Gå til innhold

Maskinen blir varm!

Gef

Anbefalte innlegg

Vel, har en venn som har ett Abit IC7 kort, en 2.4B, BOXED kjøler m 5 kabinettvifter, ett Sapphire 9800PRO 128MB, Geil GOLD PC3200 ram og 360W PSU.

Han sier til meg at når han sitter å surfer på nettet, eller...bare åpner en IE side, fyker CPU tempen opp i 55 grader! for å lukke siden, må han bruke ctrl+alt+del knappene, og ta end process for å lukke den. Han sier også at med engang han åpner en side blir det brukt 100% av CPU hele tiden.

Han satt en dag og spillte HALO, plutselig stoppa spillet og lyden gjentok seg 4-5 ganger før han fikk spille videre, men det varte bare i 5 min før spillet stoppa opp igjen.

Nå i dag har det blitt værre, nå får han ikke start på maskinen i det hele tatt...han hører bare ett liten "gnist", men ikke noe mer.

I oppstarten bråker som kjent NB kjøleren noe voldsomt, men lyden slutter når han kommer i windows.

Har ikke fått sjekket pc'en enda, men ville bare høre om hva dere har å si om dette?

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har han sjekket hvilken programmer som bruker CPU kraften når han startet tingene, det kan jo være ett program som ligger å bruker maskinkraften.

kjør ad-aware og Spyboot. Før så fulgte det med ett program på Imesh som tok all kraften hele tiden, men ikke på de nyeste versjonen. Sjekk etter slike program.

Lenke til kommentar
Har han sjekket hvilken programmer som bruker CPU kraften når han startet tingene, det kan jo være ett program som ligger å bruker maskinkraften.

kjør ad-aware og Spyboot. Før så fulgte det med ett program på Imesh som tok all kraften hele tiden, men ikke på de nyeste versjonen. Sjekk etter slike program.

Ikke så lett å gjøre det når han ikke får start på maskinen...han sier selv at han glemte å si hva som brukte å mye av CPU, men hver gang han åpna en IE side, da mener jeg HVER gang, begynnte pc'en å jobbe treigt, i tillegg føk CPU tempen opp!

Lenke til kommentar

Ingen andre som har hatt samme prob?

Mener å ha lest her engang om at det var en som hadde det samme med at hver gang han åpne IE, begynnte PC'en å jobbe treigt osv. Men husker ikke hvordan han fikk løst det...

Men det er jo noe rart siden han ikke får start på maskina...

Lenke til kommentar

Oppsettet til din kamerat med hele 5 kabinettvifter burde gi mer enn nok kjøling, selv med boxed (standard Intel) kjøler. Her er noen forslag til hva som kan ha gått galt:

- CPU vifte kan ha stoppet opp, enten ødelagt eller at en ledning sneier borti.

- CPU kjøler kan være feilmontert, slik at CPU bare delvis blir avkjølt.

- Han kan ha fått et ondsinnet virus, kan til og med ha fiklet med bios.

- Hovedkortet kan ha gått i stykker. Det er ikke usannsynlig, det kan skje "den beste".

- Strømforsyningen kan ha blitt ødelagt. Selv gode PSUer kan ha dårlige "dager".

- Grafikkortet kan ha løsnet en smule.

Hvis ingenting skjer når dere booter, så prøv å starte opp helt ribbet, dvs. kun hoverdkort, grafikkort, CPU, CPU vifte, en minnebrikke og tastatur. Dra ut alle PCI kort og ledninger til CD/harddisker. Trykk grafikkort og minne godt på plass.

Prøv igjen. Ingen tegn til liv? Hvis du får lys i nettverkskortet uten å starte den, så virker PSU sånn delvis. Den gir akkurat nok strøm til nettverk og lignende på hovedkortet.

Hvis vifter og lignende starter opp, men så dør ut, så fungerer nok PSU. Da bør du prøve en annen CPU eller prøve CPUen i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Maskinen vil ikke starte i det hele tatt sier han til meg...han trykker på knappen, men ingenting skjer, kommer ikke inn i BIOS.

Vi har tenkt til å prøve CPU i en annen pc i morgen, har som sagt ikke sett på den enda, men greit med råd før jeg setter i gang med å sjekke ;)

Lenke til kommentar
Maskinen vil ikke starte i det hele tatt sier han til meg...han trykker på knappen, men ingenting skjer, kommer ikke inn i BIOS.

Vi har tenkt til å prøve CPU i en annen pc i morgen, har som sagt ikke sett på den enda, men greit med råd før jeg setter i gang med å sjekke ;)

Hvis det er helt dødt, så er det noe galt med strømforsyningen.

Jeg kom på en liten ting du må sjekke: Det er ikke av/på knappen som er i stykker da? Det kan du lett sjekke med et multimeter: Knappen skal kortslutte disse to ledningene.

Har du ikke det, så kan du jo prøve binders trikset på PSU: Dra ut PSU kontakten(e) fra hovedkortet og kortslutt den grønne pin 14 (power on) og jord. Hold 20 pins bunten mot deg, klipset pekende til venstre. Da er pin 14 nr 4 nedenfra. Kortslutt så med den sorte nedenfor med en binders eller lign. Da skal PSU starte. Jeg testet det selv på lørdag.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet litt...hver gang når jeg trykker på startknappen på pc'en, kommer det på en måte en liten gnistelyd. Det grønne lyset som er nederst på hk'et blinker når jeg trykker på startknappen, det blinker bare en gang. Det lyser grønt hele tiden altså, så det er ett tegn på at PSU ikke er fukka. Prøwde også med ny power switch, men det hjalp heller ikke.

Har en teori om at det er hk som er årsaken, men jeg tenker jeg skal prøve CPU i annet hk først kanskje?

Har en pause fra skolen nå, så det hadde hvert greit og få ett raskt svar ;)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så dumt å teste cpu i ett annet hovedkort, men først så kan du røske ut alt som ikke er nødvendig, slik som harddisker cdrommer, alle minnebrikker bortsett fra en, mus bruk gjerne ett pci skjermkort hvis du har. Hvis den fortsatt ikke virker så er det store sjanser for at hovedkort eller cpu er gåendt.

Lenke til kommentar

Prøvde en annen 2.4B CPU i hk'et, ingen forskjell da heller...vi konkluderte med at det er hk som forursaker det hele. Tok en liten film av hva som skjedde når vi trykket på powerswitchen som jeg skal legge ut senere.

Vi har nå søkt om retur og han returnerer det snarest mulig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...