Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tatt opp Fysikk 2, fått forskjellig karakter på skriftlig og muntlig

Anbefalte innlegg

Hei. Har høsten 2016 tatt opp fysikk 2 og hatt både muntlig og skriftlig eksamen. På muntlig fikk jeg 5 og på skriftlig fikk jeg 3. Jeg vet at karakteren er gjennomsnittet av begge og vil i dette tilfelle bli karakteren 4 til standpunkt.

Men hva hadde skjedd dersom jeg hadde fått 4 på skriftlig og 5 på muntlig? Lurer også på om jeg nå kan ta opp kun skriftlig eksamen som privatist, ettersom jeg har tatt opp begge som privatist allerede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander sammen mye rart her. Standpunktkarakterer har ingenting med eksamenskarakterer å gjøre. Eksamenskarakterene blir lagt til vitnemålet ditt som to individuelle karakterer, i dette tilfellet 3 og 5, men det kunne like gjerne vært 4 og 4 eller 6 og 2, effekten ville vært den samme på snittet ditt.  Hadde du fått 4 og 5 ville dette isolert sett gjort snittet ditt bedre. Er såvidt meg bekjent ingen begrensninger på å ta opp enkelteksamener. 

Lenke til kommentar

Du blander sammen mye rart her. Standpunktkarakterer har ingenting med eksamenskarakterer å gjøre. Eksamenskarakterene blir lagt til vitnemålet ditt som to individuelle karakterer, i dette tilfellet 3 og 5, men det kunne like gjerne vært 4 og 4 eller 6 og 2, effekten ville vært den samme på snittet ditt.  Hadde du fått 4 og 5 ville dette isolert sett gjort snittet ditt bedre. Er såvidt meg bekjent ingen begrensninger på å ta opp enkelteksamener. 

Ja ble litt kluss her. Jeg ble ferdig med VG3 Juni 2016, og tar opp fag som jeg ikke er fornøyd med karakteren hos. Fikk 3 til standpunkt og kom opp i skriftlig hvor jeg fikk 2. Nå har jeg tatt opp både skriftlig og muntlig, ettersom begge kreves for å få faget på vitnemål når du tar det opp som privatist. Da jeg tenker å ta det opp en gang til lurte jeg på om det holder med å ta opp kun skriftlig, da jeg er misfornøyd med denne. Muntlig og skriftlig karakteren slås sammen og denne erstatter alle karakterene i fysikk 2, både standpunkt og skriftlig eksamen som jeg kom opp i vg3. 

Endret av TRCD
Lenke til kommentar

Ja ble litt kluss her. Jeg ble ferdig med VG3 Juni 2016, og tar opp fag som jeg ikke er fornøyd med karakteren hos. Fikk 3 til standpunkt og kom opp i skriftlig hvor jeg fikk 2. Nå har jeg tatt opp både skriftlig og muntlig, ettersom begge kreves for å få faget på vitnemål når du tar det opp som privatist. Da jeg tenker å ta det opp en gang til lurte jeg på om det holder med å ta opp kun skriftlig, da jeg er misfornøyd med denne. Muntlig og skriftlig karakteren slås sammen og denne erstatter alle karakterene i fysikk 2, både standpunkt og skriftlig eksamen som jeg kom opp i vg3. 

Dine gamle standpunkt og eksamenkarakterer forsvinner ja, men dine nye blir oppført. Med mindre det har skjedd endringer den seneste tiden, så er det ikke slik at karakterene blir slått sammen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...