VRK18 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) - Jeg kjøper Telekom-aksjer for 6000 kr. - Kursen stiger så til 8000 kr, og jeg velger å selge fordi jeg venter kursfall. - Kursen synker til 4000 kr, og jeg kjøper meg inn igjen. Sitter dermed med dobbelt så mange aksjer som jeg i utgangspunktet kjøpte. Hva må jeg betale i skatt på dette? 28% på gevinsten ved salg, altså 28% av 2000 kr? Endret 6. januar 2017 av VR-katten Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Du har realisert aksjer én gang (salget). Du realiserte med en inngangsverdi på 6000 kr og en utgangsverdi på 8000 kr, som vil si 2000 kr i brutto gevinst. Nettogevinst kan være noe lavere hvis du har fradragsberettigede transaksjonskostnader som reduserer utgangsverdien. Du skatter 24 % av nettogevinst. At du kjøper aksjer etterpå får ikke betydning for den tidligere realisasjonen. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Hva må jeg betale i skatt på dette? 28% på gevinsten ved salg, altså 28% av 2000 kr? Det er gevinsten ved salg du skatter av ja. Eventuelt fradrag for tap. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Denne tråden mangler bare en "kjøp billig selg dyrt" Lenke til kommentar
lesles Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Har du en investerings zero konto vil det ikke forekomme skatt ved salg. Skatten beregnes når du faktisk har tatt pengene ut av konto, og da regnes skatten av den totale overskuddet/underskuddet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå