Gå til innhold

Det pengeløse samfunn

45 stemmer

1. 1. For eller mot?

• For
      11
    • Mot
      34

Anbefalte innlegg

22mrd i renter, tilsvarer en gjennomsnittlig prosentsats på ca 3%. Statsgjelden i dag er på 383mrd kr. Dersom vi skulle nedbetalt denne, måtte vi tatt disse pengene fra oljefondet. Den forventetede avkastningingen til oljefondet er litt usikker, men et svært konservativt anslag er 4% nominelt. Skulle vi gjennomført dette, ville vi forventet å tape minst 4 milliarder kroner i året. Et elendig prosjekt økonomisk sett, altså.

Avkastning er irrelevant. Det er utbytte som teller. Hvor mye mindre hadde utbyttet per år blitt om vi hadde betalt gjelden eller aldri tatt den opp? Jeg vil tippe mindre enn 11 milliard kroner per år.

Hæ? Utbytte på hva da? Avkastning er vel ikke irrelevant? 

Dersom vi ikke hadde tatt opp statsgjeld, hadde vi ikke betalt 11mrd i renter. Men for å finansiere tidligere statlig forbruk hadde formuen vår i dag vært tilsvarende redusert, og vi hadde dermed totalt sett fått lavere avkastning av formuen vår. Det er akkurat dette jeg forklarte i posten min over, og er helt elementær økonomisk tenkemåte.

Nå er ikke årlig rente på 11 million et engangsbeløp, ei heller er "avkastning" en fast årlig ting. Utbytte er fast årlig. Du kan ikke måle "tapt" investeringsbeløp mot avkastning, særskilt av det hele. Du må måle utbytte av det vi hadde tapt om vi ikke hadde hatt statsgjeld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke årlig rente på 11 million et engangsbeløp, ei heller er "avkastning" en fast årlig ting. Utbytte er fast årlig. Du kan ikke måle "tapt" investeringsbeløp mot avkastning, særskilt av det hele. Du må måle utbytte av det vi hadde tapt om vi ikke hadde hatt statsgjeld.

Du har ikke skjønt poenget mitt, og aner ikke hva du snakker om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter selvsagt ikke pengeløst samfun. Regner med at et par dager etter at de blir kvitt kontanter vil det koste å ha penger i banken.

Du kan ikke ta ut pengene i prostest siden det ikke finns penger å ta ut.

Det vil også bli lettere å stjele penger hvis gjelden blir for stor for staten som de gjorde i Hellas.

Byttet bank etter at DNB gikk ut med dette tullet om at det var så dyrt å yte service til kundene ved å fjerne minibankene. Kommer aldri til å gå tilbake.

Er ikke intersert i å ha pengene mine i en bank som ikke vil yter den servisen jeg forventer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Støtter selvsagt ikke pengeløst samfun. Regner med at et par dager etter at de blir kvitt kontanter vil det koste å ha penger i banken.

Du kan ikke ta ut pengene i prostest siden det ikke finns penger å ta ut.

Det vil også bli lettere å stjele penger hvis gjelden blir for stor for staten som de gjorde i Hellas.

Byttet bank etter at DNB gikk ut med dette tullet om at det var så dyrt å yte service til kundene ved å fjerne minibankene. Kommer aldri til å gå tilbake.

Er ikke intersert i å ha pengene mine i en bank som ikke vil yter den servisen jeg forventer.

Nettopp. Det pengeløse samfunn vil gjøre at det blir vanskelig for folk å redde pengene sine (EDIT: når bankene og politikerne driter seg ut): The Cyprus Crisis Explained (Like You're an Idiot).

Q: You've got to be kidding me! They're going to raid people's savings accounts, like Bonnie and Clyde?

A: That was the plan. Tax everyone with a savings account between 6 and 10 percent and use that money to pay down the debt.

...........

Q: If that were me, I'd just run to the bank and take out all my money before the government could get their hands on it.

A: That's exactly what happened this week. Fearing the government was coming for their cash, Cypriots ran to the bank. The government declared a national holiday and closed the banks, so everyone ran to the ATM outside the bank. There were restriction on how much cash could be withdrawn, but that didn't stop people from waiting in long lines to get what they could of their money.

På Kypros så var det ihvertfall en mulighet for at man kunne få ta ut pengene sine, men hva skjer når kontanter forsvinner?

Et bank run forekommer når folk mister troen på pengesystemet og økonomien, og det er noe som alle banker frykter. Men hva skal folk gjøre når de ikke lenger kan redde sparepengene sine?

... opprør og kriger har startet av mindre.

EDIT: Ellers en interessant bloggpost: Why The Powers That Be Are Pushing A Cashless Society.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...