Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekker a/c ekstra drivstoff?


Huffe

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er treg, men aner noe motstridende informasjon.

 

1. Å kjøre med A/C av sparer bilen for ekstra drivstoff?

 

2 Å kjøre med A/C av sparer ikke bilen for drivstoff fordi drivhjulet fremdeles sørger for at motoren må jobbe ekstra?

 

 

Når man kjører med Ac av så koples pumpen ut, men motoren vil fortsatt måtte dra reimhjulet rundt, men det er ikke så tungt lenger. Så man bruker mindre drivstoff enn viss ac er på, men man hadde brukt ennda litt mindre om man hadde koplet bort reimhjulet, men jeg tviler på at det hadde vært merkbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg høylydt har proklamert! Så lenge A/C er utkoblet er den eneste merkostnaden luftmotstanden fra ytre del av reimhjul/clutch og opplagring av denne. Altså, er merkostnaden KUN teoretisk, i forhold til å fysisk koble vekk hele greia. Det hele er bare TULL!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nja, Newtons første lov er vel akkurat det motsatte. Et legeme endrer hverken fart eller retning hvis ingen ytre krefter påvirker det. Problemet er jo at rotasjonen ikke foregår i et friksjonsløst vakuum, så det ER en ytre kraft. Ergo kreves det energi for å holde rotasjonen i gang.

 

 

Nei, det er krefter som virker på det derfor endrer fart/retning seg. 

 

 

Det var akkurat det jeg skrev. Ville bare poengtere at Newtons første lov forteller om omvendt tilfelle; altså hva som skjer hvis det *ikke* er noen ytre krefter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...