Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Adaptasjon - Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant

Anbefalte innlegg

Hei,

Går siste året på VGS og skal nå skrive særemneoppgave om adaptasjon fra bok til film, "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" av Jonas Jonasson. I den forbindelse lurer jeg enkelt og greit på om noen har noe å si om denne adaptasjonen som kan hjelpe meg med inspirasjon? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Går siste året på VGS og skal nå skrive særemneoppgave om adaptasjon fra bok til film, "Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" av Jonas Jonasson. I den forbindelse lurer jeg enkelt og greit på om noen har noe å si om denne adaptasjonen som kan hjelpe meg med inspirasjon? 

Det er iallfall en veldig morsom film. Ut fra det som står her virker det kanskje som de har kuttet ut noen av eventyrene i filmen?

Allan Karlsson skall fylla hundra år, och på hans födelsedag är det fest på ålderdomshemmet. Både kommunalrådet och lokaltidningen är inbjudna. Trots sin imponerande ålder är Allan pigg, och eftersom han inte är så intresserad av kalaset kliver han istället ut genom fönstret och försvinner sedan iväg på mängder av äventyr. Bland annat blir han ombedd att vakta en väska, som han sedan råkar få med sig och han får plötsligt både poliser och knarklangare efter sig.

Parallellt med de äventyr Allan råkar ut för efter rymningen berättas även Allans livshistoria, fylld med andra äventyr. Han äter middag med den blivande presidenten Harry S. Truman, liftar med Winston Churchill, åker flodbåt med Mao Zedongs fru och vandrar i flera månader över Himalaya.

Fra det jeg husker av filmen, oppholdt de seg veldig lenge i Sverige, der de kjører rundt i bil. Og kommer inn på gården til en middelaldrende(?) kvinne, der det også er en elefant. Hun har fått elefanten fra et sirkus.

Du kan tenke over om de har kuttet ut noen av eventyrene fra boka?

De blir forfulgt av kriminelle og av politiet. Til slutt er det en kriminell som de har fanget, som sier ordet "Bali". Alle sammen setter seg dermed på et fly til Bali, som er tilholdsstedet til mafiabossen (eller lederen for de kriminelle). Denne bossen ser hundreåringen Allan Carlsson i nabobilen, og blir så avledet at bilen kolliderer med en møtende bil og det blir en eksplosiv brann. Etter dette blir det en fullkommen harmoni for elefanten, og de andre svenskene som reiste til Bali.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...