Uknuselig Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei. Har en ny Skoda som jeg har kjørt 6700 km. I dag begynte varsel lampe for kjølevæske å lyse rødt. Ser i beholderen at det er for lite kjølevæske. Biler skal jo ikke bruke kjølevæske, kan det være fordi den var ny? Skulle jeg ikke da merket dette før? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) Da går du til forhandleren og sier i fra. De fyller nok opp og hvis det etter dette fortsetter å minke så har du en garanti- eller reklamasjonssak. Edit: Og har du rød lampe skal du ikke kjøre før du har fylt på! Endret 7. januar 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 Da går du til forhandleren og sier i fra. De fyller nok opp og hvis det etter dette fortsetter å minke så har du en garanti- eller reklamasjonssak. Edit: Og har du rød lampe skal du ikke kjøre før du har fylt på! Forhandleren er et stykke unna, så må evt. fylle opp selv. Får høre med de på mandag. Men som sagt så skal vel ikke en bil bruke kjølevæske? Må jo være noe galt da? Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Ikke uvanlig at fabrikknye biler lekker litt her og der, og trenger litt tid på å gå seg til. Det er en grunn til at det f.eks er vanlig å ta første oljeservice etter 500km, nettopp fordi motoren trenger å gå seg litt til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 De bruker av og til olje pga. oljetetninger/oljeringer på stemplene må slite seg til. Kjølevæske skal de derimot ikke bruke. Det kan minke litt hvis kjølesystemet ikke var 100% utluftet fra fabrikk/klargjøring, men det skal ikke lekke. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 Takk for svar. Ja kan være at det er dårlig luftet, men burde jeg ikke merket det lenge før med tanke på jeg har kjørt 6700 km. Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Takk for svar. Ja kan være at det er dårlig luftet, men burde jeg ikke merket det lenge før med tanke på jeg har kjørt 6700 km. Ikke nødvendigvis. Det er bare å etterfylle mens motoren er kald (dette er viktig) til riktig nivå som er merket på beholderen. Sjekk igjen etter en stund om det forsvinner mer. Husk å bruke riktig type kjølevæske. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Jeg ville uansett hørt med forhandler på en ny bil. Skulle det vise seg å være noe galt så har du ditt på det tørre. Man er pliktig til å gi beskjed så fort som mulig (innen rimelig tid) skal reklamasjonsretten være gyldig. Tipper det samme gjelder garantien. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Så lenge det er synlig væske i ekspansjonstanken er det ikke noe problem å kjøre bilen til forhandler, selv om den varsler om lavt nivå. Er nivået så lavt at det ikke er synlig i tanken ved varm motor ville jeg fylt før kjøring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Rød lampe betyr stopp. Gul eller oransje lampe er advarsel hvor man fint kan kjøre videre og fylle på neste stasjon, hjemme eller på verksted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå