Gå til innhold

[Løst] Bytte ut Geforce GTX 660 2GB.. -forslag?

terrax

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 3 år gammel PC som jeg tenkte å oppgradere litt. Mer RAM er bestilt (dobler da fra 8 til 16 GB), og lurer på å bytte ut skjermkortet også. Skjermkortet som sitter i PCen i dag er et MSI GeForce GTX 660 2GB.

Hardware:

Kabinett: CM Storm Scout II Gaming Midi Tower
PSU: Corsair AX 760i (760W)
Prosessor: Intel Core i7-3770K (Socket-LGA1155, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 77W, HD4000)
Hovedkort: MSI B75MA-P45, S-1155 (m-ATX)
RAM: 16 GB (2 stk Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9, 2x 4GB XMS3 module kit, CL9-9-9-24)
HDD 1: Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"
HDD 2: Western Digital® Desktop Green 2TB

Skjerm: AOC Q2778VQE (2560 x 1440)

Bruksområde for det nye skjermkortet er i all hovedsak spilling, og ønsker da helst et skjermkort som takler høyere oppløsning (2560 x 1440).

I utgangspunktet ser jeg etter et skjermkort som helst ikke koster mer enn 2000 kr, men er det en betydelig ytelsesforskjell kan jeg vurdere å gå noe lenger opp i pris (men tenker da maks 3000 kr, helst maks 2500 kr).

Har dere noen tips til noen kort som det har vesentlig for seg å oppgradere til fra GTX 660'en?

- gjerne både i 2000 kr-klassen, 2500 kr-klassen og evt. 3000 kr-klassen? :)

Eller må man enda høyere i pris for at en oppgradering skal ha noe vesentlig for seg? :hmm:

Endret av terrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

480x 4gb er det beste kjøpet i denne prisklassen. Tilsvarende ytelse i dx11 titler sammenlignet med 1060 3gb men bedre ytelse i dx12/vulcan. Nå befinner vi oss i en fase mellom disse, men sistnevnte er fremtiden. 480 har i tillegg fordelen av freesync som er billigere enn g-sync og støtte for multi gpu som 1060 ikke har.

Og ja du vil merke betydelig forskjell. Er en større framdrift om dagen på skjermkort enn prosessorer.

Edit: kan bli, som nevnt over, litt i svakeste laget for 1440p ultra settings med høy fps(60+), men om man ikke er så kravstor og kan leve på noen kompromisser kan man fint holde seg til budsjettet ditt.

Endret av karlico
Lenke til kommentar

Mitt "secondary" system som jeg bruker som en steammachine på TV/hjemmekino anlegget har omtrent samme specs. 1060 3GB er ikke verdt det i mine øyne da den yter dårligere enn 6GB versjonen pga at chip'en er skrudd noe ned. (Samme er ikke tilfelle med RX480 4 og 8GB versjonene)

1070 er vel det jeg vil anbefale, men siden det er litt over budsjettet ditt så er 1060 6GB eller RX480 8GB det ville stått imellom for min del.

Lenke til kommentar

Støtter det Niklas skrev om at man bør ha GTX 1070 for 1440p gaming.

Enig, dog litt avhengig av hva slags spill en ser for seg å spille. Til mer lettdrevne spill som CS:GO, Overwatch og Rocket League klarer du deg lenge på et skjermkort i prisklasse 2-3k, selv i 1440p. Forøvrig vil alle skjermkortmodeller nevnt så langt være betydelige oppgraderinger fra ditt GTX 660.

