Gå til innhold

Hadde noen kunne hjulpet meg med å finne karaktersnitt? :)

Anbefalte innlegg

Heisann, takk for at du som leser tar deg tid. Sliter alltid med å komme frem til riktig karaktersnitt på vitnemålet mitt siden jeg aldri husker om det er eksamenskarakter som teller, om man skal legge til både første- og andre års karakter i et fag, også videre.

Ønsker å starte studier til høsten, til tross for min alder på 26 og ønsker og kunne sette realistiske forventninger (har sett litt på samordna opptak sin liste fra hva opptakskrav for 2016 var, går ut fra at dette er en god pekepinn på hvordan 2017 vil bli også).

Prøver å legge ut et bilde i filopplastingen, men den sender meg bare rett til kamera uten andre muligheter, så legger det ut på imgur istedet.

Tusen takk for/hvis du tar deg tid :)

http://imgur.com/AgsNEie

Endret av latrocinium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være rett frem, legge sammen alle karakterer og dele på antallet. 3.74 kommer jeg frem til. I tillegg får du vel 0.5 for it 2, og du har maxa alderspoeng. Det skal gi 45.9 poeng i ordinærkvoten. Du kan også plusse på 2 poeng dersom du har vært i militæret eller folkehøyskole, eller har 60+ studiepoeng fra uni/høyskole.

I tillegg er det noe som heter 23/5 regelen, som kanskje kan være aktuelt for deg. Husker ikke kriteriene for dette i farten, men det er verdt å google.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg mener å huske at en kan se snittet sitt en plass på samordna opptak, ferdig utregnet. Om du ikke finner det, så går regnestykket ut på å plusse sammen alle karakterene, og så dele summen på antall karakterer som du plusset sammen.

Lenke til kommentar

Heisann, takk for at du som leser tar deg tid. Sliter alltid med å komme frem til riktig karaktersnitt på vitnemålet mitt siden jeg aldri husker om det er eksamenskarakter som teller, om man skal legge til både første- og andre års karakter i et fag, også videre.

Reglene har endret seg, men nå legger du bare sammen alle og deler på antallet. Før fant man først gjennomsnitt av standpunkt og eksamen i hvert fag, og regnet gjennomsnitt av resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...