Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mattematikk! Jeg skal søke høyere utdanning, men fikk denne sure beskjeden:

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå som det snart er på tide med å søke på høgskoler og universiteter, så har jeg vært og prøvd å få tak i riktige dokumenter/kompetansebevis for å være forberedt til å sende inn søknad. 

Under denne prosessen fikk jeg vite noe nytt som skuffet meg veldig. Kan fortelle litt nøyere.

Da jeg var yngre og gikk på vgs, så gikk jeg fra å være toppelev på ungdomsskolen til å bli svært umotivert og skolelei på vgs. Bestod så vidt de fleste fag, og strøyk i matte 1P. Sluttet på vgs allerede etter første året. Det var rett og slett mangel på motivasjon, og ikke mangel på evne som lå bak det. Men i senere tid så bestemte jeg meg for å rette opp i ting og har tatt opp alle de nødvendige fagene som kreves for 23/5-regelen, og bestått med gode karakterer. Etter å ha bestått matte 2P, så gikk jeg gjennom 1T-matteboka på egenhånd for å forberede meg til R-matte, siden jeg må ha R-matte for å komme inn på studiet jeg ønsker. Holder nå på å ta matte R1 på skole, noe som går bra.

Men nå som jeg kontaktet min tidligere vgs. skole for å få kompetansebevis, så sier de at jeg ikke kan søke høyere utdanning fordi jeg har stryk i 1P fra tiden jeg gikk på vgs. Det er så surt å få vite det NÅ, at jeg må ha 1P på plass. Trodde det skulle gå fint siden jeg har 2P og nå R1. Ingen av rådgiverne som jeg har vært hos gjennom alle årene har fortalt meg at jeg må ha 1P. Men det er nå slik det er?

Hva skal jeg gjøre nå, ta opp 1P som privatist? Finnes det noen andre løsninger som kanskje noen av dere her vet om? Jeg sitter jo med grei kunnskap i matte nå, mtp at jeg har bestått 2P, regnet meg gjennom 1T på egenhånd, og ligger greit an i R1 nå. Så det at P1 som er et fag på langt lavere nivå skal være grunnen til å gjøre ting mer komplisert, er veldig surt og bortkasting av tid og energi. Jeg vil heller bruke tiden før studiestart på å lese gjennom andre fag som f.eks kjemi, som jeg faktisk vil få mye bruk for i studiet jeg skal starte på, i motsetning til 1P.

Så jeg skriver her for å høre om hvis noen av dere kjenner til noen løsning på denne sure problemstillingen, så hadde det vært veldig fint å høre om det :)

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er du heller ikke glad du fikk vite det nå før fristen? Meld deg opp innen 1 februar og ta eksamen mot sommeren så er du klar. 

Det står jo ganske klart på 23/5 regelen: 

• Matematikk 1P+2P (224 årstimer) 

Men siden R1 er 140 timer og P2 er 84 så har du nok timer, så jeg ville dobbelt sjekket med universitetet du søker på om det holder. 

Om du holder på med R1 er det bare til å møte opp på 1P eksamen, det kommer til å gå helt fint.

Lenke til kommentar

Joa, jeg er glad for at jeg fikk vite det før fristen heldigvis. Er bare det at jeg var mentalt innstilt på kun R-matte nå, etter at alle rådgivere gjennom alle åra ikke sa noe om at jeg må ta 1P matte på nytt.

Angående de timene du nevner, så skal jeg få sjekket det med høgskolen som jeg skal søke på. Takk for tips.

Når det gjelder å bare å møte opp på 1P eksamen.. Jeg tittet istad på en tidligere eksamen i 1P. Klarte noen av oppgavene ganske greit uten å ha lest noe til det, men var også mye jeg hadde glemt. Som å lage diagrammer, sannsynlighet (har ikke kommet til det kapitlet i R-matten enda) for å nevne noe. Men med litt øving ved siden av R-matten, så tror jeg det skal være overkommelig.

Noen andre som har noen tanker og tips rundt denne problemstillingen?

Lenke til kommentar

Timene teller nok, du har jo fullført faget. Men jeg er ingen rådgiver så du må nesten høre. Se på pensum til 1P, er det noen forskjeller leser du lett på det ellers fokuser på R1. 

Kanskje det at du ikke er rådgiver gjør ting bedre, for alle rådgivere som jeg har vært hos virker lite behjelpelige. Hadde jo ikke vært i denne situasjonen om rådgiverne hadde gjort jobben sin. Men men.

Har nå sendt e-post til studieansvarlig ved høgskolen. Og også snakket idag med inntakskonsulenten på skolen min som sier at han skal prøve å finne noen løsning på det til neste uke. Får se hva som skjer

Endret av d-e-x-t-e-r
Lenke til kommentar

Kanskje det at du ikke er rådgiver gjør ting bedre, for alle rådgivere som jeg har vært hos virker lite behjelpelige. Hadde jo ikke vært i denne situasjonen om rådgiverne hadde gjort jobben sin. Men men.

Har nå sendt e-post til studieansvarlig ved høgskolen. Og også snakket idag med inntakskonsulenten på skolen som sier at han skal prøve å finne noen løsning på det til neste uke. Får se hva som skjer

Lykke til å stå på, det svarer seg til slutt :) 

Lenke til kommentar

Rådgiveren din har korrekt at du mangler et matematikkfag i førsteklassen på VGS, normalt er dette enten 1P eller 1T. Her har du nemlig to valg; du trenger ikke nødvendigvis å ta 1P, men du kan ta 1T-eksamen og heller føre denne karakteren på kompetansebeviset. Dette virker mer fornuftig ettersom du selv sier at du har regnet gjennom boken som forberedelse til R1-eksamen.

Lenke til kommentar

Det ordnet seg. 2P eksamen som jeg tok omfattet både 1P og 2P pensum. Slik var det frem til våren 2012. Etter det må man nå ta 1P og 2P hver for seg. Så jeg var heldig som slapp unna, siden jeg tok min eksamen i 2010.

Så hvis noen er i min situasjon og kommer over denne tråden, så husk at hvis du tok P-matteeksamen før våren 2012, så dekker det kravet for både 1P og 2P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...