Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ftp-server

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle lage en liten slik ftp-server på pc'n min, la kompiser laste ned ting fra min pc. Hva slags prog skal jeg bruke, et som er enkelt, jeg har ikke så veldig peil på hvordan jeg setter opp noe slikt...

Noen som har peil...?

Takk for hjelpen.

= Dredog =

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som andre har sagt, men ikke beskrevet, last ned en hvilken som helst ftp-server.

F.eks. serv-u eller TitanFTP.

Den har jeg satt opp flere ganger. 4-5 klikk, så har du en server.

Når du kjører den første gangen får du en kjempegrei "wizard" som leder deg gjennom prosessen med å lage servern. Så klikker du på "users", og det meste er selvforklarende. Man lager en ny bruker, gir ham et passord, så kan skallen logge inn på maskinen din ved å bruke DIN Ip-adresse, og brukernavn/passord du har laga til han i servern. Du velger hvilke skuffer han skal ha tilgang til, om han skal kunne lese og skrive (laste opp, slette filer), eller bare lese fra skuffa.

Han slipper ikke inn på hele HD'n med mindre du vil dele hele HD'n.

IP-adressen finner du ved å gå på startmenyen/run... og skrive cmd

i ruta som kommer opp skriver du ipconfig

Du må skrive inn denne når du setter opp serveren din uansett.

Hvertfall hvis du bruker XP..i win2k tror jeg kommandoen er winipcfg (ikke sikker)

Er ikke værre. Hvem som helst kan gjøre det, gjort på noen få klikk.

Eller du kan bruke "leet-linux-uber-hax0r" servere og bruke evigheter på å sette opp tekstbaserte configfiler. Som gjør AKKURAT samme tingen som en win-basert server gjør anyways.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...