Gå til innhold

Ny jobb med fagbrev bakgrunn

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år gammel, og ferdig utdannet elektriker (tok fagbrev med meget godt bestått i februar 2016). For tiden er jeg i Sjøforsvaret, og jeg dimmer i juni/juli. Før jeg dro i militæret skaffet jeg meg permisjon fra elektriker firmaet hvor jeg arbeider, og ble lovet fast jobb også når jeg er ferdig i militæret. Jeg trives rundt kollegaene mine, men iløpet av tiden i militæret har jeg innsett at jeg ønsker å drive med noe annet enn basic elektriker arbeid. Jeg er allerede lei av jobben min, og ønsker å gjøre noe mer kreativt og spennende. Jeg er svært interessert i fiske, dyr, natur, friluftsliv, utforming/kreativitet/løse eller reparere eller skape ting. Jeg lurer på om noen vet om en jobb som kunne passet for meg som er elektriker, uten at jeg må ta ny utdannelse? (jeg må da ta påbygg for å kunne studere, mangler generell studiekompetanse siden jeg gikk elektro på videregående).

Setter veldig stor pris på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du har et fagbrev i elektrikerfaget så har du flere muligheter.

Enten så kan du gå Y-veien. Y-veien er et løp som er laget for personer med fagbrev, men ikke studiekompetanse. Altså kommer du inn på Y-veien på forskjellige høgskoler med bakgrunn i fagbrevet ditt. Et fagbrev i elektrikerfaget åpner for mange forskjellige studier innenfor Y-veien. Du kan for eksempel velge å bli ingeniør innen elektro hvis du ønsker. På noen av disse studiene kan du bli nødt til å ta forkurs med matematikk og andre relevante fag. Disse blir vanligvis gjennomført i sommerferien før studiestart.

Hvis du ønsker å finne utdanninger og yrker som går innom interessene dine så har utdanning.no en veldig fin oversikt. 

Her kan du krysse av for interessene dine så kommer den med forslag. 

https://utdanning.no/interesseoversikt#/

Ut i fra interessene dine synes jeg dette Y-studiet kunne virket spennende:

https://www.hisf.no/ingeni%C3%B8r-elektro-energi-elkraft-og-milj%C3%B8-y-vegen#.WG9KrVMrK71

Hvis du ikke har tatt påbygging til studiekompetanse men likevel fortsatt ønsker det, er det heller ikke noe problem. Ungdomsretten/voksenretten (kommer an på om du er under eller over 25 år) gir deg muligheten til å ta dette. Da åpner du for alle veier videre (+ fagbrevet ditt vil bli en fordel). Du kan velge å ta påbygg på kveldstid (Hellerud videregående i Oslo) tilbyr iallefall dette. Da kan du jobbe på dagtid mens du tar fag på kveldstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan også ta fagskole, selv om utdannelse kanskje ikke var det du håpet på.

Men den tar 2 år, så kan du søke jobb som el.ingeniør,  nettingeniør, prosjektleder, osv..

Alternativt så kan du ta kontakt med bemanningsbyråer og fortelle litt om deg selv, kanskje de ser noen muligheter for deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...