heyy99 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Hei Jeg har alltid hatt lyst til å bli flyvertinne, var på Gardermoen igår og må innrømme at lysten ikke ble mindre når jeg så disse damene og mennene i de flotte uniformene ... Men jeg har hørt veldig mange om sier at det er hardt å være flyvertinne fordi man får jeglag hele tiden, , blir lett syk, får fri når ingen har fri, får ikke fri når alle andre har fri osv osv.... Hvis noen har tips, råd eller erfaringer kom gjerne med det Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Det er nok ikkje eit yrke ein blir gamal i lenger då mange opplever stort arbeidspress i tillegg til at prispresset på billige flybilletatar gjer at lønningane blir holdt nede. Fordelen igjen er at du får mykje kursing i sikkerheitsarbeid som også kjem til nytte i andre jobbar. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Hva med lønnen? Jeg trodde lenge at dette var en godt betalt jobb og at man ble kompensert for ulempene, men har hørt det er ganske dårlig betalt alt tatt i betraktning. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Man har "dårlig" lønn i penger, men man får ofte gratis hotell og overnatter (tar seg en fest) en dag eller to til man skal ut å fly igjen. Det er en opplevelsesjobb som man holder på med som relativt ung. Jeg har hvertfall aldri sett "oldiser" vertinnisere flyet Det er jo et jetlagproblem, men det merker man raskt om man takler eller ikke. At man blir syk ofte kan ha noe for seg i form av at man har med veldig mange mennesker å gjøre og er på et lite område med resirkulert luft. Det med fri er vel irrelevant? Man jobber ikke som flyvertinne for å ha fri i fellesferien. Endret 6. januar 2017 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Børt-Erik Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Du har sikkert allerede lest denne artikkelen siden emnetittelen i dette innlegget er det samme som overskriften på artikkelen. I denne jobben er det nemlig en helserisiko det ikke snakkes så veldig mye om. Når man jobber som flyvertinne - eller pilot for den saks skyld - så er man utsatt for kosmisk stråling. Dette er partikkelstråling fra verdensrommet som øker i intensitet jo høyere opp i atmosfæren du kommer. På en gjennomsnittlig flytur blir man utsatt for omtrent samme strålingsdose som man får når man tar et røntgenbilde hos tannlegen. Ufarlig sier noen, men hvorfor tror du tannlegen går ut av rommet når han skal ta bildet? All forskning viser at det er en klar sammenheng mellom stråling og kreft. Endret 6. januar 2017 av Børt-Erik Lenke til kommentar
Zash Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Du har sikkert allerede lest denne artikkelen siden emnetittelen i dette innlegget er det samme som overskriften på artikkelen. I denne jobben er det nemlig en helserisiko det ikke snakkes så veldig mye om. Når man jobber som flyvertinne - eller pilot for den saks skyld - så er man utsatt for kosmisk stråling. Dette er partikkelstråling fra verdensrommet som øker i intensitet jo høyere opp i atmosfæren du kommer. På en gjennomsnittlig flytur blir man utsatt for omtrent samme strålingsdose som man får når man tar et røntgenbilde hos tannlegen. Ufarlig sier noen, men hvorfor tror du tannlegen går ut av rommet når han skal ta bildet? All forskning viser at det er en klar sammenheng mellom stråling og kreft. Kan du vise til noe forskring som støtter påstanden din? Artikkelen du selv linker til sier "Det har vært snakk om at flyvende personell er mer utsatt for kosmisk stråling enn andre (særlig i Concorde-flyene), og derfor settes gravide flyvertinner på bakken. Jeg har ikke sett noen overbevisende dokumentasjon på at dette er noe stort problem. " 1 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) Det er et veldig tøft yrke. De færreste som begynner i yrket idag slutter etter kort tid. Der hvor det er mest realistisk å få jobb idag, Norwegian, SAS eller Ryanair, har svært dårlige vilkår, mye jobb, lave lønninger og dårlige forhold. Jeg tror det dog kan være interessant og givende som en sommerjobb/deltidsjobb, feks være i ressurspoolen til SAS, men ikke som fulltidsansatt siden det ikke er noen fremtid i det. Det er mange år siden det var et glamorøst yrke. Mange sliter seg ut, diettpenger har gått ned, få til ingen lukrative stopp i utlandet og ugunstig arbeidstid (les: stå opp 03 for å rekke første fly) En av de få fordelene jeg kan tenke meg er ID-billetter til lav pris, men man må være ansatt en liten stund for å få dette. Edit: Og alt det andre du nevner er også riktig. Vanlig å jobbe helligdager, julaften som nyttårsaften. Kan heller ikke bestemme ferien, men søke og håpe man får noe som passer. Jetlag er heller ikke så supert når man er på 30 timers stopp i New York. Endret 7. januar 2017 av deleted Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 I tillegg til strålingen som er nevnt(jeg vill ikke uttale meg om hvordan dette påvirker en) så er en også utsatt for dårlig luft, dette kan også føre til helse risiko. Ellers er jo bransjen rammet av harde tider, prisene skal presses og det går ut over de ansatte. Men det er nok en spennende jobb hvor en får sett mye om en kommer på de rette "rutene". Lenke til kommentar
Mato Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kabinbesetning_fly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå