Gå til innhold

Regjeringen vil ha asylsøkere i fotlenker!

27 stemmer

1. 1. Bør vi sette asylsøkere i fotlenker?

• Ja
      17
    • Nei
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5482 potensielt farlige mennesker rømte altså fra norske mottak i fjor. Det er mer enn 15 personer hver dag, og like mange som innbyggertallet i Tynset kommune i Hedmark. I 2016 alene! Dette øker åpenbart usikkerheten i Norge. Kanskje vil noen bli ranet, overfalt, voldtatt, eller kanskje til og med drept som følge av denne uansvarlige politikken. Hvorfor kan vi ikke bare si nei? Hva er vitsen med å bruke masse ressurser på å overvåke folk og sette dem i lenker når vi bare kunne stanset dem på grensen?

xTynset99.jpg

Tynset, Hedmark

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fornuftig tiltak, spør du meg. Du vil aldri klare å stoppe alle på grensen. 

Menneskesmugling er alltid en mulighet, men man kan sende disse ut igjen. Trenger ikke oppbevare dem, verken med eller uten fotlenker. Disse fotlenkene, elektroniske eller ikke, kan vel enkelt kuttes av? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Huff, at det har gått så langt at vi diskuterer fotlenke på personer som ikke er dømt... Om det virkelig skulle gå så langt at dette blir en sak, stiller jeg meg heller bak mye strengere adgangskontroll til riket; et minimumskrav for dokumentasjon burde være å vite om en person er en farlig kriminell eller ei.

Lenke til kommentar

Huff, at det har gått så langt at vi diskuterer fotlenke på personer som ikke er dømt... Om det virkelig skulle gå så langt at dette blir en sak, stiller jeg meg heller bak mye strengere adgangskontroll til riket; et minimumskrav for dokumentasjon burde være å vite om en person er en farlig kriminell eller ei.

100% enig. Hvis noen utgjør en så stor risiko at de må gå i fotlenke så bør de ikke få lov til å komme inn i første omgang. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Har det blitt forsøkt med en form for meldeplikt, i en begynnende fase av oppholdet i landet? Norge har tolker, så det burde gå an å formidle et sådan påbud klinkende klart. Støtter ikke fotlenke på folk som ikke er dømt, verken på politikere eller asylsøkere. Fysj! Denslags går i retning av en politistat som virkelig er verdt å gå i fakkeltog mot.

Lenke til kommentar

Har det blitt forsøkt med en form for meldeplikt, i en begynnende fase av oppholdet i landet? Norge har tolker, så det burde gå an å formidle et sådan påbud klinkende klart. Støtter ikke fotlenke på folk som ikke er dømt, verken på politikere eller asylsøkere. Fysj! Denslags går i retning av en politistat som virkelig er verdt å gå i fakkeltog mot.

Hvilken virkning skal meldeplikt ha for noen som vil skjule seg for myndighetene?
Lenke til kommentar

Hvilken virkning skal meldeplikt ha for noen som vil skjule seg for myndighetene?

For ikke å snakke om fakkeltog.Typisk norsk reaksjon.

Lenke til kommentar

Fornuftig tiltak, spør du meg. Du vil aldri klare å stoppe alle på grensen. 

Menneskesmugling er alltid en mulighet, men man kan sende disse ut igjen.

Tror du hele Norges grense er fysisk sperret og kontrollert? Når en asylsøker først har levert sin søknad om asyl har denne rett til å oppholde seg i landet inntil søknad er endelig avgjort, Av praktiske årsaker klarer man ikke å tvangsutsende den dagen endelig avslag kommer. Da kan fotlenke være et godt alternativ fremfor internering. Synes du det er greit at disse bare forsvinner og gjerne asylhopper videre til eksempelvis Danmark eller Sverige? Eller blir værende i landet på skjult adresse?

Lenke til kommentar

Har det blitt forsøkt med en form for meldeplikt, i en begynnende fase av oppholdet i landet? 

Utlendingsloven
§ 105. Meldeplikt og bestemt oppholdssted

En utlending kan pålegges meldeplikt eller bestemt oppholdssted når

a) utlendingen ikke samarbeider om å klarlegge sin identitet i henhold til lovens § 21 eller § 83, eller det er konkrete holdepunkter for å anta at utlendingen oppgir uriktig identitet,

b) det er konkrete holdepunkter for å anta at utlendingen vil unndra seg iverksettingen av et vedtak som innebærer at utlendingen plikter å forlate riket,

c) utlendingen er asylsøker eller har ulovlig opphold og er ilagt straff for et straffbart forhold eller treffes på fersk gjerning ved utøvelse av et straffbart forhold, som kan føre til høyere straff enn fengsel i seks måneder,

d) det eneste grunnlag for opphold i riket er vernet mot utsendelse etter § 73, eller

e) utlendingens søknad om beskyttelse har blitt eller mest sannsynlig vil bli nektet realitetsbehandlet i medhold av § 32 første ledd bokstav a eller d eller femte ledd.

f) utlendingens søknad om beskyttelse antas å være åpenbart grunnløs og skal behandles i løpet av 48 timer.

Pålegg om meldeplikt og bestemt oppholdssted besluttes av politimesteren eller den politimesteren gir fullmakt. Utlendingen kan kreve innbrakt for retten spørsmålet om vilkårene for meldeplikt og bestemt oppholdssted foreligger, og om det er grunn til å opprettholde pålegget. Politiet sørger for at den som rammes av pålegget om meldeplikt og bestemt oppholdssted, blir gjort kjent med denne retten. Straffeprosessloven §§ 175 første ledd annet punktum, 184 og 187a gjelder tilsvarende så langt de passer.

Kongen kan gi nærmere regler i forskrift om pålegg om meldeplikt eller bestemt oppholdssted etter første ledd.

Lenke til kommentar

Så du vil ha meldeplikt i en begynnende fase av oppholdet, men ikke fotlenke på de som har fått endelig avslag på opphold i landet? Du vil altså behandle alle asylsøkere som forbrytere i utgangspunktet? Jeg tror du bør revurdere hva du legger i politistat.

Lenke til kommentar

Denne så jeg virkelig ikke komme. Hvis asylsøkerne er så farlige at vi må ha dem i fotlenker, hvorfor ta oss bryet med å ta dem imot i første omgang? 

http://www.aftenposten.no/norge/5482-stakk-av-fra-norske-mottak-i-2016-Na-vil-Regjeringen-sette-fotlenker-pa-asylsokere-612031b.html

Er det ikke bare snakk om de som har fått avslag da? Da blir jo spørsmålet ditt mindre relevant.

Lenke til kommentar

De er jo "dømt" i den forstand at det er avgjort at de ikke har noe her i landet å gjøre, og derfor skal ut. Jeg personlig skjønner ikke at personer det er vedtak om at skal ut av landet får gå fritt rundt. De burde jo sperres inne til de blir transportert ut.

Grensekontrollen har vel rett til å holde på personer som prøver å ta seg ulovlig inn i landet, så hvorfor skulle man ikke kunne holde på andre som er i tilsvarende situasjon lenger inn?

Lenke til kommentar

Regjeringen vil ha asylsøkere i fotlenker!

Jeg vil mye heller ha politikerne i fotlenker, de er mye farligere en noen stakkars asylsøkere.

Farlig for slike som deg ja, som mener at det er greit at foreldre mishandler barna sine på det groveste uten at noen har mulighet til å gripe inn.

Derimot er en sterk demokatisk stat en trygghet for befolkningen generelt. Spesielt svakere grupper, som du og andre liberalister/anarkister ønsker å trampe på.

Lenke til kommentar

Farlig for slike som deg ja, som mener at det er greit at foreldre mishandler barna sine på det groveste uten at noen har mulighet til å gripe inn.

Derimot er en sterk demokatisk stat en trygghet for befolkningen generelt. Spesielt svakere grupper, som du og andre liberalister/anarkister ønsker å trampe på.

Du mener slikt som å fengsle barn på Trandum uten at de har gjort en flues fortred?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener slikt som å fengsle barn på Trandum uten at de har gjort en flues fortred?

Hvilke barn blir fengslet?

Tenker du på migranter som har fått avslag og skal uttransporteres?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...