Lenke til kommentar

Hei og takk for gode svar! :thumbup:

Av spill som spilles går det både i FPS som CS:GO, Call of Duty-serien og Battlefield-serien, samt Rocket League og strategi, f. eks. Starcraft II. Så litt av hvert, med andre ord. -Har også slengt inn noen kroner via Kickstarter på Star Citizen, så ser jo for meg at dagens rigg skal kunne dra det også når det en gang kommer ut.. :whistle:

Fyrte for øvrig opp Battlefield 1 nå for å se hva slags fps jeg fikk opp der med dagens skjermkort, og fikk følgende resultater:

1920x1200: (som BF1 anbefaler for min PC)

Medium: 34-36 fps

2560x1440:

Medium: 27-30 fps

High: 20-23 fps

Ultra: 17-19 fps

NB: Nå ble dette testet i singleplayer med litt tusling over et mindre område, så det kan være at fpsen "over langen" er noe annerledes enn det jeg fikk opp på denne testinga.

Anyways, utifra tilbakemeldingene deres, ser det ut som om det kan være lurt å vurdere å legge noen ekstra kronasjer og gå for en GTX 1070. Ser at disse ligger på 4.160 og oppover hos Komplett (link -> GTX 1070 sortert stigende på pris). Har erfaring med Asus og MSI-kort fra før (tror også jeg hadde et OK Gainward-kort en gang), men har ingen erfaring med EVGA, Gigabyte eller Zotac, som ellers ligger i denne prisklassen.

Ser at det ligger 3 kort for 4.299 i skrivende stund, fra MSI, Zotac og ASUS. Et par av anmeldelsene på MSI-kortet nevner dårlig kjøler og problemer med å få full ytelse, mens en av anmeldelsene på ASUS-kortet klager på ustabile drivere og krasjing under spilling. Zotac-kortet ser ut til å få skryt for at det holder seg kjølig og har lite coil whine. PSUen som ble levert med PCen (Corsair TX750) hadde (det jeg nå i ettertid vil anta er) coil whine, og dette irriterte meg noe grassalt. Jeg fikk en erstatningsmodell fra Komplett med samme problem, så jeg byttet denne med Corsair AX760 som var mer stillegående.

Ønsker mao. helst et skjermkort som er relativt stille samtidig som at kjølinga funker bra. Har dere trua på Zotac-kortet, eller ville dere gått for noe annet? Ser vel for meg at 4.500 får være maks-tak, men holder det med 4.299 er jo det enda bedre.. ;)

Endret av terrax
Lenke til kommentar

MSI kortet har blower type kjøler, det vil du unngå hvis du ikke har spesielle behov for det.

Så valget blir mellom Asus og Zotac, samme hvilken du går for, men Zotac kortet har bakplate hvis du vil ha det.

På den anmeldelsen på Asus kortet, ser det mer ut til at problemet er foran skjermen :)

Lenke til kommentar

Anyways, utifra tilbakemeldingene deres, ser det ut som om det kan være lurt å vurdere å legge noen ekstra kronasjer og gå for en GTX 1070.

Nå er brorparten av spillene du nevner ikke akkurat blant de mest krevende, men ut ifra at du akter å spille BF1 i 1440p vil jeg si GTX 1070 ikke er noe dumt valg. Star Citizen kommer nok også til å bli relativt krevende ved release, men det er vanskelig å spå slikt, og uansett lite vits å prøve å skalere dagens innkjøp mot forventet ytelse i et spill som gjerne ikke ser final release før om et par år. Akkurat nå spiller det fint liten rolle hva slags maskinvare du har; shitty FPS får du uansett.

Vil du teste Caterpillar, send en PM :ph34r:

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill igjen! Endte opp med å bestille en ZOTAC GeForce GTX 1070 AMP til 4.299 (normalt 4.999). Utifra noen tester jeg har lest av kortet, er testerne veldig fornøyd.

Det eneste jeg har funnet ut at for min del er litt teit, er at kortet er hele 30 cm langt og avstanden til HDD-brønnen bak er 28 cm... Mitt gamle er ca. 22 cm langt, til sammenlikning.. Dette resulterer i litt omplassering av 2 HDDs ned til nederste 3,5" brønn og fjerning av veggen til den midterste 3,5" brønnen for å få plass til kortet..

