TheNarsissist Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Hei, jeg studerer siste året økonomi og skal ta et år fri for å ta GMAT testen, forhåpentligvis ta noen internships og søke på master i finans i utlandet. Jeg har kommet over at LSE tilbyr sommerskole hvor de har flere finansfag som jeg synes virker interessante. Problemet er jo at det er så jævlig dyrt, 2150 pund i skolepenger, 1000 pund for å bo også vil jeg sikkert trenger 10.000 til mat og diverse. Det vil altså komme på over 40.000 kr. Er dette galskap? Jeg tror jeg kan klare å spare opp dette, men er usikker på om det er verdt det. Tenker jo at det kan skille meg litt ut fra resten i den enorme søknadsbunken alle innen consulting/finans får her i Norge hvert år. Kan også kanskje være positivt når jeg søker master, spesielt dersom jeg søker på LSE? Kan legge til at jeg var på sommerskole i Kina, dette var virkelig verdt det, men kostet riktignok halvparten. Galskap? Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Jepp, det er galskap, men hvis du har råd til det får du en opplevelse du aldri vil glemme. Jeg har en super løsning når jeg blir stilt ovenfor valg som du har nå: Kast en mynt, og før den lander vil du ALLTID håpe at den lander på den ene eller andre siden. Det du håpet på, velger du, uavhengig av hvordan mynten lander. Kan jeg si god tur? 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Takk for svar, erfaring med noe lignende selv? Er bare så usikker på om det er verdt 40k. Det er mer enn jeg betaler for et semester på BI haha. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Som investering høres det tvilsomt ut. Hvorfor ta ett år fri for å ta GMAT? Endret 9. januar 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Får tenke litt på det og snakke litt med de andre på skolen som har tatt det. Kanskje de har noe insight. 1. Jeg har kun 4.25 i snitt per idag, altså ikke høyt nok til å søke 2. Jeg skal ta 9 eksamener dette semesteret pluss jobb, derfor lite tid til GMAT og TOEFL. 3. Skal jeg starte i år burde jeg søke fort som faen, passer derfor dårlig når jeg ikke engang har tatt GMAT. Er ikke slik at jeg skal puste og leve GMAT i et år, håper å få jobbe endel på min nåverende jobb og kanskje være intern i finansavdelingen. Tenkte også å ta et par matte/programmerings fag på UIO og jobbe litt frivillig. Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Har ikke så god innsikt, men tror ikke firmaer i Norge vil bry seg sååå mye om akkurat det? Tror det betyr mer for dem at du også tar IT-fag. Men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Vil ikke anbefale å ta en MBA rett etter du er ferdig med din Bachelor. Jobb heller i 2-5 år før du går videre. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Vil ikke anbefale å ta en MBA rett etter du er ferdig med din Bachelor. Jobb heller i 2-5 år før du går videre Skal ikke ta MBA, planen er MSc i finans. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Får tenke litt på det og snakke litt med de andre på skolen som har tatt det. Kanskje de har noe insight. 1. Jeg har kun 4.25 i snitt per idag, altså ikke høyt nok til å søke 2. Jeg skal ta 9 eksamener dette semesteret pluss jobb, derfor lite tid til GMAT og TOEFL. 3. Skal jeg starte i år burde jeg søke fort som faen, passer derfor dårlig når jeg ikke engang har tatt GMAT. Er ikke slik at jeg skal puste og leve GMAT i et år, håper å få jobbe endel på min nåverende jobb og kanskje være intern i finansavdelingen. Tenkte også å ta et par matte/programmerings fag på UIO og jobbe litt frivillig. Litt offtopic, men når vurderer du å studere et par matte/programmerings fag på UIO? Jeg har faktisk samme plan selv, studerer 1.året master i økonomi, vurderer å begynne på det neste år. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Planen er å søke master på BI, men dersom jeg ser i juli at jeg vil ha et snitt over 4.5 vil jeg heller ta et friår mens jeg søker på master i England. I dette "friåret" vil jeg bla ta noen matematikk/informatikk fag på UIO. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Planen er å søke master på BI, men dersom jeg ser i juli at jeg vil ha et snitt over 4.5 vil jeg heller ta et friår mens jeg søker på master i England. I dette "friåret" vil jeg bla ta noen matematikk/informatikk fag på UIO. Noen spesielle emner du har i tanken? ellers årsenhet i realfag? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 en kan jo se på dette som en ferie også? Da er jo ikke prisen så gal? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Planen er å søke master på BI, men dersom jeg ser i juli at jeg vil ha et snitt over 4.5 vil jeg heller ta et friår mens jeg søker på master i England. I dette "friåret" vil jeg bla ta noen matematikk/informatikk fag på UIO. Noen spesielle emner du har i tanken? ellers årsenhet i realfag? Avhenger veldig av hvordan det blir mer jobb/internship osv, men tenkte å ta samme fagene som første året matematikk med informatikk. Altså Kalkulus, modelleringer og beregninger, programmering, kalkulus og lineær algebra, feltterori og vektoranalyse, og sannsynlighetsregning og statistisk modellering. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 en kan jo se på dette som en ferie også? Da er jo ikke prisen så gal? Sånn jeg prøver å tenke, kunne fått en jævlig fin strandferie med madammen for samme pris da. Har sendt mail til en som tok kurset i sommer, så får se hva han syntes om kurset. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Har aldri helt forstått meg på dette med at økonomer skal ta masse enkeltemner i realfag.. Det er tilnærmet bortkastet med mindre man tenker å gå for en master, det er ingenting av det du lærer der som vil hjelpe deg nevneverdig i kampen gjennom det trange nåløyet. I tillegg er sjansen for suksess ganske liten, MiT er ikke noe surfestudium, i mange emner er det faktisk en bragd bare å bestå. 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Har aldri helt forstått meg på dette med at økonomer skal ta masse enkeltemner i realfag.. Det er tilnærmet bortkastet med mindre man tenker å gå for en master, det er ingenting av det du lærer der som vil hjelpe deg nevneverdig i kampen gjennom det trange nåløyet. I tillegg er sjansen for suksess ganske liten, MiT er ikke noe surfestudium, i mange emner er det faktisk en bragd bare å bestå. Kan ikke snakke for andre, men for min del har jeg alltid vært interessert i realfag. Jeg hadde realfag på videregående og tanken var å studere ingeniør i utgangspunkt, men havnet tilfeldig på økonomi. Ferdig med master om 1år, så hvorfor ikke studere noe som gir meg utfordring? Begynne med et par emner, og hvis interessen er stort og det går bra kan jeg evt. fullføre en bachelorgrad og evt. master senere. Programmering er vel nyttig for de som fordyper seg i finans. Og kunnskap er aldri bortkastet tid. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Nei, kunnskap i seg selv er ikke bortkastet, men det er ikke så mye av det du lærer på førsteåret MiT, eller realfag for den saks skyld, som vil gi noe særlig "boost" i fht til en finanskarriere. Det er ikke alle av de nevnte fagene som er relevant engang, f.eks "Feltteori og vektoranalyse" som er mer mekanikk/fysikk. Mye av det du lærer i MAT1100, MAT-INF, MAT1110 og STK1100 har man nok vært borti til en viss grad på BI/tilsvarende, men på UiO er fokuset mye større på dybdekunnskap og forståelse. Uten å engang kjenne vedkommende kan jeg si at 4.25+ i snitt på MiT er en umulighet uten et visst talent for teoretisk matematikk, ta f.eks MAT1100 som i fjor og i år hadde hhv 5 og 8% A. Du skal være veldig, veldig, veldig begavet for å klare å kombinere både jobb og fulltid realfag +++ uten at det går på bekostning av karakterene. Programmering er jeg enig i at er nyttig å kunne, men det er noe man fint kan lære seg på egenhånd, da man må sitte mye selv og prøve å feile. Nytter ikke å sitte på forelesning og "se på" at foreleser koder, den viktigste delen er det man gjør selv. 1 Lenke til kommentar
lesles Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Nei, kunnskap i seg selv er ikke bortkastet, men det er ikke så mye av det du lærer på førsteåret MiT, eller realfag for den saks skyld, som vil gi noe særlig "boost" i fht til en finanskarriere. Det er ikke alle av de nevnte fagene som er relevant engang, f.eks "Feltteori og vektoranalyse" som er mer mekanikk/fysikk. Mye av det du lærer i MAT1100, MAT-INF, MAT1110 og STK1100 har man nok vært borti til en viss grad på BI/tilsvarende, men på UiO er fokuset mye større på dybdekunnskap og forståelse. Uten å engang kjenne vedkommende kan jeg si at 4.25+ i snitt på MiT er en umulighet uten et visst talent for teoretisk matematikk, ta f.eks MAT1100 som i fjor og i år hadde hhv 5 og 8% A. Du skal være veldig, veldig, veldig begavet for å klare å kombinere både jobb og fulltid realfag +++ uten at det går på bekostning av karakterene. Programmering er jeg enig i at er nyttig å kunne, men det er noe man fint kan lære seg på egenhånd, da man må sitte mye selv og prøve å feile. Nytter ikke å sitte på forelesning og "se på" at foreleser koder, den viktigste delen er det man gjør selv. Jeg er i fulltid jobb og studerer master i økonomi. 5 av 85 = 6 % fikk A i finanseksamen, og blant de 6% var jeg. Alt er mulig, ikke ta livet for vanskelig. Det er selvfølgelig krevende, men vil man det så får man det til. Jeg er enig med deg av at ikke alle emner er relevant, men for meg handler det mer om interesse. Og i verst fall går det ikke bra, så dropper jeg ut. Hvorfor ikke gjøre et forsøk? Og absolutt alle kommer inn på studiet (har gjort det de siste årene), så det er heller ikke moralsk feil å takke ja og i verst fall droppe ut. Det med å studere programmering hjemme, ja du lærer, men du har ingen papir på det, og papir er alt som teller i dagens samfunn. Og når jeg først skal lære det og er helt ny på det, så er greit å begynne på skole og lære alt fra bunnen av. Som sagt, det er ikke sikkert jeg stopper på noen emner. Mulig jeg fullfører en bachelor iløpet av noen år på deltid. 1 Lenke til kommentar
oslant Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Om det er verdt det vet jeg ikke, men et par ting:-4.25 er absolutt godt nok til å søke på alle skoler. -Du trenger ikke så enorm tid til å forberede deg til gmat hvis du er noenlunde i engelsk og har et gjennomsnittlig talent for kvantitative fag. -Vil du søke på master lse så er det bedre å ta IELTS enn TOEFL Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Virkelig? Det er jo ikke et direkte høyt snitt. De fleste har 2.1 honours degree som MINIMUM eller 3.5 på den amerikanske skaalaen. Skulle jo derfor tror at 4.5 gjaldt for oss fra Norge. Også er det jo mange gode søkere fra rundtom i verden som i tillegg til straight A har verv, relevante internships osv. Endret 9. januar 2017 av TheNarsissist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå