Gå til innhold

Slik avkristnes norge


Anbefalte innlegg

 

Sa jeg samfunnet er verre nå enn før? Jeg tror ikke jeg sa det. Det eneste jeg sa er at tendensen de siste 20 år er svært negativ og et steg tilbake.

Er ikke dette... vel... litt selvmotsigende? Hvis ikke samfunnet er verre nå, hvordan kan det da være en negativ trend i 20 år?

 

 

Nei, for det var et svar til oldtidssamfunn, som f.eks Roma eller middelalder eller slike samfunn. Selvfølgelig har vi det mye enklere nå enn da.

 

Men ser vi kortere tilbake i tid, så hadde vi det vi trengte på 1990 tallet, og teknologien har ikke utviklet seg mye siden det, men vi hadde et sunnere og mer balansert sammfunn hvor folk brydde seg mer om 'viktige' ting hvor de idag kun bryr seg om penger, ego'et, jeg'et og meg'et.

 

På mange måter har verden stått stille siden 2001, utviklingen har stagnert eller tatt en negativ vending, folk har blitt dummere, moral og etikk har forfalt. Det skrapet som selges som "høyteknologi" idag på det som minner mest om en kommunistisk metode, er overhode ikke imponerende og kun konstante små forbedringen av gammel teknologi, og i noen tilfeller, flere steg tilbake i samme prosessen. Men folk blir lurt av det kommunistiske salsgssystemet hvor alle kjøper det samme dårlige produktet uten å vite bedre, enkelt og greit fordi markedsføring har tatt over livene deres og fordi de ikke bryr seg med å vite bedre.

 

Det er noe svært korrupt i dette kommunistiske markedet, og inkludert i den miksen er media, noen store selskaper, overvåkning, krig og litt annet dritt som har ført til at situasjonen er slik som den er idag.

 

Forresten er det i nåtiden vanskelig å få kontakt med folk, fordi de ikke følger med på verden rundt seg. De sitter som små hyponotiserte roboter og ser på en liten skjerm foran seg, med meningsløst innehold som en slags dop de forsøker å tilfredstille et behov med, men som i bunn og grunn ikke gir dem tilfredstillelsen de søker.

 

Da er det kanskje ikke rart at ting kan gå som det gjør i verden rundt dem, når de overhode ikke gidder eller evner å følge med på hva som skjer, der de passivt sitter med sin lille skjerm, distrahert fra omverden, med manglende analytiske evner og en logikk basert på hva slags tøy en eller annen fjott har tatt på seg idag, eller hadde på seg igår, eller hva slags intrige man kan lese om for å få det kjipe livet til å virke litt mer interessant.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det er jeg ikke enig i. Verdiene i dagens samfunn er rimelig usle. Og vi trenger ikke gå lenger enn 20 år eller 50 år tilbake for å finne en tid hvor vi hadde bedre verdier.

Jeg synes samfunnet har blitt helt tomt når det eneste folk tenker på er penger. Norge er et prima eksempel på et slikt samfunn om du sammenlikner Norge for kun 20 år siden, med dagens Norge.

 

Men det er kun en el av samfunnet jeg snakker om, ikke alt med samfunnet. Vi har dessverre bommet helt på moral og etikk i samfunnet i vestlige land de siste 20 år, noe som kanskje er årsaken til at lederne våre kan drive evige kriger uten at noen gir faen.

80 talet var vel heller ikke kjent for sin høye moral, og jappe tid.

Endret av Larzen_91
Sitatpyramide fjernet.
Lenke til kommentar

 

Akkurat det er jeg ikke enig i. Verdiene i dagens samfunn er rimelig usle. Og vi trenger ikke gå lenger enn 20 år eller 50 år tilbake for å finne en tid hvor vi hadde bedre verdier.

Jeg synes samfunnet har blitt helt tomt når det eneste folk tenker på er penger. Norge er et prima eksempel på et slikt samfunn om du sammenlikner Norge for kun 20 år siden, med dagens Norge.

 

Men det er kun en el av samfunnet jeg snakker om, ikke alt med samfunnet. Vi har dessverre bommet helt på moral og etikk i samfunnet i vestlige land de siste 20 år, noe som kanskje er årsaken til at lederne våre kan drive evige kriger uten at noen gir faen.

