Gå til innhold

Kor stor tiltru har du til politiet?

ili

62 stemmer

1. 1. Kor stor tiltru har du til politiet?

• Svært stor tiltru
      19
    • Ganske stor tiltru
      17
    • Liten tiltru
      19
    • Ingen tiltru
      7

Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen har 80% stor eller svært stor tiltru til politiet. Kor stor tiltru har du til politiet?

Jeg har stor tiltro til politiet. Dog, et problem er at de trenger større midler, mer avansert ekspertise, bedre lønn og mer prestisje for jobben de gjør, så dette trekker ned noe. Å være politi burde være en jobb med særs høy status. At politiet får luselønn i forhold til folk som overhode ikke bidrar positivt i samfunnet, synes jeg er uheldig, men det har mer med mangel på balanse i samfunnet enn politiets rolle å gjøre.

Politiet har ofte en vanskelig jobb, med for lite midler til rådighet og manglende ekspertise på visse områder. F.eks kan jeg jo nevne dette med "datapoliti", som henger langt etter utviklingen generelt, og at politiet mangler "politifolk" med spesialisering innen digital teknologi, som kan hamle opp med den økende andelen digital kriminalitet og ufyselig aktivitet som foregår på nettet (pedofili og overgrepsnettverk osv.).

Det tredje hovedproblemet (skepsisen) jeg har med politiets rolle idag er den økende 'politikkiseringen' av politiet. Politiet er ment å være et folkelig organ, som svarer til folket og landets lover, men blir i større og større grad et organ som blir tvunget underordnet det råtne politiske systemet. Politiets uavhengighet MÅ bevares for all pris, politiet er der for folket, IKKE for politikerne. Politiet er der for å opprettholde lov og orden og håndheve landets lover, ikke for å beskytte politikerne mot folkets vrede mot politikernes vanstyre og ulovlige og umoralske aktiviteter. Om noe bør politiet bli langt mer aktive i å etterforske ulovlige aktiviteter blant den politiske klassen og organisasjonene denne har opprettet.

Ellers har jeg stor tiltro til politiet og synes de løser sine oppgaver bra og kompetent med midlene de har til rådighet og mandatene de har. Men jeg måtte svare "ganske stor tiltro" på grunn av de nevnte ting.

En ting som angår selve politiet og som jeg synes er kritikkverdig er manglende tilstedeværelse i det offentlige rom. De burde være mer synlige i det offentlige rom for å øke sikkerheten for landets borgere i offentlig rom og gi folk en følelse av at politiet er tilstede blant dem heller enn å sitte på politistasjonen. Det er den eneste kritikken jeg har direkte mot politiet, som ikke er andres feil enn politiet selv og deres organisasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge denne artikkelen har 80% stor eller svært stor tiltru til politiet. Kor stor tiltru har du til politiet?

Norsk politi er nok mindre korrupt enn andre steder. Mange bra folk i politiet. Men selvsagt også noen sorte får som ikke burde hatt den jobben. Det verste med politiet er i grunn at de prioriterer helt feil, men det er kanskje i større grad et problem med politikerne. 

Lenke til kommentar

I verdens rikeste Land Norge, så har ikke politiet kapasitet til å rykke ut til deg, mens i USA, som har billioner i gjeld så kommer det politi etter politi selv på fillesaker

Horfor tror du USA har gjeld?

Ikke på grunn av politiet ihvertfall

Lenke til kommentar

Er dette samme undersøkelse som har vært gjentatt årlig, og som i flere år har vist at tilliten i befolkingen er på godt over 90%?

Edit: Tydeligvis ikke.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Politiet er politikernes lange arm. Hvorfor skulle man ha noen som helst tiltro til politikerne som kontrollerer denne armen?

Fordi tross ditt hat mot frihet og demokrati så er Norge en moderne rettsstat. Politiet er velregulert og har strenge regler for maktinngrep mot befolkningen.

Dette i motsetning til ditt drømmesamfunn det er det er fullstendig kaos, ingen maktbalanse, og ingenting som hindrer noen fra å begå de groveste overgrep.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet er ordrefølgere som utfører umoralske handlinger mot befolkninga under unnskyldning om at de gjør bare jobben sin dvs utfører ordre. Det finnes ikke en god ordrefølger. Det er helt forkastelig å holde på med en slik atferd i bytte mot penger.

Politiet gjør da noe godt men det hjelper så lite når de gjør så mye dårlig og umoralsk.

Videoen viser en fyr som tydeligvis tror at verden er styrt av øgler fra verdensrommet, NWO, Illuminati, osv. Ren og skjær galskap.

Hvilke umoralske handlinger utfører politiet mot befolkningen?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Police state is a term denoting a government that exercises power arbitrarily through the power of the police force.

https://en.wikipedia...ki/Police_state

Må jeg oversette til norsk?

Denne setningen beskriver ikke situasjonen i Norge, så du er på bærtur som vanlig.

Du må huske på at det ikke er psykisk syke mennesker med vrangforestillinger som har skrevet det som står i Wikipedia-artikkelen. Konteksten i Wikipedia-artikkelen er en verden med samfunn som består av stater, og disse statene varierer fra moderne rettsstater til brutale diktaturer. Legitim bruk av makt med hjemmel i lov og samtidig ivaretakelse av innbyggernes rettigheter innebærer ikke en politistat.

Du baserer oppfatningene dine på en fantasiverden der opp er ned og ned er opp.

Lenke til kommentar

Police state is a term denoting a government that exercises power arbitrarily through the power of the police force.

Denne setningen beskriver ikke situasjonen i Norge, så du er på bærtur som vanlig.

Er det noen tvil om at "government that exercises power through the power of the police force" i Norge?

Eneste spørsmålet blir da om staten exercises power arbitrarily

Arbitrariness is the quality of being "determined by chance, whim, or impulse, and not by necessity, reason, or principle"

https://en.wikipedia.org/wiki/Arbitrariness Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Er det noen tvil om at "government that exercises power through the power of the police force" i Norge?

Eneste spørsmålet blir da om staten exercises power arbitrarily

Arbitrariness is the quality of being "determined by chance, whim, or impulse, and not by necessity, reason, or principle"

https://en.wikipedia.org/wiki/Arbitrariness

Staten utøver myndighet på mange forskjellige måter, ikke bare gjennom politiet. Spørsmålet om utøvelsen er vilkårlig er allerede avgjort. Det er den ikke. Den er blant annet utøvet med grunnlag i internasjonale lover og regler, og prinsipper som grunnleggende menneskerettigheter.

Alt du skriver er altså feil. Som vanlig.

Og gratulerer, du har klart å avspore enda en tråd med anarki-spammingen og kveruleringen din.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten utøver myndighet på mange forskjellige måter, ikke bare gjennom politiet.

Det ser ikke ut til å være KUN gjennom politiet for at det kan være en politistat, så den innvendingen er irrelevant.

Spørsmålet om utøvelsen er vilkårlig er allerede avgjort. Det er den ikke.

Jaha?

Den er blant annet utøvet med grunnlag i internasjonale lover og regler, og prinsipper som grunnleggende menneskerettigheter.

Disse er like vilkårlige som de norske lover og regler.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...