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har klokket cpu noe i det hele tatt, men vil sterkt anbefale det.
Trenger ikke ta helt av, 4.2 skal være helt innenfor rekkevidde uten å øke volt så veldig mye.
Du vil merke ganske stor forskjell, da mange spill kjører på bare 1 kjerne.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har klokket cpu noe i det hele tatt, men vil sterkt anbefale det.

Trenger ikke ta helt av, 4.2 skal være helt innenfor rekkevidde uten å øke volt så veldig mye.

Du vil merke ganske stor forskjell, da mange spill kjører på bare 1 kjerne.

CPU kjører med fabrikkinstillinger på 3,5GHz. Har bare kjøleren/vifta som fulgte med prosessoren og har ikke noe planer om å bytte ut den med det første.. Er det anbefalt å overklokke i det hele tatt med "stock" kjøleløsning forresten?

Lenke til kommentar

Anbefalt å overklokke er litt relativt. Kjør på litt og litt så sjekker du tempen med stresstest. Ligger du på rundt 70'ish grader så er det helt greit. Ellers så er Cooler Master EVO 212 et godt valg og takler overklokking bra, den koster bare rundt 350,-

Lenke til kommentar

CPU kjører med fabrikkinstillinger på 3,5GHz. Har bare kjøleren/vifta som fulgte med prosessoren og har ikke noe planer om å bytte ut den med det første.. Er det anbefalt å overklokke i det hele tatt med "stock" kjøleløsning forresten?

Nei, det anbefales ikke. Da vil vifta spinne opp en del og støye. Ha den på stock frem til du eventuellt bytter kjøler du.

Lenke til kommentar

Anbefalt å overklokke er litt relativt. Kjør på litt og litt så sjekker du tempen med stresstest. Ligger du på rundt 70'ish grader så er det helt greit. Ellers så er Cooler Master EVO 212 et godt valg og takler overklokking bra, den koster bare rundt 350,-

Takk for tips :)

Nei, det anbefales ikke. Da vil vifta spinne opp en del og støye. Ha den på stock frem til du eventuellt bytter kjøler du.

Da tenker jeg at evt. bytte av kjøler får bli neste prosjekt før jeg begir meg ut på evt. overklokking. :)

Jeg har 4 stk Corsair Vengeance RAM-brikker med varmespreder (på et MSI B75MA-P45 hovedkort), så litt spent på om høyden på disse kommer i konflikt med vifta på kjøleren da men.. :hm:

Lenke til kommentar

Da er Zotac Geforce GTX 1070 Amp installert og testet, og det umiddelbare inntrykket er at dette kortet sparker rimelig bra fra seg! :)

Noen sammenlikninger mellom gammelt kort (GTX 660 2GB) og nytt kort (GTX 1070 8GB):

Battlefield 1

1440p, Ultra

GTX 660: 17-19 fps

GTX 1070: 60 fps

Unigine Heaven Benchmark 4.0

1440p 8xAA, Ultra, Extreme tessellation

GTX 660: 14.7 fps / score: 370

GTX 1070: 55.8 fps / 1406

Andre resultater fra GTX 1070 (uten tidligere sammenlikningsgrunnlag):

3DMark Time Spy: 5543

3DMark Fire Strike: 13427

Temperaturmessig ser det også bra ut. Testa litt Call of Duty: Advanced Warfare nå (ja, jeg ligger litt etter i CoD-serien..), kom da opp i max 68°C under spilling, så det må vel være godkjent. Idle ser den ut til å ligge i underkant av 30°C. Kjøpte et par nye vifter i samme bestillinga som skjermkortet, så jeg har nå 2 foran og 1 i sidedøra som drar inn luft, mens 2 i topp og 1 bak drar ut lufta, så det bør vel være god luftgjennomstrømming i kassa nå. :)

Får se om jeg får bytta CPU-kjøleren etterhvert og prøvd å presse litt ekstra juice ut av CPUen ved å overklokke, men det får bli et prosjekt til senere en gang.. :D

Takk for alle gode tips underveis i denne tråden. Detta ble bra! :woot:

Endret av terrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...