80 talet var vel heller ikke kjent for sin høye moral, og jappe tid.

 

 

Arabia lever i dag som 80 tallet

Lenke til kommentar

Samfunnet har utviklet ekstremt bare siden 90-tallet og starten av 2000-tallet. Teknologien er radikalt forbedret. På 90-tallet var det kasse-tv, vhs, dial-up og fasttelefon. 90-tallet hadde folkemord i Europa.

 

Synes generelt samfunnet er bedre nå, sunnere verdier, mindre egoisme, mer optimisme og større fokus på viktige ting som miljø. Folk følger mer med, nyheter er lettere tilgjengelig i et enormt antall kanaler. Før var det bare nrk og tv2 og før det igjen bare nrk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

Verdiene i dagens samfunn er rimelig usle. Og vi trenger ikke gå lenger enn 20 år eller 50 år tilbake for å finne en tid hvor vi hadde bedre verdier.

 

Og vi nevner de verdiene i fleng...?

 

 

 

Jeg synes samfunnet har blitt helt tomt når det eneste folk tenker på er penger. Norge er et prima eksempel på et slikt samfunn om du sammenlikner Norge for kun 20 år siden, med dagens Norge.

For tyve år siden så tenkte folk mer på penger, og hadde gjort det en stund, siden krakket i 1990, da bolig prisene falt som en stein fordi den kunstige låne bobla sprakk. Min første kone og jeg kjøpte oss vertikal delt tomanns bolig på 120 kvadrat for 300 000,- i april 1991, da husprisene var dønn på bunn og fordi vi ikke hadde noe vi måtte selge med tap var dette spott pris, nesten ikke mer enn verdien på tømmeret huset var laget i... (Vi solgte huset fem år senere og fikk 890 000, penger som vi kjøpte vår andre bolig, en ene villa på hele 340 kvadrat og 2 mål tomt for den latterlige prisen av 875 000,-... en pris man i dag kun kan drømme om for en tilsvarende bolig..)

 

Så nei, jeg er ikke enig med deg. Tror folk faktisk tenkte MER på penger for tyve, tredve år siden enn i dag, for i dag er markedet litt mer stabilt... Alle "visste" at bolig krakket kom til å komme i 1990, men i likhet med i dag så ville ingen se det.... Ikke før det kom...

 

 

 

som f.eks Roma

I Roma før kristendommen var det ingen som så rart på deg samme hvilken seksuell legning du hadde, ei heller så noen rart på deg fordi du tilba en annen gud... Kristendommen ødela alt dette og gjorde sex til noe skittent, stygt og kunstig. Så der skal jeg være enig med deg at det var bedre den gangn enn under kristendommens råtne "moral"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingslæren må bære en del av skylden for den stadig tiltagende kriminalitet og lovløshet, for umoralen ja, til og med for krigene.Den kjente historikeren H.G.Wells har i denne forbindelse kommet med noen interessante uttalelser. I Wells verdenshistorie kommer han inn på hvordan de intellektuelle i siste halvdel av det 19. århundre med begeistring godtok Darwins evolusjonsteori og brukte den som et våpen mot kirkens tyranni og autoritet. Utviklingslæren vant innen kort tid alminnelig anerkjennelse. Wells som selv var evolusjonist sa:

 

Den darwinistiske bevegelse kom uforvarende, plutselig , over den offisielle kristenheten. Den umiddelbare virkning av denne store strid blev i virkeligheten meget skadelig. Den nye biologiske vitenskap bragde ennu ikke noget av konstruktiv art som kunne erstatte den gamle moralske støttestav. Følgen blev en virkelig demoralisasjon. Der var en virkelig tilbakegang i tro etter 1859. Religionens ekte gull blev i mange tilfeller kastet bort med den utslitte pengepung som så lenge hadde hatt det i forvaring og det blev ikke funnet igjen. De rådende folk ved slutten av det nittende århundre trodde at de hadde makten i kraft av kampen for tilværelsen, hvor den sterke og slue vinner overhånd over den svake og tillitsfulle. De kom til at mennesket er et sosialt dyr som den indianske jakthund det syntes dem å være rett at de store hundene i det menneskelige kobbel skulde tyrannisere og underkue.

