Gå til innhold

Business class - verdt pengene?


  

20 stemmer

  1. 1. Verdt pengene for deg?

    • Ja
      5
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Economy: 4103 kr

Business: 29 683 kr

 

3000kr/t for å sitte litt bedre? nei takk :p

 

 

Det samme tenker jeg. Skulle virkelig vært veldig rik for å ta meg råd til det. Men likevel ser jeg at mange reiser slik. Mange blir vel påspandert av arbeidsgiver, men selv for arbeidsgivere må da dette være mye penger? Eller får bedrifter rabatt på business class-billetter?

Lenke til kommentar

 

Det var da en ekstremt dyr Biz-tur til New York O.O

 

Tok bare et par tilfeldige datoer nå i vinter. Med SAS.

 

Samme gjorde jeg, endte på 16k med British Airways. Oslo-New York. Litt mer tenking bak datoer og 11900kr Icelandair. Oslo-New York. Ville nok valgt BA der, og ikke Icelandair forøvrig.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Det er vel "verdt pengene" hvis man ser opp mot mye annet der man får omtrent det samme igjen for pengene, f.eks. fra crap til fancy hotell. Jeg hadde dog heller pint meg gjennom en mer ukomfortabel tur uten gratis champagne :p

 

Du kunne gjerne ha skrevet hva som er forskjellen på forretningsklasse og "taperklasse" på den turen.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Av og til er det fine priser. Feks Oslo - Seattle for 6000 eller Oslo-Miami for 4500 t/r. Dersom jeg noen gang skal bevege meg mot Australia så skal du ikke se bort i fra at betalingsviljen er litt større for å få businessbillett.

Lenke til kommentar

1. Prisøkning på 25.000 = nei

2. Når min arbeidsgiver spanderer billetten eller jeg blir oppgradert: ja

3. Hvis jeg skal betale selv så hadde jeg vurdert det dersom kostnad øker med 4-5000,- men avhengig av hvem jeg reiser med da jeg ikke trenger alkohol eller "designmat" for å overleve. (Romslighet er gull, da) Ofte reiser jeg sammen med flere enn en og da blir BC problematisk da jeg ofte bare har nær kontakt med en i følget. Reiser jeg alene er det lettere å prioritere BC fremfor MonkeyClass da jeg uansett bare skal slappe av eller glane i en skjerm.

Lenke til kommentar

Om det er verdt det for prisen? Helt klart ikke, man får ikke så mye "ekstra" på en slik tur, men så var nok de billettene ett dårlig eksempel. Ofte er det mindre forskjell, da normalbilletten er dyr og omvendt for klasse over osv. Så i noen tilfeller kan det være verdt det. I tillegg er det gjerne verdt det når en bruker poeng, da er det "gratis". 

 

Jeg reiser sjeldent på den klassen, men på lengre turer mener jeg det er så og si nødvendig med økonomi+ for de som leverer det, da får en noen små goder som gjør reisen bedre. Koster somregel ikke allverden. Jeg har reist mye lengre turer på økonomi og økonomi+, det er helt ok men etter som jeg har trekt meg mer mot kontoret vill jeg nok i fremtiden prioritere reise om jeg får en god tur(fin plass, god reise(biz), godt hotel osv), man blir ganske lei av å sitte på økonomi i lengre perioder, det er som verden ellers fult av raringer og skrikende unger. 

Lenke til kommentar

Som nevnt over er jeg forbauset over at billettene i det hele tatt blir solgt. Med unntak av på store langdistansefly er det ofte heller ingen forskjell på business og economy utover bedre service og tøyfillen de trekker for slik at vi skal skjønne hvor business begynner (eller er det en annen grunn?). Jeg forstår at det vanligvis er firma/arbeidsgivere som betaler billettene, men selv i de tilfellene forstår jeg ikke hvorfor de vil kaste bort penger på denne måten. For prisen av noen få business-class reiser vil man kunne lønne en ny ansatt i et år, ha en skikkelig fest for de ansatte, utbetale klekkelige bonuser eller gi et bidrag til veldedighet som virkelig monner (det er utrolig hvor mye noen tusenlapper dekker i en del fattige områder).

 

Man kan lett lage en lang liste over bedre ting å bruke disse pengene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt over er jeg forbauset over at billettene i det hele tatt blir solgt. Med unntak av på store langdistansefly er det ofte heller ingen forskjell på business og economy utover bedre service og tøyfillen de trekker for slik at vi skal skjønne hvor business begynner (eller er det en annen grunn?). Jeg forstår at det vanligvis er firma/arbeidsgivere som betaler billettene, men selv i de tilfellene forstår jeg ikke hvorfor de vil kaste bort penger på denne måten. For prisen av noen få business-class reiser vil man kunne lønne en ny ansatt i et år, ha en skikkelig fest for de ansatte, utbetale klekkelige bonuser eller gi et bidrag til veldedighet som virkelig monner (det er utrolig hvor mye noen tusenlapper dekker i en del fattige områder).

 

Man kan lett lage en lang liste over bedre ting å bruke disse pengene på.

 

På mindre flyvinger er det faktisk en god de fordeler arbeidsgiver drar nytte av som avbestillinger, flytting av billett osv. I tillegg får en jo prioritert sikkerhet og innsjekking, noen har gjerne i avtalen at de skal ha mat på flyvningen så det får de der osv. Men noe bedre service kan jeg ikke si de yter etter min erfaring. 

Lenke til kommentar

Om det lønner seg eller ikkje spørs vanligvis litt på kva du skal dagen etterpå.

På buisness-klasse får du slappa av og kanskje også sove litt, dette kan ha stor verdi sidan du då kan dra rett frå flyplassen og inn til eit møte utan å nesten eit døgn på hotell for å kompansere for jet-lag før du er produktiv igjen.

 

Så for arbeidsgivere som skal utnytte tida som arbeidstakaren tilbringer utanlands mest mulig, eller for privatpersonar som vil ha mest mulig ut av ei kort ferieveke, eller folk som av andre grunnar har meir pengar enn tid så vil buisness-klasse kunne være fornuftig.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er jeg forbauset over at billettene i det hele tatt blir solgt. Med unntak av på store langdistansefly er det ofte heller ingen forskjell på business og economy utover bedre service og tøyfillen de trekker for [...]

Husk at man ofte på Europaruter har passasjerer som har connecting flights. Sist jeg var i Amsterdam, så la jeg merke til at det var en codeshare flygning med Delta og Etihad. Så for passasjerer som kom fra USA og Emiratene (eller lenger unna for den saks skyld) og flyr first/business vil få business også på AMS-OSL.

Lenke til kommentar

En finner lett tur/retur OSL - NY business for 20 000 kroner....og da kan det være verdt det synes jeg. Mye av fordelene ved en businessbilett får man på flyplassen - er utrolig deilig med fast track sikkerhetskontroll og innsjekk, prioritert ombordstigning osv. , mange i og for seg små ting som tilsammen gjør reiseopplevelsen enklere og mer komfortabel. Særlig på store flyplasser som Heathrow er det mye å tid og ørkesløs køståing som spares på fasttrack. Dessuten mer behjelpelige ansatte og større imøtekommenhet om en har en business billett, for ikke å snakke om om en flyr first class.    Og mer plass på selve flyet og bedre mat gjør jo ikke noe det heller.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er jeg forbauset over at billettene i det hele tatt blir solgt. Med unntak av på store langdistansefly er det ofte heller ingen forskjell på business og economy utover bedre service og tøyfillen de trekker for slik at vi skal skjønne hvor business begynner (eller er det en annen grunn?). Jeg forstår at det vanligvis er firma/arbeidsgivere som betaler billettene, men selv i de tilfellene forstår jeg ikke hvorfor de vil kaste bort penger på denne måten. For prisen av noen få business-class reiser vil man kunne lønne en ny ansatt i et år, ha en skikkelig fest for de ansatte, utbetale klekkelige bonuser eller gi et bidrag til veldedighet som virkelig monner (det er utrolig hvor mye noen tusenlapper dekker i en del fattige områder).

 

Man kan lett lage en lang liste over bedre ting å bruke disse pengene på.

 

 

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men i 1999 var jeg en tur i Statene, da jeg kom til gaten så fikk jeg beskjed at det var noe tull ohg jeg hadde ikke fått sete, de spurte meg da om det gikk greitt at jeg satt på 1 klasse (Som det het da) ble selvfølgelig kjempeglad og sa ja med en gang.

 

Det jeg fikk den gang var min egen Recliner stol samt at flyvertinnene kom rundt med bærbare dvd spillere med innebygd skjerm, i tilegg så var vel maten bedre og mer om jeg ikke husker feil og diverse spørsmål om jeg ville ha pute eller ikke osv....

 

Tror jeg betalte rundt 10 000,- tur/retur hos Sas, på  hjemturen var det vanlig Economy Class men da var jeg så heldig at jeg fikk 2 seter for meg selv og kunne legge meg ned.

 

Skulle jeg reist i dag så hadde jeg nok ikke sett meg råd til den ekstra luksusen, men hadde jeg driti penger så hell yeah, jeg er 185 høy og synes det er ganske trangt bak vanlige flyseter.

Lenke til kommentar

Å fly business eller First er kun interessant å selv betale for  om det er interkontientalt og man finner en spesielt god pris.

Foruten en mer behagelig reise får man også mye mere opptjening av poeng som fort kan gi ekstra reiser og man kommer også raskere til status som gir loungeaksess og bedre service for alle reiser. Hadde status i 3 allianser en periode i 2016 og vil falle ned til kun 1 allianse i 2017. :hm:

 

Innen Europa er det som oftest like seter og mindre ekstra opptjening så business har lite for seg.

 

Man har også økonomi pluss er en en interessant mellomløsning. Setene er ofte bedre enn økonomi og opptjeningen er bedre.

 

Man kan også ofte få tilbud om å oppgradere for penger eller poeng, men da får man ikke samme opptjening. Selv får jeg ganske ofte gratis oppgradering grunnet status.

 

Har aldri flydd Business eller First til full pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...