Gå til innhold

Kor stor tiltru har du til politiet?

ili

62 stemmer

1. 1. Kor stor tiltru har du til politiet?

• Svært stor tiltru
      19
    • Ganske stor tiltru
      17
    • Liten tiltru
      19
    • Ingen tiltru
      7

Anbefalte innlegg

Staten utøver myndighet på mange forskjellige måter, ikke bare gjennom politiet.

Det ser ikke ut til å være KUN gjennom politiet for at det kan være en politistat, så den innvendingen er irrelevant.

Spørsmålet om utøvelsen er vilkårlig er allerede avgjort. Det er den ikke.

Jaha?

Den er blant annet utøvet med grunnlag i internasjonale lover og regler, og prinsipper som grunnleggende menneskerettigheter.

Disse er like vilkårlige som de norske lover og regler.

Nei, SF, de er ikke vilkårlige. Men jeg skjønner jo at du ikke er noen tilhenger av grunnleggende menneskerettigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ikke ut til å være KUN gjennom politiet for at det kan være en politistat, så den innvendingen er irrelevant.

Kort fortalt mener du at enhver stat med en politi-lignende styrke og/eller har makt er en politistat?

Altså, alle stater i verden :)

Lenke til kommentar

I verdens rikeste Land Norge, så har ikke politiet kapasitet til å rykke ut til deg, mens i USA, som har billioner i gjeld så kommer det politi etter politi selv på fillesaker

Horfor tror du USA har gjeld?

Sikkert fordi de faktisk har det.

PS. Norge har også gjeld, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Politiet er politikernes lange arm. Hvorfor skulle man ha noen som helst tiltro til politikerne som kontrollerer denne armen?

Fordi tross ditt hat mot frihet og demokrati så er Norge en moderne rettsstat. Politiet er velregulert og har strenge regler for maktinngrep mot befolkningen.

Dette i motsetning til ditt drømmesamfunn det er det er fullstendig kaos, ingen maktbalanse, og ingenting som hindrer noen fra å begå de groveste overgrep.

Greit nok det andre du sier, men Norge er en nasjon av slaver og har overhode ikke demokrati. At du tror Norge har demokrati og at folket er fri, er noe du har blitt lurt til å tro.

Lenke til kommentar

Politiet er politikernes lange arm. Hvorfor skulle man ha noen som helst tiltro til politikerne som kontrollerer denne armen?

Fordi tross ditt hat mot frihet og demokrati så er Norge en moderne rettsstat. Politiet er velregulert og har strenge regler for maktinngrep mot befolkningen.

Dette i motsetning til ditt drømmesamfunn det er det er fullstendig kaos, ingen maktbalanse, og ingenting som hindrer noen fra å begå de groveste overgrep.

Greit nok det andre du sier, men Norge er en nasjon av slaver og har overhode ikke demokrati. At du tror Norge har demokrati og at folket er fri, er noe du har blitt lurt til å tro.

Norge er et representativt demokrati.

Folket er totalt sett mer fritt enn i et liberalistisk eller anarkistisk samfunn fordi friheten ikke er begrenset til et ørlite mindretall. En langt større andel av befolkningen har frihet sammenlignet med et liberalistisk/anarkistisk samfunn. Årsaken er at Norge som stat er en moderne rettsstat er alle mennesker har grunnleggende rettigheter, og alt går ikke bare på hvem som eier hva. Det er naturligvis langt ifra perfekt, men milevis fra ondskapen et liberalistisk samfunn ville medført.

At folket er slaver er altså bare tull. Folket har faktisk rettigheter, i motsetning til under liberalismen der de sterkeste kan gjøre nøyaktig hva de vil med de svakeste.

Lenke til kommentar

Når var siste gang dere stemte på noe som ble tatt opp i stortinget?

Ikke så stor forskjell på Norge og Cuba

Så du mener man skal stemme over hvert minste vedtak som blir fattet på Stortinget?

Når jeg leser denne tråden begynner jeg å lure på hva slags verden enkelte lever i (eller ønsker å leve i). Men det er vel de samme folka som ikke anerkjenner Norge som stat og som ikke er underlagt de samme føringene som resten av befolkningen er. Har dere eget flagg i hagen også?

For øvrig har jeg stor tiltro til politiet. Blir stoppet nå og da, og er glad for det. Føler meg hverken overvåket eller trakassert. Kan ha noe med at jeg møter politifolka med en hyggelig tone...

Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen har 80% stor eller svært stor tiltru til politiet. Kor stor tiltru har du til politiet?

Det er fordi de aller fleste mennesker er svært konforme. Og siden normen i samfunnet er at du skal innordne deg etter autoriteter så har folk tiltru til politiet og andre autoriteter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig har jeg stor tiltro til politiet. Blir stoppet nå og da, og er glad for det. Føler meg hverken overvåket eller trakassert. Kan ha noe med at jeg møter politifolka med en hyggelig tone...

Jeg har også god erfaring med politiet som noen ganger stopper meg når jeg kjører bil. Det er de som går på gata som er de verste jeg har møtt. Både i sivil og uniformerte.

Lenke til kommentar

I følge denne artikkelen har 80% stor eller svært stor tiltru til politiet. Kor stor tiltru har du til politiet?

Det er fordi de aller fleste mennesker er svært konforme. Og siden normen i samfunnet er at du skal innordne deg etter autoriteter så har folk tiltru til politiet og andre autoriteter.

Mennesker i andre samfunn er også konforme, men har lagt mindre tiltro til myndighetene.

Det vi har i Norge er et forholdsvis transparent samfunn som er ganske homogent (totalt sett), og vi har en stabil situasjon med lite overgrep fra myndighetenes side og lite korrupsjon. Samfunnet vårt er rett og slett mer tillitsfullt.

Lenke til kommentar

Jeg har også god erfaring med politiet som noen ganger stopper meg når jeg kjører bil. Det er de som går på gata som er de verste jeg har møtt. Både i sivil og uniformerte.

De som stopper deg i trafikken og de som "går på gata" er gjerne de samme. Noe sier meg at dine fordommer og din mangel på kunnskap leder deg til uholdbare konklusjoner.

Det er uansett ingenting som skulle tilsi at ordenspolitiet i et distrikt er noe verre enn UP/trafikkbetjenter i samme distrikt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

De som stopper deg i trafikken og de som "går på gata" er gjerne de samme. Noe sier meg at dine fordommer og din mangel på kunnskap leder deg til uholdbare konklusjoner.

Det er uansett ingenting som skulle tilsi at ordenspolitiet i et distrikt er noe verre enn UP/trafikkbetjenter i samme distrikt.

Dette er altså bare mine erfaringer. Politi opplever jeg ofte som ganske ufyselige, bortsett fra de jeg har møtt i trafikken.

Jeg mener å huske å ha diskutert politiets metoder med deg her inne tidligere. Du har vel ikke tilfeldigvis noen fra denne yrkesgruppen i nermeste familie? (Jeg tror ikke du selv er politi)

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Dette er altså bare mine erfaringer. Politi opplever jeg ofte som ganske ufyselige, bortsett fra de jeg har møtt i trafikken.

Jeg mener å huske å ha diskutert politiets metoder med deg her inne tidligere. Du har vel ikke tilfeldigvis noen fra denne yrkesgruppen i nermeste familie? (Jeg tror ikke du selv er politi)

Hvis du synes de er ufyselige bør du nok gå i deg selv. Du blir gjerne møtt på samme måte som du møter andre. Merkelig at du har så mye med politiet å gjøre uansett.

Du kan mene å huske hva du vil. Dette er ikke en diskusjon om meg.

Lenke til kommentar

Hvis du synes de er ufyselige bør du nok gå i deg selv. Du blir gjerne møtt på samme måte som du møter andre. Merkelig at du har så mye med politiet å gjøre uansett.

Du kan mene å huske hva du vil. Dette er ikke en diskusjon om meg.

Jeg tror vi diskuterte politiets oppførsel i skyteepisoden på Grønland for litt siden. Det er jo jo vanskelig å mene noe særlig om politiets arbeid om man ikke har hatt noe med dem å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...