 

Denne demoraliseringen satte sitt preg på hele nasjoner. dette viste seg i særlig grad å være tilfelle med den tyske nasjon. Wells sier: Det tyske folk ( blev metodisk ) dogme-podet med ideen om at tysk verdensvelde basert på makt og med teorien om at krigen var en nødvendighet i livet. De antikristne tyske filosofen Nietzsche sa: Det er en ren illusjon og en smukk følelse å vente meget ( eller endog noget i det hele tatt) av menneskeslekten hvis den glemmer hvordan krig føres. Og hvem var Nietzsche påvikret av? Proffessor Durant sier: Nietzsche var et barn av Darwin. Etter at utviklingslæren var blitt alminnelig godtatt, fulgte en tid med voldshandlinger og utskeielser som en inntil da ikke hadde sett maken til, noe historien tydelig viser: To fryktelige verdenskriger har herjet jorden og truselen om en tredje henger over menneskene. Et moralsk sammenbrudd har funnet sted og en mengde mennesker har mistet troen på Gud. Den kjente evolusjonisten Keith innrømmet: I og med at jeg tok til meg av denne nye kunnskap ble min ungdoms tro knust til atomer. Min personlige Gud, himmelens og jordens skaper, smeltet bort. Ønsket om å be- ikke behovet for å gjøre det- ble borte, for en kan ikke be til noe abstrakt om hjelp.

Lenke til kommentar

Samfunnet har utviklet ekstremt bare siden 90-tallet og starten av 2000-tallet. Teknologien er radikalt forbedret. På 90-tallet var det kasse-tv, vhs, dial-up og fasttelefon. 90-tallet hadde folkemord i Europa.

 

Synes generelt samfunnet er bedre nå, sunnere verdier, mindre egoisme, mer optimisme og større fokus på viktige ting som miljø. Folk følger mer med, nyheter er lettere tilgjengelig i et enormt antall kanaler. Før var det bare nrk og tv2 og før det igjen bare nrk.

 

Små inkrementer og meningsløs utvikling. Er TV'ens størrelse det viktigste i livet?

 

Jeg hadde bredbånd på 1990, disker (CD) og muligens såvidt jeg husker også DVD. Fast telefon var og er en fin ting det. Jeg hadde også mobil på 1990 tallet, og internett.

 

Jeg har ingenting spesielt viktig idag som jeg ikke hadde på 1990-tallet. Bare små forbedringer av de samme tingene over tid. Selvsagt er PS4 bedre enn PS1, men utviklingen har omtrent stoppet opp. Vi har snart hatt 2 døde tiår uten noen store endringer.

 

Jeg trodde på 1990 tallet at 2000 tallet og 2010 tallet skulle bli revolusjonerende tiår innen bioteknologi og/eller medisin. Men de revolusjonene ble utsatt og ødelagt av fokus på krig og bruk av menneskelig energi, tanke og resurser på å utkjempe ulovlige kriger og geopolitikk med ønske om verdensdominans.

 

Dagens teknologiske "revolusjoner" er nye knapper og farger på et helt likt produkt. Det sier vel litt om hvor stor stagnasjonen faktisk er. Folk tror  dagens teknologi er ny, selv om bedre eller samme teknologi eksisterte for over 10 år siden, men blir lurt på deg i markedsføring idag som noe spesielt.

 

Vi har dessverre ikke hatt noe spennende utvikling i verden de siste 20 årene siden internett, data og mobiler ble allemanseie på 1990 tallet. Vi har ikke hatt noen likens omveltning på 2000 tallet og ei heller 2010 tallet.

 

Det er faktisk ikke bare trist, men delvis skremmende. 2 tapte tiår.

Lenke til kommentar

zeebra: Ingen spennende utvikling de siste 20 åra? Som vist på bildet så har de funnet liv på mars.

 

 

 

Men fra spøk til alvor, NASA mener faktisk vi kommer til å sende mennesker til mars i 2030 åra. For å få det til så har de nå hatt litt å pusle med de siste 10 - 20 åra. Det trengs liksom mere enn en strikkmotor for å komme dit :)

Endret av Gamer60
Lenke til kommentar

 

Utviklingslæren må bære en del av skylden for den stadig tiltagende kriminalitet og lovløshet, for umoralen ja, til og med for krigene.

