sulten66 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Jeg har fått en skrapelyd når jeg bremser ned i kryss o.l. Og så fortsetter gjerne skrapelyden etter at jeg har sluppet opp bremsen et lite stykke. På sist eu-kontroll sa de det var en del rust på bremseskivene, så jeg tenkte det kunne være dem som var klare for skift? Men så er jeg også litt usikker siden lyden henger igjen etter at jeg er ferdig å bremse. Har forresten en Avensis 2006-modell. Tror jeg skal klare å skifte hvis jeg bare vet hva jeg skal skifte...Noen hjelp å få? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Dersom det høres ut som en metallspade som dras etter bakken så er det bare en stein som har satt seg fast mellom bremse og bremseskjold.. eller hva det nå heter.. helt normalt om vinteren der det strøs. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Sikkert utslitte bremseklosser som går på stålet. Da må du bytte både skiver og klosser. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Er det utslitte klosser som Opelduude foreslår er det faktisk ikke lov til å kjøre bilen på offentlig vei. Utslitte klosser er en sannsynlig årsak til skraping ved og etter brems. 1 Lenke til kommentar
Slitenkæll Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg har fått en skrapelyd når jeg bremser ned i kryss o.l. Og så fortsetter gjerne skrapelyden etter at jeg har sluppet opp bremsen et lite stykke. På sist eu-kontroll sa de det var en del rust på bremseskivene, så jeg tenkte det kunne være dem som var klare for skift? Men så er jeg også litt usikker siden lyden henger igjen etter at jeg er ferdig å bremse. Har forresten en Avensis 2006-modell. Tror jeg skal klare å skifte hvis jeg bare vet hva jeg skal skifte...Noen hjelp å få? Enkleste er faktisk å skru av venstre bakhjul å ta en titt. Kan være en utslitt bremsekloss som flere her sier. Vis dette er tilfellet ville jeg sjekket alle klossene når du først er i gang Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Dersom man hører en lyd når man bremser som ikke opphører når man slipper opp bremsen, bør man også sjekke at caliperen, dingsen som inneholder stempel som trykker klossene mot skiva er OK, eller har hengt seg opp. Noen ganger kan den være rustskadd og må byttes for tusenvis av kroner, andre ganger holder det med litt rensing. 1 Lenke til kommentar
sulten66 Skrevet 8. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2017 Ja jeg tok av klossene i går, og det var ikke rare greiene igjen. Prøvde også å ta av bremseskiven, men fikk ikke løsnet skruene. Så midlertidig satte jeg på nye klosser på den gamle skiven. Men mistenker også at caliperen ikke er 100%. Koster det så mye å få verksted til å bytte calipren altså? Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Skruene? Skiven er som regel festet med en bolt. Du kjenner på stemplet når du skrur/presser det inn om det lugger eller ikke Lenke til kommentar
sulten66 Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Ser jeg forklarte meg klønete. Det var skruene på braketten til caliperen som ikke ville løsne, så jeg fikk aldri prøvd å ta av skiven. Hvis du har et godt forslag til å få løsnet skruene, så hadde det vært fint Lenke til kommentar
kriegheim Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 (endret) Hvilken bil? Edit : avensis ja. Ingen erfaring med dem, men som regel torx/umbraco bolter. Mye rustløser må til Endret 9. januar 2017 av kriegheim Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 På jobb bruker jeg ofte induksjonsvarme for å få opp disse boltene. Veldig fine gjenger og bolthode som er lett å "runde"... Hvis du har montert nye klosser på utslitte skiver med masse spor i vil ikke disse holde lenge og vil heller ikke stå på en eu-kontroll. Caliper skal kunne presses relativt lett inn og ikke "fjøre" når den er nesten helt inne. Dette kan evt tyde på rust på stempelet. Det er også viktig å sjekke glideboltene da disse ofte gror/ruster fast. Tilgang til varme er greit å ha også her (må i tilfelle ha nye mansjetter og bolter) Når du skal ha dette sammen igjen er det viktig at alle flater er rene (nav, bremseklave, monteringssett osv) og at bremseklossene glir lett. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå