Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrapelyd venstre bak ved bremsing


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en skrapelyd når jeg bremser ned i kryss o.l. Og så fortsetter gjerne skrapelyden etter at jeg har sluppet opp bremsen et lite stykke. På sist eu-kontroll sa de det var en del rust på bremseskivene, så jeg tenkte det kunne være dem som var klare for skift? Men så er jeg også litt usikker siden lyden henger igjen etter at jeg er ferdig å bremse. Har forresten en Avensis 2006-modell. Tror jeg skal klare å skifte hvis jeg bare vet hva jeg skal skifte...Noen hjelp å få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en skrapelyd når jeg bremser ned i kryss o.l. Og så fortsetter gjerne skrapelyden etter at jeg har sluppet opp bremsen et lite stykke. På sist eu-kontroll sa de det var en del rust på bremseskivene, så jeg tenkte det kunne være dem som var klare for skift? Men så er jeg også litt usikker siden lyden henger igjen etter at jeg er ferdig å bremse. Har forresten en Avensis 2006-modell. Tror jeg skal klare å skifte hvis jeg bare vet hva jeg skal skifte...Noen hjelp å få?

 

Enkleste er faktisk å skru av venstre bakhjul å ta en titt. Kan være en utslitt bremsekloss som flere her sier. Vis dette er tilfellet ville jeg sjekket alle klossene når du først er i gang  :)

Lenke til kommentar

Dersom man hører en lyd når man bremser som ikke opphører når man slipper opp bremsen,  bør  man  også sjekke at caliperen, dingsen som inneholder stempel som trykker klossene mot skiva er OK, eller har hengt seg opp. Noen ganger kan den være rustskadd og må byttes for tusenvis av kroner, andre ganger holder det med litt rensing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg tok av klossene i går, og det var ikke rare greiene igjen. Prøvde også å ta av bremseskiven, men fikk ikke løsnet skruene. Så midlertidig satte jeg på nye klosser på den gamle skiven. Men mistenker også at caliperen ikke er 100%. Koster det så mye å få verksted til å bytte calipren altså?

Lenke til kommentar

På jobb bruker jeg ofte induksjonsvarme for å få opp disse boltene. Veldig fine gjenger og bolthode som er lett å "runde"...

 

Hvis du har montert nye klosser på utslitte skiver med masse spor i vil ikke disse holde lenge og vil heller ikke stå på en eu-kontroll.

 

Caliper skal kunne presses relativt lett inn og ikke "fjøre" når den er nesten helt inne. Dette kan evt tyde på rust på stempelet.

 

Det er også viktig å sjekke glideboltene da disse ofte gror/ruster fast. Tilgang til varme er greit å ha også her (må i tilfelle ha nye mansjetter og bolter)

 

Når du skal ha dette sammen igjen er det viktig at alle flater er rene (nav, bremseklave, monteringssett osv) og at bremseklossene glir lett.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...