Lami Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei. Har nå er Pentax K-30 som jeg er meget fornøyd med. Men det kan bli en del å drasse med på ferie hvis jeg skal være ute lenge. Har derfor sett litt på kompaktkamera som skal være supre. Skal til London neste uke og har i den forbindelse sett at flyplassen jeg skal på, har et Sony HX90 til £269 - 20% VAT. Tester viser at dette skal være et bra kamera. Men det jeg lurer på, hvordan er kvalitet på et slikt kompaktkamera versus systemkamera mitt K-30, eller bare systemkamera generelt? Er kompaktkamera generelt dårligere enn systemkamera? Setter pris på veiledning og hva som kan være et bra kamera om ikke HX90 er et godt ett. Takk 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Et generelt tips: Kjøp kameraet hjemme og lær å bruke det før du drar på reise. Ikke noe artig å gå glipp av noe morsomt/minneverdig som skjer akkurat der du befinner deg, bare fordi du er stuck i enellerannen meny f.eks. 1 Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Tipper bildekvaliteten på Sony kameraet er tilsvarende en av de nyere mobiltelefoner. Forskjellen er at denne har optikk med zoom. Du får helt sikkert greie bilder i dagslys men hvis du må opp med ISO så vil det fort bli merkbar støy på bildene. 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Er kompaktkamera generelt dårligere enn systemkamera? Hvis jeg skal svare generelt så vil jeg påstå at et kompaktkamera er dårligere enn ett systemkamera, men som sagt det er en generell vurdering. "Kvaliteten" varierer på kompaktkameraer akkurat som det også gjør det på systemkameraer. Hvordan dette kameraet er i forhold til ditt systemkamera kan dessverre ikke svare på. Men det er et annet viktig moment man må ha i tankene. Det er bedre å ta med seg på tur et relativt godt kompaktkamera enn å ikke ta med seg et kamera i det hele tatt. Joda, mobilkamera kan være en erstatning, men det koster også å kjøpe den "rette" mobilen som eventuelt kan måle seg med ett brukbart kompaktkamera. Ut i fra det jeg leser på tester og erfaringer så er nok det kameraet du nevner et kamera som kommer i gruppen "brukbar/bra" kompaktkamera. Skulle jeg i dag kjøpt et "godt" kompaktkamera (utvalget her er ikke stort) så ville jeg vurdert Sony RX100-serien. Her er det fem varianter fra den "gamle" versjon I som koster knapt 4000 , via versjonene II og III (pris fra ca 5500 og knappe 7000) til versjonene IV og V (pris knappe 9000 og ca 11000). De nyeste versjonene er selvsagt langt i fra den prisen du antyder vedrørende HX90V, men den gamle versjon I er ikke håpløst langt over og selv om dette er et "gammelt" kamera så tåler det tidens tann. Når det er sagt så antyder du en pris på ca kr 3000 - mva/vat kr 600 som gir en pris på kr 2400 på et kamera som ligger på ca 4000 i norske nettbutikker. Så hvis alternativet er å ikke ta med seg systemkameraet på tur så tror jeg du har et bra alternativ i ditt foreslåtte kompaktkamera. Endret 8. januar 2017 av polljen 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 HX90 er et helt greit superzoom-kamera. Det er ypperlig hvis man har mye lys og liker å zoome inn på detaljer fra avstand. Bildekvaliteten er vel som et mobilkamera, men det har zoom. Ønsker man bedre lysfølsomhet fremfor mye zoom, og prioriterer god bildekvalitet så ender man opp i RX100-klassen. Der er sensoren 4 ganger større enn i vanlige kompaktkamera. Kameraet var så revolusjonerende da det kom for 5 år siden at det fortsatt er salgbart i dag, og Sony har kommet med en oppgradert modell hvert år (RX100, Mk II, Mk III, Mk IV, Mk V). 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Tusen takk for svar alle, setter pris på det! Takk polljen for et flott utfyllende svar. Forresten, HX90 koster ca 2200kr (£215) med dagens britiske kurs. Sony RX100 selger de og på flyplassen, og koster £289 - 20% VAT = 2400kr ca. Jeg har en iPhone SE (som har samme frontkamera som iPhone 6S), som jeg har med. Vil både HX90 og RX100 være bedre enn en iPhone SE/6S? Tenker det er greit å ha et som tåler bedre lysfølsomhet, hvis RX100 er bedre på det. Samtidig, HX90 koster jo 4000kr i norske butikker i dag, versus ca 2200kr på flyplassen. Differanse på 1800kr. Sånt sett vil det være et røverkjøp? RX100 koster 3500kr i butikker versus 2400kr på flyplassen. Differanse på ca 1100kr. Sparer mer på HX90, men hvis HX90 ikke er særlig god i dårlig lys, er det ikke sikkert det blir aktuelt. Tenker videre å ikke kjøpe i Norge. Når det er såpass mye å spare, skal det gå fint å sette seg inn i kamera mens jeg er der borte. Har hatt en del kamera, både system-og kompaktkamera, som er gått fint å sette seg inn i relativt kjapt. Ellers funker vel automodusen Men hvordan det er med garanti og slikt, er et annet spørsmål .... Skal være en del å spare om det har mye å si på garantien. Må jeg liksom til London igjen om noe er gale med kamera? Endret 8. januar 2017 av Lami Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg har Panasonic TZ70, en konkurrent til HX90, det er et "kjekt å ha"-kamera. RX100 er et "må ha"-kamera. Antar at jeg tar 10 bilder med RX100 for hvert bilde jeg tar med TZ70. Det er en nedtur å se bildene fra et kompaktkamera som TZ70 på PC-skjermen når man er bortskjemt med RX100 og systemkamera, men som 10x15 utskrifter eller på Facebook er det nok ikke like stor forskjell. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Når det gjelder garanti, så er saken så enkel at et kamera kjøpt i utlandet er ikke omfattet av norske regler. Enkelte produsenter har "World Wide"-garantier, men gyldighetstid kan variere. Et annen potensielt problem med å kjøpe utenlands er at du vil sannsynligvis ikke kunne gå i en norsk fotobutikk og levere det inn for reparasjon på en eventuell internasjonal garanti, men du må sannsynligvis selv gjøre jobben med å finne rette instans å foreta reklamasjonen til. Når det er sagt så ville jeg ikke hatt noe problem med å handle f.eks. en RX100 utenlands til den prisen du skisserer, jeg ville ha tatt risikoen med at det ville være et "tap" hvis kameraet ville trenger en reperasjon. PS!!! hadde det vært meg som skulle valgt mellom de to alternativene på en av Londonflyplassene (eller hvor som helst ellers) så hadde valget vært lett hvis jeg kunne få en RX100 til kr 2400 . Endret 9. januar 2017 av polljen Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2017 Tusen takk for svar alle! Setter pris på det. Er kommet hjem fra London nå. Ble dessverre skuffende retur der jeg planla å kjøpe RX100. Timene på vei til flyplssen endte opp med stengte undergrunner pga overbefolknin som gjorde at expresstog til flyplassen som var i streik, sprakk og måtte vente en stund. Vel møtt på flyplassen senere enn planlagt valgte Norwegian å stenge boarding 45min før avgang. Det var akkurat nok tid til å få igjen VAT på andre ting. Så, deprimerende å ikke få tid. Jeg håper å komme meg bort tid senere i år, eller sette på varsling på prisjakt og se om det kommer opp noen bra tilbud på kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå