Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ulemper med å betale for mye i skatt?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å spare ved å betale for mye i skatt. Snakker her om en skatteprosent opp mot 50%.

Jeg sparer i tillegg penger i aksjer, og vet at dette ikke er spareformen som gir meg mest tilbake for pengene, men vet også at det er lett å bruke litt ekstra når man har noen hundre tusen sittende på sparekonto. Derfor er det lettere for meg om pengene forsvinner før lønna kommer på konto, og at jeg ikke ser de igjen før neste år. 

Er det noen ulemper ved å betale for mye i skatt som jeg ikke har tenkt over? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du er innforstått med den dårlige rentesatsen (0.38%).

Hvis problemet ditt er at sparepengene dine er disponible, så kan det være vanskelig å holde fingrene av fatet når utbetalingen av overskytende skatt kommer. Ville heller ha "gjemt" pengene på en høyrentekonto (opprett fast trekk på lønningsdato) som ikke er synlig i nettbanken du bruker til daglig, f.eks KomplettBank.

Lenke til kommentar

Det er bedre å betale for lite skatt da, så kan du heller sette av det du betaler for lite til sparing, jeg betaler også for mye skatt (ca 1000,- ekstra pr mnd) men det hadde nok vært lurere å spare de i fond eller noe, jeg har 3 fond jeg sparer i tilegg, hvor det ene fondet har en avkastning på rundt 10% for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Hei,

tusen takk for alle svar! Jeg er litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Som sagt sparer jeg allerede i aksjer, og jeg sparer også i fond. I tillegg har jeg en sparekonto for langtidssparing og en for uforutsette utgifter. Det dere nevner med en høyrente-sparekonto er jo veldig sant og noe jeg skal vurdere litt mer. Basert på erfaring så har det skjedd at jeg har overforbrukt litt så bare hentet tilbake litt fra langtidssparekontoen siden det likevel er mye penger der. Det er litt ergerlig, så derfor tenkte jeg det med å betale alt for mye i skatt. Men som dere sier så kommer jeg jo til å få tilbake restskatten.

En mulighet er kanskje å gjøre en kombinasjon av dette, ved å "spare" i for høy skatt, og så putte det jeg får tilbake av skatt på en høyrente- sparekonto. Men innser at det er litt tåpelig å gå glipp av rentene. 

Ser nå på høyrentekontoer, og både komplett bank og ya bank virker aktuelle.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Om du sparer med å betale for mye skatt, hva gjør du med pengene du får igjen på skatten?

Putte de inn på den samme sparekontoen du har for langtidssparing?

Å spare på skatten sånn er jo strengt tatt bare å fryse pengene så du kan sette inn mye en gang i året i stedet for jevnt over. Det vil ikke løse problemet med overforbruk på sikt, i beste fall utsetter du bare problemet til du får igjen pengene på skatten.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vil si at løsningen med p betale mye skatt er en relativt dårlig løsning. Du får elendig avkastning på pengene, bortimot ingen. Du får mye bedre avkastning på sparekonto, obligasjonsfond, eller aksjefond (hvis du vil drive med dette). Du sier at du har aksjer fra før av. Dersom du har det så regner jeg med at du har litt peiling innenfor området, og aksjefond har lav risiko (vil jeg si), dersom du velger fond innen en fremtidsrettet og fornuftig bransje. Mitt råd er: Spar heller i fond, sparekonto eller lignende. Eventuelt så kan du gjøre en avtale med banken din at de trekker et fast beløp en fastsatt dato i mnd, og setter pengene inn på fond/sparekonto. Du kan også inngå en slags avtale med banken din hvor du ikke har mulighet til å ta penger i det hele tatt(fra sparekonto) inntil en fastsatt dato ell. lignende. 