Alternative sannheter er jo så o vinden for tiden, men dette er vel noe JV har holdt på med noen ti år, er det ikke? De bryr seg svært lite om hva som mest sannsynlig er sant og ikke, som du beviser her...  :) Latterlig påstand.

 

 

Vi har dessverre ikke hatt noe spennende utvikling i verden de siste 20 årene siden internett, data og mobiler ble allemanseie på 1990 tallet. Vi har ikke hatt noen likens omveltning på 2000 tallet og ei heller 2010 tallet.

 

Det er faktisk ikke bare trist, men delvis skremmende. 2 tapte tiår.

Tull.

Les litt ordentlige ting og ikke bare dommedags profetier i menighets blader og se selv hvor stor utvikling det har vært på en rekke felter de iste ti årene. At du ikke vet dett eer ikke at det faktisk er slik vettu :)

 

En ting kommer vi til å se "utviklingen" av i de neste ti årene da og det er en dramatisk endring i klimaet... For det er for sent å stoppe den utviklingen, vi kunne ha klart å begrenset det men vi gjør heller ikke det... De rike landene driter i dette (de forholder seg til alternative sannheter...) og det er de rike landene som forurenser mest, og så lenge de tjener penger vil de fortsette med det også...

 

For en gang skyld glad jeg er så gammel som jeg er, for jeg har i det minste fått leve mitt liv så langt i fred og rikdom i et godt og rettferdig land, uten å mangle noe essensielt og er glad jeg ikke er ungdom i dag, rett for verdens folkning kommer til å få seg en alvorlig knekk, så alvorlig at ingen vil få oppleve å leve et så fritt og godt liv som jeg har levd på flere hundre år. Og alle vet at når nøden truer vokser religiøse vrangforestillinger, for folk trenger håp og da gjør det ikke noe om det håpet er aldri så falskt og det vil igjen forringe folks liv, for intet gror i religioners fotspor annet enn hat, gruppeskillere og til syvende og sist krig... Disse såkalte hellige krigene, der mennesker dreper andre mennesker over penis lengdene til gudene sine, uten engang å være sikker på at penisene eksisterer... 

 

 

Så jeg sier lykke til til verden. Vi mennesker er så destrukltive av natur at vi mest sannsynlig fortjener å dø ut og det er akkurat de vi kommer til å gjøre. For selv om vi var i stand til å stoppe ethvert utslipp i dag ville effekten av det vi allerede ha gjort få klimakrisa til å akselerere i minst et tiår, kanskje to tiår inn i fremtiden...

 

Og hva velger mange å gjøre? Jo, de fornekter fakta, til tross for at det er 99% sikkert at vi selv står som en stooooor årsak bak klima forandringene.. (det er ikke OM vi er årsak, spørsmålet er hvor mye...). Men heller ikke de verste klima fornekterne kan nekte lenger når ting forverrer seg, avlinger bortfaller og sult, nød, krig og elendighet begynner å spre seg. Kristne og andre dommedags tenkere vil selvsagt ikke gjøre stort for å stoppe dette, dommedags kåte som de er og ute av stand til å tenke seg at de vil dø som alle andre da fablene om evig liv er nettopp det, fabler... og forandring skremmer oss, ikke sant? Mye bedre å ha det sånn vi har det, istedenfor å gjøre noe... Er ikke så mange år siden at vi møtte resirkulering av avfall med stor skepsis og motgang fordi vi selvsagt ikke hadde lyst til å gjøre dette ekstra arbeidet, hvorfor skulle vi det liksom...

 

Så det er faktisk veldig viktig å avkristne og av islamisere verden... Disse dommedags sektene er som gift på enhver utvikling og vil kun føre til en ting, døden for alle. Så stupide blir de som tror at de faktisk er villige til å drepe alle for at de selv skal leve evig...

Lenke til kommentar

 

Men fra spøk til alvor, NASA mener faktisk vi kommer til å sende mennesker til mars i 2030 åra.

Og hadde jeg fått billet så hadde jeg reist! Selv om det "bare" var en enveis billet..

 

Seriøst, for en opplevelse!! Være en av de først som faktisk så en annen planet! Det ville vært noe som var verdt å dø for....

 

Nå er sjansen for det ikke eksisterende, dessuten står det tusner i køen foran meg for nettopp det, så jeg harselvsagt intet håp om å oppleve dette, men hadde jeg fått tilbudet hadde jeg sagt ja på flekken!!! Skal jeg først dø så kan en jo like gjerne dø spektakulært ikke sant, etter å ha opplevd noe fantastisk! Så det hadde jeg svart ja til om jeg hadde fått sjansen.. Livet er jo en enveis billett...  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Akkurat det er jeg ikke enig i. Verdiene i dagens samfunn er rimelig usle. Og vi trenger ikke gå lenger enn 20 år eller 50 år tilbake for å finne en tid hvor vi hadde bedre verdier.

Jeg synes samfunnet har blitt helt tomt når det eneste folk tenker på er penger. Norge er et prima eksempel på et slikt samfunn om du sammenlikner Norge for kun 20 år siden, med dagens Norge.

 

Men det er kun en el av samfunnet jeg snakker om, ikke alt med samfunnet. Vi har dessverre bommet helt på moral og etikk i samfunnet i vestlige land de siste 20 år, noe som kanskje er årsaken til at lederne våre kan drive evige kriger uten at noen gir faen.

80 talet var vel heller ikke kjent for sin høye moral, og jappe tid.

 

 

Arabia lever i dag som 80 tallet

 

1080, 1580 eller 1980, lever de på 1980 tallet synes jeg er ganske bra mot mange andre sammenligninger

Lenke til kommentar

Skam er så dårlig laget av regisører , han er helt uvitende om hjiap. Hjiap er det skult prostituerte kvinne og japanske kvinner har egen speiselle klær,og de er skjult prostituert og vestlige kvinner prostituerte har også spesiell klær. Det fins kvinner som  protestere rettferdig mot harem og  men ble halshugget  på saudi Arabia.

 

Filmen Games of trones . De bestemmer hvem kvinner skal være. De kan være dronning, fattige, prostituerte eller livvakt. Den moderne mannlige religiøse ledere i trossamfunn er på mange måter ikke noe annet enn en religiøse prostituert. De blir rask organisasjonsmennesker ved å tilpasse oss systemet sikrer vi oss et arbeid for livstid. Men som følge av dette er vi mer interessert i å bygge opp religiøse hus enn å bygge opp mennesker.

Endret av ildsint
Lenke til kommentar

Jeg har to synspunkter i denne saken:

 

1)  Det er FANTASTISK hvis dette landet vender seg totalt vekk fra kristendommen! Religion er noe latterligheter og elendighet som aldri har bidratt til annet enn elendighet! Kristendommen som det snakkes om her, hvor mange korstog og kriger har ikke kristendommen forårsaket og hvor mange har ikke blitt brent eller druknet for å være hekser eller har blitt steinet, hengt, korsfestet eller lidd sultedøden for å være såkalte vantro... Kirken og kristendommen er skyldige i utallige kriger og drap akkurat som alle andre religioner og jo lenger vekk folk og nasjoner beveger seg vekk fra religion, uansett hvilken religion, jo bedere!

 

2) Dette landet blir ALDRI islamsk! Som nevnt er færre og færre her i landet kristne så flere og flere beveger seg vekk fra Middelalderen. Det samme kan man se på at det vakler med støtten til monarkiet, en foreldet styreform. Flere og flere lever i nåtiden. Bare se på at statskirken er avskaffet. Innvandring har alltid eksistert og vil vil alltid eksistere ved mindre det blir en total isolasjon av landet på lik lije med Nord-Korea. Problemet ang. innvandrere er manglende integrering av innvandrere og ikke innvandrerne i seg selv. Nå er det heller ikke slik at dersom radikale muslimer skulle komme hit til landet så ville de få så stort fotfeste at de vil kunne endre på landet og gjøre det til en islamsk stat. Hva har Mullah Krekar oppnådd her? Stort sett motstand. Samtidig er Norge et land som har deltat i angrepet på Afghanistan, har bidratt til både krigene i Afghanistan og Irak, har deltat i krigen i Libya som (desverre) har god kontakt med og investerer i Israel.

