Gå til innhold

Enkeltemner innen økonomi?

Aspirin

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at jeg er litt sent ute med dette nå, da mange frister allerede er gått ut. Men spørsmålet mitt er hva slags muligheter er det til å melde seg opp i enkeltemner innen tradisjonelle øk/ad-fag hvis man har base i Oslo? Tenker på begynneremner som kan brukes som del av en bachelor i Økonomi og administrasjon senere.

Utgangspunktet mitt er at jeg ønsker å søke meg inn på bachelor til høsten, men jeg vil av ulike grunner bruke minst mulig tid på å fullføre denne og bespare meg litt jobb senere. Per nå har jeg ikke bestemt meg for hvor jeg vil søke meg inn, men det blir nok enten HiOA, BI eller NMBU. 

Vet at BI tilbyr enkeltemner, men jeg vil aller helst unngå å betale 10 000 kr per fag med tanke på at jeg ikke har studielån per nå. HiOA virker som de har begrenset med plass på enkeltemner og så vidt jeg kan se bare et fag tilgjengelig. Har ikke sjekket NMBU. UiO har på en annen side en rimelig semesteravgift og en ganske åpen ordning hva angår enkeltemner (har allerede fått plass). Er blitt fristet til å melde meg opp i emner i Samfunnsøkonomi da jeg ser for meg dette kan være relevant om man studerer øk/ad med litt fordypning i samfunnsøkonomi.

Er det noen som vet om overlapp mellom emner som f. eks ECON1210, ECON1310 og emner i henholdsvis mikro- og makroøkonomi på tradisjonelle økonomistudier? Vil jeg kunne få bruk for disse emnene rent praktisk ved akkreditering i en bachelorgrad i økonomi? Vet at HiOA har et samarbeid med UiO og at man kan ta emner i samfunnsøkonomi som valgfag, men det er begrenset til de fagene som er på et litt høyere nivå (2000-emner og over).

Endret av Aspirin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvilke emner du kan få godkjent, men jeg vil absolutt tro at det kan være fornuftig å ta emner isamfunnsøkonomi, både mikro- og makroøkonomi. I min bachelor i økonomi og administrasjon var minst 30 studiepoeng obligatoriske emner i samfunnsøkonomi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke emner du kan få godkjent, men jeg vil absolutt tro at det kan være fornuftig å ta emner isamfunnsøkonomi, både mikro- og makroøkonomi. I min bachelor i økonomi og administrasjon var minst 30 studiepoeng obligatoriske emner i samfunnsøkonomi.

Takk for svar. Får vel kontakte de aktuelle institusjonene og høre angående godkjenning av emner, med mindre noen som har konkret erfaring med å bytte fra samfunnsøkonomi til øk/ad melder seg i tråden (eller omvendt). Jeg mener i hvert fall å ha hørt om folk som har byttet fra samfunnsøkonomi (gått 1. året) og over til øk/ad tidligere, og fått fritak for emner.

Ser at det er enkelte forskjeller mellom emnene på UiO og de som undervises på handelshøyskolene. Inntrykket mitt er at forskjellene primært går på at høyskolene vinkler fagene litt mot anvendelser i bedriftsøkonomi, mens UiO ikke toucher like mye innom dette og holder det veldig teoretisk. Kan det stemme? Jeg har lite peiling på fagene selv annet enn hva jeg har lest på nettet, så du får ta det jeg sier med en klype salt.

Endret av Aspirin
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ser at det er enkelte forskjeller mellom emnene på UiO og de som undervises på handelshøyskolene. Inntrykket mitt er at forskjellene primært går på at høyskolene vinkler fagene litt mot anvendelser i bedriftsøkonomi, mens UiO ikke toucher like mye innom dette og holder det veldig teoretisk. Kan det stemme? Jeg har lite peiling på fagene selv annet enn hva jeg har lest på nettet, så du får ta det jeg sier med en klype salt.

Studerer du øk/adm., studerer du "business" og bedriftsøkonomi. 

Samfunnsøkonomi er mer teoretisk og handler om større spørsmål.

Eksempelvis kjenner jeg en samfunnsøkonom som fikk store problemer med nettopp bedriftsøkonomi og regnskap når han begynte å jobbe med dette, fordi de hadde hatt så lite av det på studiene.

Men begge linjene har makroøkonomiske emner, så det er mulig det er derfor de har fått fritak. I tillegg til matematikken (som jo er vesentlig tyngre på samfunnsøkonomi). 

Lenke til kommentar

Studerer du øk/adm., studerer du "business" og bedriftsøkonomi. 

Samfunnsøkonomi er mer teoretisk og handler om større spørsmål.

Eksempelvis kjenner jeg en samfunnsøkonom som fikk store problemer med nettopp bedriftsøkonomi og regnskap når han begynte å jobbe med dette, fordi de hadde hatt så lite av det på studiene.

Men begge linjene har makroøkonomiske emner, så det er mulig det er derfor de har fått fritak. I tillegg til matematikken (som jo er vesentlig tyngre på samfunnsøkonomi). 

Takk for svar!

Ja, jeg tenker mest på forskjellene i hvordan de underviser i fag som Makro- og mikroøkonomi, som er felles for begge linjer. Mulig det ikke kom tydelig nok frem i posten min. Antar at jeg grovt sett vil få noenlunde samme pensum dekket ved å ta disse fagene på UiO, men om det viser seg at jeg må ta alt på nytt senere er det jo litt kjipt, selv om jeg eventuelt vil surfe gjennom det da. 

Matematikken virker det som holder et overkommelig nivå det første året på samfunnsøkonomi, så jeg er ikke redd for å gå på en smell der. Har allerede hatt matematikk på høyere nivå fra tidligere studier.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Får vel kontakte de aktuelle institusjonene og høre angående godkjenning av emner, med mindre noen som har konkret erfaring med å bytte fra samfunnsøkonomi til øk/ad melder seg i tråden (eller omvendt). Jeg mener i hvert fall å ha hørt om folk som har byttet fra samfunnsøkonomi (gått 1. året) og over til øk/ad tidligere, og fått fritak for emner.

Ja, det er mitt inntrykk også. Nå tar jeg master i økonomi og administrasjon med fordypning i Economics. Fokuset ligger i stor grad på hva samfunnsøkonomien betyr for næringslivet, den enkelte bedriften og ledelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...