Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trekker a/c ekstra drivstoff?


Huffe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener bestemt at jeg har hørt at a/c sørger for at bilen trekker ca 10 % mer i drivstoff enn avslått. Stemmer dette?

 

Hvor mye det er skal jeg ikke uttale meg om, men AC trenger energi og den må komme fra en plass. Så at en bruker mer drivstoff er ganske logisk. 

 

 

 

The SAE found that running an air conditioner in an automobile decreased gas mileage by 5 to 10%.
Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er tyngere for motor å dra rundt en pumpe så ja det bruker ekstra drivstoff.

Når ac er av så frikobles pumpen, men drivhjulet til AC vil snurre hele tiden.

 

Så dem med defekt ac uten planer om å fikse bytter ofte til en kortere reim og omgår hele pumpen for å spare drivstoff.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mulig jeg er treg, men aner noe motstridende informasjon.

 

1. Å kjøre med A/C av sparer bilen for ekstra drivstoff?

 

2 Å kjøre med A/C av sparer ikke bilen for drivstoff fordi drivhjulet fremdeles sørger for at motoren må jobbe ekstra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er treg, men aner noe motstridende informasjon.

 

1. Å kjøre med A/C av sparer bilen for ekstra drivstoff?

 

2 Å kjøre med A/C av sparer ikke bilen for drivstoff fordi drivhjulet fremdeles sørger for at motoren må jobbe ekstra?

 

Hvem og hva er det du refererer til? A/C på vill alltid trekke mer drivstoff enn om det er av. Men om en vill ha kjøling så svarer det seg med A/C i større hastigheter kontra vinduene åpne på grunn av drag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW.

En kompis av meg leste av 0,3l på mila i forskjell med A/C av eller på, i sin gamle Audi S4.

 

Jeg mistenker at begge disse avlesningene er i nærheten av sannheten.

 

Edit:

A/C som er avslått trekker så lite energi at det er tilnærmet umulig å påvise i et laboratorie. Det eneste som er i bevegelse da er ytre del av A/C-clutchen. Hadde denne lagt beslag på nevneverdig mengde energi ville den blitt varm, veldig varm, det blir dem ikke.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

 

Har det noen hensikt å bruke AC på vintern?

Ja, AC tørker luften.

Hvis det er fuktig luft, eller du / passasjerer eller gjenstander er fuktige i bilen hjelper AC på å tørke luften og forhindrer dugg på ruter for eksempel.

 

Var i grunnen det jeg trodde, men var usikker

Første bil med AC

Lenke til kommentar

Motsatt. Først ligger AC. Er temperaturen i kupeen for høy, eller du har valgt lufttørking (avfukting aktiveres ofte når du setter luftstrømmen opp mot frontruta) så starter AC. AC kjøler ned lufta, og i den prosessen skilles fuktighet ut fra lufta. Ønsker man kjøling er man i mål. Ved lufttørking kjøles lufta først ned, for så å varmes opp igjen i varmeapparatet, der man bruker gratis spillvarme fra motoren. Så lenge man ikke ønsker kjøling eller lufttørking er AC ikke aktiv. 

Edit: Altså går lufta først gjennom ACen sin fordamper der ev. kjøling foregår, så går lufta gjennom varmeapparatet der ev. varming foregår.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW.

En kompis av meg leste av 0,3l på mila i forskjell med A/C av eller på, i sin gamle Audi S4.

 

Jeg mistenker at begge disse avlesningene er i nærheten av sannheten.

 

Edit:

A/C som er avslått trekker så lite energi at det er tilnærmet umulig å påvise i et laboratorie. Det eneste som er i bevegelse da er ytre del av A/C-clutchen. Hadde denne lagt beslag på nevneverdig mengde energi ville den blitt varm, veldig varm, det blir dem ikke.

Nåja, på f.eks mondeo mk3 veier drivhjulet med clutchen til AC minst ett kilo.(clutchen snurrer og konstant, kobles på akslingen ved påslag) Å holde dette snurrende bruker nok en del energi, og motoren vil få bedre respons om man kobler bort dette.

 

Muli audi har en bedre løsning på ac clutchen, men det gjelder ikke alle biler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...