Gå til innhold

Har to servere, hvilken til FreeNAS og hvilken til VMware ESXi?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i et par år kjørt ESXi uten problemer på følgende boks:

Hovedkort: Supermicro X9SMC-F-O

RAM: 16GB Kingston ecc Unbuff 1333mhz

Men har lenge hatt tanken om enda en server, et NAS hvor jeg har tenkt å kjøre bare lagring, og her FreeNAS med ZFS

Fikk kjøpt meg følgende av en fyr på finn:

Hovedkort: Tyan S7012GM4NR-B
RAM: 6 x Hynix-HMT125U7BFR8C-G7-T0-AA-2GB-PC3-8500-DDR3-F626D (tot 12GB ECC RAM)

Så det jeg lurer på er egentlig følgende:

Skal jeg kjøre FreeNAS på den nye sreveren med Tyan hovedkort, eller skal jeg kjøre ESXi på den og bruke den gamle til FreeNAS?

og ev hvorfor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du jo ingenting om bruksmønster og hvor mye disk du har til NAS, men på generelt grunnlag er det vel fornuftig å bruke best spec på ESXi. Du kan også vurdere NAS4free som er litt snillere på minnekrav, men du har nok neppe noe å bekymre deg for der.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Starter med en 4TB i NAS-et, og tviler på det vil øke særlig fort da klareringsbehovet øker seint

på ESXi kjører jeg Ubuntu Server med Domoticz for hjemmeautomasjon, + en Windows 10 for noe IP-kamera overvåkning

Samt en Windown 2012 server for fillagring, denne blir jo tatt bort da jeg får meg NAS.

Ellers er planen fremover også en VPN-server, men hva fremtiden bringer vet jeg jo ikke.

Tyan har vel kanskje best specs totalt sett og burde brukes på ESXi?

Der har jeg jo også 18 minneslotter som kan brukes. samt to CPU-er

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Tyan har vel kanskje best specs totalt sett og burde brukes på ESXi?

Det er nå der du har mest bruk for ytelse. ZFS er glad i RAM, men det holder til ditt bruk. Du kan beregne minnebruk til rundt 1 GB minne for hver 1 TB med disk, så du har litt å gå på.

Lenke til kommentar

den andre har jeg bare 4 slots i, men dog 2x8GB for øyenblikket, så med mulighet til oppgradering til 32GB.

Er virkelig i tvil her om hva jeg skal gjøre :p

Fordelen med supermicro er at det er mindre og jeg har mer plass til disker, Tyan er så stort at chassi-plassene til cd-rom osv må fjernes, det kunne blitt brukt til disker. 

Begge servere har helt likt chassi btw

post-74970-0-82826900-1483792193_thumb.jpg

post-74970-0-66439800-1483792205_thumb.jpg

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Du kan beregne minnebruk til rundt 1 GB minne for hver 1 TB med disk, så du har litt å gå på.

Nei. ZFS kjører heilt flott på maskiner med mindre enn 1GB ram, selv om du har 100TB lagring. Det som står på FreeNAS sine sider er feil fordi det er skrevet av noobs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...