 

At dette landet går vekk fra kristendommen betyr ikke at det erstattes hverken av islam eller noen annen religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som har lagt hånden på plogen og ser seg tilbake, er skikket for Guds rike. ( Lukas 9:62 )

 

For å kunne pløye godt og lage pene, rette furer må en ha blikket festet på et punkt på den andre siden av marken. Hvor mye viktigere må det ikke da være å ha blikket festet på det som er målet i vårt liv. Da vil de dyrebare dagene og årene i vårt liv danne et mønster som er i samsvar med vårt mål. De ovenstående ordene som Guds sønn uttalte, viser at når vi en gang har overgitt oss til Jehova skaperen for å tjene ham, bør vi være bestemt på å holde fast ved denne beslutningen, uansett hva som måtte komme.

 

Verden holder kanskje fram ting som kan virke mer forlokkende , fornøyelser , popularitet , eller materielle eiendeler. Men hvis vi så med lengsel tilbake på slike ting eller noe som ville være enda verre - lot dem bli vårt mål ilivet, ville det kunne bety at vi gikk glipp av den lønnen vi se fram til. Da ville vårt liv være borkastet. Enden på noe er bedre enn begynnelsen sier forkynneren 7: 8. Selv om det er viktig at vi begynner å følge den kurs vi har valgt, er det enda viktigere at vi fullfører løpet. Det er grunnen til at Guds Ord legger så stor vekt på å være trofast inntil enden. Vår tro har et viktig mål - frelse eller evig liv.

Lenke til kommentar

Hva vist målet du søker og venter på ikke finnes, hva vist alt du har lært gjennom livet om din tro er en stor løgn alt sammen?

Ville ikke da hele ditt liv og alt du har fylt det med være forgjeves, være helt bortkastet?

Hvor mye mere ville det ikke da gangne deg å gjøre det du har lyst til for deg og dine omgivelser en å følge en sekt styrt av gamle menn i NY som lyver og endrer doktriner etter eget forgodtbefinnende og skriver om sektens historie ettersom medlemmene glemmer hva som tidligere har skjedd.

Ville ikke det være bare trist?

Lenke til kommentar

Ingen som har lagt hånden på plogen og ser seg tilbake, er skikket for Guds rike. ( Lukas 9:62 )

 

For å kunne pløye godt og lage pene, rette furer må en ha blikket festet på et punkt på den andre siden av marken. Hvor mye viktigere må det ikke da være å ha blikket festet på det som er målet i vårt liv. Da vil de dyrebare dagene og årene i vårt liv danne et mønster som er i samsvar med vårt mål. De ovenstående ordene som Guds sønn uttalte, viser at når vi en gang har overgitt oss til Jehova skaperen for å tjene ham, bør vi være bestemt på å holde fast ved denne beslutningen, uansett hva som måtte komme.

 

Verden holder kanskje fram ting som kan virke mer forlokkende , fornøyelser , popularitet , eller materielle eiendeler. Men hvis vi så med lengsel tilbake på slike ting eller noe som ville være enda verre - lot dem bli vårt mål ilivet, ville det kunne bety at vi gikk glipp av den lønnen vi se fram til. Da ville vårt liv være borkastet. Enden på noe er bedre enn begynnelsen sier forkynneren 7: 8. Selv om det er viktig at vi begynner å følge den kurs vi har valgt, er det enda viktigere at vi fullfører løpet. Det er grunnen til at Guds Ord legger så stor vekt på å være trofast inntil enden. Vår tro har et viktig mål - frelse eller evig liv.

Synes du det er uærlig å kopiere tekst uten å sitere kilden?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklingslæren må bære en del av skylden for den stadig tiltagende kriminalitet og lovløshet, for umoralen ja,

til og med for krigene.

Er du klar over at du skylder på VIRKELIGHET som roten til alt galt og ondt?

 

Det er blind tro på overnaturlige vesener som er roten til nesten alt ondt. Noe ondt har statsoverhoder og politikere skyld for også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...