal støtte UMTS/3G på frekvensen 2100. Jeg har en slik antenne her i nærheten, men får ikke 3G på den uansett. Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på - sjekk innstillinger på telefonen, evt hør med nettselskapet ditt.

Jeg har også  en 3g antenne i nærheten når jeg er på fjellet, og signalkvaliteten er ofte så dårlig at den faller ned til "edge" likevel pga avstand. Normalt sett viser den H+ når den er tilkoblet 3g senderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...