NatroN Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei! Noen som har god peiling på bydelene i tigerstaden? Leier for øyeblikket med venner på Majorstuen, men skal kjøpe noe eget nå som jeg er i full jobb. Titter litt overalt, men ønsker å finne et sted som er rolig, familievennlig og med sentrum i gåavstand. Titter på Torshov, St.Hanshaugen, Ila og Bolteløkka nå. Liker Grünerløkka og, men leser at det er noe bråk der grunnet ungt miljø, og meget høy gjennomstrømning av beboere. Er ikke noe partymenneske, men liker å kunne ta meg en pils ute på sommeren. Har hørt skrekkhistoriene om både Grønland og Tøyen, men er åpen for innspill fra folk som faktisk har bodd der! Håper på noen gode tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Alt er greit. Så lenge du har en t-bane stasjon i nærheten så har ikke bydel mer å si enn lokalområdet. Selv har jeg bodd oppe på Ullevål, og var meget fornøyd med det. Om du ønsker familievennlig så ville jeg muligens vurdert Sogn eller Grefsen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 rolig, familievennlig og med sentrum i gåavstand.Det blir vanskelig. Må nok dropppe minst et av ønskene... Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hva definerer du som sentrum? Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 St. Hanshaugen mot Bislett er nok ideelt for deg tror jeg. Kort avstand til sentrum, lite bråk, hyggelig og trivelig miljø. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) rolig, familievennlig og med sentrum i gåavstand.Det blir vanskelig. Må nok dropppe minst et av ønskene... Da får jeg droppe gåavstanden! Tåler fint å ta bussen/trikken, og på sommeren er bruker jeg sparkesykkel. Hva definerer du som sentrum? Godt spørsmål! Vil si innenfor Ring 2 er sentrum? Det selv om det er raskere fra Nydalen enn midt på Torshov pga. T-bane. Ren luftlinje. St. Hanshaugen mot Bislett er nok ideelt for deg tror jeg. Kort avstand til sentrum, lite bråk, hyggelig og trivelig miljø. Godt å høre egentlig, da jeg tenker på det samme selv. Eneste ulempen er prisnivået, men det hjelper det fint lite å klage på Endret 7. januar 2017 av NatroN Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) Jeg har akkurat kjøpt på Tøyen og flytter inn om noen uker. Jeg har jobbet der i noen år allerede og sett en veldig positiv utvikling; Tøyen Torg er gått fra å være en trist plass der det var ingen grunn til å oppholde seg til å være en plass der mange unge mennesker møtes på nye, hippe spisesteder, og det er en mye roligere atmosfære enn på Grünerløkka, som jeg rett og slett ikke har så sansen for som et sted å bo. Jeg tror også Tøyen er et av de områdene der man kan forvente mest prisstigning i forhold til hva man kjøper for, da området fortsatt bærer litt preg av sosialboliger. Flere av disse er allerede tømt og vi vil nok se en fortsatt gentrifisering. Endret 7. januar 2017 av Spartapus Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg har akkurat kjøpt på Tøyen og flytter inn om noen uker. Jeg har jobbet der i noen år allerede og sett en veldig positiv utvikling; Tøyen Torg er gått fra å være en trist plass der det var ingen grunn til å oppholde seg til å være en plass der mange unge mennesker møtes på nye, hippe spisesteder, og det er en mye roligere atmosfære enn på Grünerløkka, som jeg rett og slett ikke har så sansen for som et sted å bo. Jeg tror også Tøyen er et av de områdene der man kan forvente mest prisstigning i forhold til hva man kjøper for, da området fortsatt bærer litt preg av sosialboliger. Flere av disse er allerede tømt og vi vil nok se en fortsatt gentrifisering. Interessant! Hvordan er forholdet mellom etnisk norske og våre nye landsmenn? Og hvordan er det med ungdomsmiljøer og -gjenger? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg har ikke hatt noen negative opplevelser personlig, men når man beveger seg rundt i gatebildet ser man at det fortsatt bor en del folk i sosialboliger der. Jeg tenker ikke da på kriminelle, men på folk som har åpenbare fysiske eller psykiske skader. Gjenger har jeg ikke sett noe til, men jeg vet det var et gjengslagsmål foran t-banestasjonen der i fjor. Dette var på ettermiddagen rundt tiden jeg vanligvis drar hjem, så det var bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke var der. Det var også den beryktede episoden med politimannen som skjøt på en somalisk kvinne som veivet med en kniv, som du sikkert fikk med meg. Det var utenfor en av sosialboligblokkene der. En kollega som bor på Tøyen opplevde å få en narkoman som stod og hamret på døra hans og skrek om penger, men han ringte politiet og det ordnet seg. Man kan regne med å støte på en og annen langer. Strengt tatt tolker jeg alt det negative som skjer på Tøyen som en konsekvens av at man tidligere har kjøpt opp så mange sosialboliger der. Dette er uheldig både for de andre beboerne og for sosialklientene selv, som trenger alt annet enn andre mennesker med like tunge problemer rundt seg, spesielt hvis de er rusavhengige. Nå prøver man heldigvis å snu dette med å kjøpe opp sosialboliger i alle deler av byen og tømme flere av dem på Tøyen. En blokk er allerede omgjort til studentboliger, og blokka som ligger rett over torget er nylig blitt tømt - jeg har hørt det også blir studentboliger. Angående forholdet mellom etnisk norske og innvandrere er det vanskelig å si noe entydig, da det varierer veldig fra person til person og gruppe til gruppe. Det er mange innvandrere i sosialboligene der, men det er også mange innvandrere på Tøyen som klarer seg veldig bra. Det er flere små, innvandrerdrevne butikker og frisører der, det reklameres med halal-kjøtt på noen av gatekjøkkenene og det er en (forsåvidt ganske pen) moske, men rett ved siden av er det også hipster-puber, sushibarer og Nord-bakeriet, hvor det nesten bare er trendy, unge nordmenn som går. Denne miksen er noe av det som gjør Tøyen mer interessant enn andre bydeler. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Har bodd 4 år på Løkka og kjenner meg ikke igjen i hva du har hørt. Vil anta det er store forskjeller i de ulike bygårdene, men jeg er den siste som flytta inn hvor jeg bor. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Dette er jo ikke noe lett spørsmål, for det kommer jo an på hva du liker. Jeg trives egentlig nokså greit over hele byen. Stusser også litt på "familievennlig", du er vel singel og uten familie? Uansett, jeg tenker at det er lurt å gå på visninger nærme sentrum og finne en leilighet som du liker, til rett pris. Det er store prisforskjeller overalt og om du liker leiligheten du bor i trumfer litt hvor den ligger, i en by som er såpass liten som Oslo. De peneste bydelene for min del, er nok Sagene, Ila, Bolteløkka, St. Hanshaugen og Vålerenga. Dette er basert på at jeg liker den gamle bybegyggelsen bedre enn den nye moderne. Jeg liker små butikker i gamle bygninger, framfor kjøpesentre. Løkka er trivelig også, men litt mye partyfaktor trekker ned. Men hele sentrum -vestkanten ville nok vært aktuelt for min del. Jeg liker stemninga på Tøyen og Grønland. Om du vil ha noe rolig, må du kanskje litt lengre vekk fra sentrum. Jeg har ikke bodd på vestkanten, men innbiller meg at det kanskje er roligere der enn øst for sentrum (annet enn Solli plass)? Ellers er det vel nokså stille og rolige områder opp mot nordmarka, Grefsen, Sogn, etc. Nært marka er det også. Endret 8. januar 2017 av Aiven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå