Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

privatistfag og workload, 1 semester: blir arbeidsmengden for stor?

Anbefalte innlegg

jeg trenger å ta opp disse fagene: 

kjemi 2

fysikk 1

norsk skriftlig

naturfag 

matte 1p2p

geofag 1

trenger 5 og 6ere

Er det mulig å få det til i løpet av et halvt år. Jeg har tatt meg fri hele semesteret og kan dedikere all tiden min til dette

Men, jeg lurer bare på om arbeidsmengden uansett blir for stor? Hva tror dere? Noen som har gjort et forsøk? 

Endret av privatist17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å oppnå målsettingen din. Vil imidlertid anbefale at du legger mest tid i kjemi2, fysikk1 og norsk skriftlig. Sistnevnte er nok den mest kompliserte å oppnå et godt resultat i, ettersom sensors subjektivitet vil ha en innvirkning på karakterfastsettingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så tenker jeg at det der skal være overkommelig. Men det kommer an på hvor strukturert du er som person, hvor god studieteknikk du har, og hvor intelligent du er / hvor raskt du tar ting. Spesielt er det å være strukturert veldig viktig her, da det krever mye av deg å skulle skifte fokus mellom 6 ulike fag.

Personlig så synes jeg det er litt vanskelig å holde flyten om det går en uke mellom hver gang jeg jobber med et fag. I tillegg så er jeg av typen som liker å fokusere på ett fag per dag. Tipper jeg hadde lagt det opp slik:

6c0a48cefd4f3239222d2a93cb39049f.png

Alternativt så kan du legge opp til lengre arbeidsdager. Men min personlige erfaring (etter å ha vært student på høyere nivå i endel år, er at man er mye mer effektiv ved å legge opp til kortere, men høyt fokuserte dager. Med høyt fokus, mener jeg da:

• Mobilen er skrudd av
  • All planlegging om hva jeg skal gjøre den dagen er gjort på forhånd
  • Alt av nettsider som jeg ikke direkte har brukt for er blokkert på maskinen under arbeid
  • 25min på, 5 min pause (pomodoro). Prater stort sett med noen, går litt rundt, lager meg en kopp kaffe ect, de 5 min, for å lette litt på hodet. 30 min pause mellom annenhvert time.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

dette var flotte svar! takk til alle som tok seg tid :)

Det jeg har å tape er rett og slett penger, hver privatisteks. koster 2000kr å ta opp. Det hadde det vært veldig leit å investere tid og penger, og ikke lykkes.. den tanken er ubehagelig

Endret av privatist17
Lenke til kommentar

Jeg også trur det er fult mulig å få det gjennomført på 1 semester, men det blir veldig tøft.

Det er stort sprang fra 1p og 2p til Fysikk.

Naturfag også er et stort pensum.

Det er veldig mye labøvelser, mener det sto 12 labøvelser på pensum. hvis du vil ha topp karakter må du kunne boka utenatt og forstå alt som står og ikke minst være kløpper på reddoks.

Men det dummeste som er å studere for ett fag per dag,jeg ser at du tar 1p-2p hver dag. På den måten kan du glemme ting du har studert i tidligere i uken, uken derpå.

Du bør belage det å jobbe til 20.00 hvertfall hver dag og bruke søndag i tillegg på fagene

Jeg gikk på AOF fagskole og tok opp 4fag, det var beintøft, men det var noen der som tok opp 6 fag og rundt eksamenstidene var det faktisk ei som kollapset av stresset.

Lenke til kommentar

Her er det viktig å være veldig ærlig med seg selv. Siden du må betale 2000kr har du vel hatt eksamen i disse fagene før. 

Hva skjedde da? Fikk du stryk eller veldig dårlig karakter av diverse grunner? 

Hvor lenge er det siden du hadde disse fagene å hvor godt husker du disse? 
Skal du ta dem helt som privatist eller gå på privatskole? 

Lenke til kommentar

Etter min erfaring med å ta opp privatistfag så er det ikke nødvendigvis tiden man har å bruke på fagene som er problematisk, spesielt ikke når man har tatt seg helt fri slik du har. Problemet er større i selve eksamensperioden. Det er mange tunge fag du skal repetere og å gå opp til eksamen i på relativt kort tid. Dersom du har tatt noen eller alle fagene før og bestått vil det naturligvis også være enklere å gjennomføre eksamen uten å ha "normalt" god tid til å repetere det du har lært det siste halvåret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...