At pengene flyt fort er et velkjent problem som mange også inkludert meg kan slite med. Før i tiden, så fløy pengene fort vekk på mye småtull rett og slett. Hva ble min løsning? Min løsning ble å droppe å ha med bankkortet for å betale det meste med kontanter. Dersom du tar ut et X antall kontanter pr. mnd som du skal bruke, så ser du at du må begrense deg! Legg også igjen bankkortet hjemme. Lettere å kjøpe med seg mye smårusk når du har kortet lett for hånden. Handle 1-2 ganger i uken, og lag handleliste. Ikke dra til butikken uten å ha en spesifikt liste. Det er mange tiltak man kan gjøre selv, for å ha kontroll på økonomien, og småbeløpene som flyr ut. Det er viktig å ta problemet ved roten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å spare ved å betale for mye i skatt. Snakker her om en skatteprosent opp mot 50%.

Jeg sparer i tillegg penger i aksjer, og vet at dette ikke er spareformen som gir meg mest tilbake for pengene, men vet også at det er lett å bruke litt ekstra når man har noen hundre tusen sittende på sparekonto. Derfor er det lettere for meg om pengene forsvinner før lønna kommer på konto, og at jeg ikke ser de igjen før neste år. 

Jeg skjønner ikke helt logikken her?

Om du ikke har selvkontroll nok til å spare/bruke penger fornuftig med mindre staten tvinger deg til det, så har du vel heller ikke selvkontroll nok til å spare/bruke penger fornuftig når du får pengene igjen på skatten? 

Om du ikke klarer å takle x kroner hver måned istedenfor å overskatte dem, så blir det vel ikke noe bedre når du får dem utbetalt senere?

Og om du klarer å takle det når du får dem utbetalt en gang om året ,så er vel en bedre løsning å gjøre akkurat det samme en gang i måneden isteden?

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt logikken her?

Om du ikke har selvkontroll nok til å spare/bruke penger fornuftig med mindre staten tvinger deg til det, så har du vel heller ikke selvkontroll nok til å spare/bruke penger fornuftig når du får pengene igjen på skatten? 

Om du ikke klarer å takle x kroner hver måned istedenfor å overskatte dem, så blir det vel ikke noe bedre når du får dem utbetalt senere?

Og om du klarer å takle det når du får dem utbetalt en gang om året ,så er vel en bedre løsning å gjøre akkurat det samme en gang i måneden isteden?

Forskjellen ligger i at hvis pengene er tilgjengelig på sparekonto, så kan man i løpet av måneden bli fristet til å overføre noe av det på sin hovedkonto fordi man ønsker å finne på ting med venner, ta seg en tur ut, spise i restaurant, osv. Har du ikke disse pengene tilgjengelig, blir du heller hjemme og passer på at økonomien strekker ut hele måneden. 

Hvis han derimot får pengene en gang i året, så kan det nok hende at han kjøper seg noe og har mer midler tilgjengelig i løpet av måneden, men det er da ikke slik at dersom han får 50 000 til gode, så går alt bort. Det er stor forskjell, dette vet jeg, fordi dette gjør jeg selv.

edit: til trådstarter;

Fordelen med denne type sparing er at du holder deg unna fristelser og har en garanti sparing. Ulempen derimot er tap av alternativinntekten og at pengene ikke er disponible før om ett år. Du sier selv at du har investert en del i aksjer/fond, så her kan du gjøre en avveining. Men 50 % i skatt er for mye mener jeg, da taper du mye i løpet av året. Jeg for min del betaler 35 % i skatt og får ca. 30 000 til gode hvert år. En garantert sparing, samt som jeg sparer ved siden av i BSU og aksjer.

Endret av lesles
Lenke til kommentar

eneste fordelen med og betale extra skatt er at det er som å få ekstra ferie penger, det er gjerne greit og ha litt extra å bruke på sommeren , men ellers er det lite fordelaktig med å spare slik, jeg har dog sett deg som spekulerer i andre veien ved og konskvent betale for lite skatt og spare det de skulle betalt i skatt for å få renter på dette og betale restskatt når de får dette , men du må ha noe som gir deg god rente om det skal være noe å hente på dette ( ivertfall i mine øyne ) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...