Gå til innhold

Tips til IKT-lærling / praksisplasser

jbjorn

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er kanskje et u-relevant innlegg, i forhold til det som lagt ut her.

Men er på jakt etter IKT-Lærlingplass eller eventuell en praksisplass i første omgang. Og lurte på dermed om, dere i denne tråden har noen tips på hvem som tar inn, og er tilgjengelige for å ta imot en praktikant.

Ønsker og utvikle meg, hente mer arbeidserfaring for å øke sjansen for å få meg en lærlingplass.

Tar i mot all tips som kan hjelpe!

Takk på forhånd!

Med vennlig hilsen

Jonas B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Det spørs litt på hva du ønsker å gjøre, tenker nå jeg.

Vanligvis så ender IKT-lærlinger opp med lærlingtid hos kommuner, videregåendeskoler(under kommuner?) og annet sånn som jeg ser det.

Jeg jobber i en bedrift hvor det både er privat- og bedriftsmarked, alt fra å hjelpe bestemor på nettbank til komplette løsninger, nettverk, server, IT innen helsesektor.

Har desverre ingen plasser å nevne som tar inn, desverre er IT-verdenen veldig basert på sertifikater og annet, mulig lærlinger får lettere plass enn de som ikke har gått IKT eller har papirer. Men erfaringen fra vår bedrift hvor vi har hatt inne lærlinger er somregel at lærlingene ikke helt vet hva som venter dem. De forventer selvsagt techsupport og sånne ting, men når man kommer over i bedriftssiden og bedrifter taper penger sålenge man holder på med feilsøking så er det mange som innser at det var vesentlig mye mer pressa og stress enn det de så for seg.

Vet du noe ca i hvilken retning du vil?

Lenke til kommentar

Hei!

Det er et hav av praksisplasser der ute innenfor IKT-servicefag. Flott at du ønsker å finne deg en praksisplass før læretiden. De fleste lærebedrifter ønsker gjerne å ha hatt elevene i praksis hos seg først. På denne måten kan de se om du passer inn i miljøet, og hvilke ferdigheter du har. Hvis samarbeidet i praksisperioden har fungert fint, tar også ofte bedriftene inn eleven som lærling.

Jeg hjelper deg gjerne å komme i kontakt med bedrifter for å finne praksisplass, men da trenger vi mer informasjon om området du ønsker å ha praksisplass i. På denne måten kan vi sette deg i kontakt med enten bedrifter, eller opplæringskontorer som kan finne plasser til deg. 

Kunne du kommet med forslag til steder eller områder du vil jobbe i?

Et annet tips er å søke om praksisplass i lærebedrifter. Disse er som oftest mest villige til og ta inn, og også de som ikke setter praksiselevene til typiske vaskejobber fordi det er gratis arbeidskraft. En lærebedrift vil vanligvis ta bedre vare på praksiseleven, og også gi mer relevante oppgaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann!

Det spørs litt på hva du ønsker å gjøre, tenker nå jeg.

Vanligvis så ender IKT-lærlinger opp med lærlingtid hos kommuner, videregåendeskoler(under kommuner?) og annet sånn som jeg ser det.

Jeg jobber i en bedrift hvor det både er privat- og bedriftsmarked, alt fra å hjelpe bestemor på nettbank til komplette løsninger, nettverk, server, IT innen helsesektor.

Har desverre ingen plasser å nevne som tar inn, desverre er IT-verdenen veldig basert på sertifikater og annet, mulig lærlinger får lettere plass enn de som ikke har gått IKT eller har papirer. Men erfaringen fra vår bedrift hvor vi har hatt inne lærlinger er somregel at lærlingene ikke helt vet hva som venter dem. De forventer selvsagt techsupport og sånne ting, men når man kommer over i bedriftssiden og bedrifter taper penger sålenge man holder på med feilsøking så er det mange som innser at det var vesentlig mye mer pressa og stress enn det de så for seg.

Vet du noe ca i hvilken retning du vil?

Hei,

Du drar inn mye gode poeng! Vil personlig si at jeg har en utvidet kompetanse, i forhold til de som går IKT-servicefag.

Ønsker å jobbe innen privat- og bedriftsmarked, de yter mer og de har som regel mer å by på.

Var ute i praksis hos et firma som ligger i Lillestrøm. Jobbet mye med det jeg nevner under, og det var mye utreising til kunder

Retning som jeg kunne tenkt meg, er noe innen: nettverk, feilsøking, hardware, servere, kundebehandling, oppsett av nye maskiner, support og drift av IT-anlegg.

Med vennlig hilsen

Jonas B.

Lenke til kommentar

Hei!

Det er et hav av praksisplasser der ute innenfor IKT-servicefag. Flott at du ønsker å finne deg en praksisplass før læretiden. De fleste lærebedrifter ønsker gjerne å ha hatt elevene i praksis hos seg først. På denne måten kan de se om du passer inn i miljøet, og hvilke ferdigheter du har. Hvis samarbeidet i praksisperioden har fungert fint, tar også ofte bedriftene inn eleven som lærling.

Jeg hjelper deg gjerne å komme i kontakt med bedrifter for å finne praksisplass, men da trenger vi mer informasjon om området du ønsker å ha praksisplass i. På denne måten kan vi sette deg i kontakt med enten bedrifter, eller opplæringskontorer som kan finne plasser til deg. 

Kunne du kommet med forslag til steder eller områder du vil jobbe i?

Et annet tips er å søke om praksisplass i lærebedrifter. Disse er som oftest mest villige til og ta inn, og også de som ikke setter praksiselevene til typiske vaskejobber fordi det er gratis arbeidskraft. En lærebedrift vil vanligvis ta bedre vare på praksiseleven, og også gi mer relevante oppgaver.

Hei,

Takk for et fint svar!

Bor i Oslo, så kunne tenkt noe rundt Oslo og Akershus. Områder som interessere meg innen IKT er: feilsøking, nettverk, hardware, kundebehandling, oppsett av nye maskiner, support og drift av IT-anlegg. Reise ut til klienter/kunder.

Kunne også tenkt meg å lært meg mere om servere.

Hadde en praksisperiode hos Officer Økern/Meriagruppen AS, der var vi ute mye hos kunder og feilsøkte og å rettet opp i feilene hos de. Oppsett og feilsøking av nettverk, skiftet nye deler av forskjellige komponenter, fjernstyring fra kontoret. Syntes dette var svært spennende.

Er egentlig åpent for alt, er ikke kresen på å prøve ut nye ting innen IKT.

Med vennlig hilsen

Jonas Bjørn

Lenke til kommentar

Den eneste bedriften jeg nå for øyeblikket kommer på som muligens tar inn praksiselever nå i nærmeste tid er ISS Facility Services som ligger i Kværnerbyen i Oslo. Hvis du tar kontakt med dem og nevner at du muligens ønsker å bli lærling der (såklart hvis arbeidsoppgavene og alt annet er noe du trives med), så er de nok positive til å ta deg inn å la deg ha praksis der. De tar inn flere lærlinger årlig i forskjellige fag (blant annet kontor- og administrasjonsfaget, IKT-servicefag, byggdrifterfaget), så de har god kunnskap når det kommer til ansvaret og hva det innebærer å ha en i praksis eller som lærling. 

Ellers finnes det en liste med alle lærebedrifter som tar inn i IKT-servicefag på vilbli.no:

https://www.vilbli.no/?Fylke=3&Program=V.SS&Side=1.5&Kurs=V.SSSSA1----_V.SSISF2----_V.SSISF3----

Hvis du trykker inn på de forskjellige opplæringskontorene så ser du hvilke bedrifter som er tilknyttet dem. (Her kommer også enda flere bedrifter opp enn det som er i lista på forsiden).

Men Oslo og Akershus er generelt fine steder å lete etter praksisplasser i, da det er stor etterspørsel etter IKT-lærlinger. 

Hvis du likevel ikke finner en bedrift som tar inn i praksis, ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med opplæringskontorene. De kan ofte anbefale deg eller foreslå at lærebedriftene deres skal ta deg inn. Dette kan gi deg en ekstra fordel med å finne plasser. Noen opplæringskontorer du kan ta kontakt med er AOF Opplæringskontor (Liste over bedriftene de har med IKT-servicefag: https://www.vilbli.no/nb/nb/oslo/aof-opplaringskontor/adr/493476/?adr=493476&program=v.ss  ) eller O.k. for Statlige Virksomheter i Oslo og Akershus ( https://www.vilbli.no/nb/nb/oslo/ok-for-statlige-virksomheter-i-oslo-og-akershus/adr/818177/?adr=818177&program=v.ss )

Endret av smarties1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...