Huffe Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg mener bestemt at jeg har hørt at a/c sørger for at bilen trekker ca 10 % mer i drivstoff enn avslått. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Jeg mener bestemt at jeg har hørt at a/c sørger for at bilen trekker ca 10 % mer i drivstoff enn avslått. Stemmer dette? Hvor mye det er skal jeg ikke uttale meg om, men AC trenger energi og den må komme fra en plass. Så at en bruker mer drivstoff er ganske logisk. The SAE found that running an air conditioner in an automobile decreased gas mileage by 5 to 10%. Endret 5. januar 2017 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Er tyngere for motor å dra rundt en pumpe så ja det bruker ekstra drivstoff. Når ac er av så frikobles pumpen, men drivhjulet til AC vil snurre hele tiden. Så dem med defekt ac uten planer om å fikse bytter ofte til en kortere reim og omgår hele pumpen for å spare drivstoff. Endret 5. januar 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Termodynamikkens lover sier ja. Selv så er jeg konservativ med AC, med mindre jeg skal trille ned fjellene. Det er dog verdt å nevne at ved høyere hastigheter så kan åpne vinduer har mer innvirkning på drivstofforbruk enn AC. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) De testet dette på mythbusters Endret 6. januar 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2017 Mulig jeg er treg, men aner noe motstridende informasjon. 1. Å kjøre med A/C av sparer bilen for ekstra drivstoff? 2 Å kjøre med A/C av sparer ikke bilen for drivstoff fordi drivhjulet fremdeles sørger for at motoren må jobbe ekstra? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Mulig jeg er treg, men aner noe motstridende informasjon. 1. Å kjøre med A/C av sparer bilen for ekstra drivstoff? 2 Å kjøre med A/C av sparer ikke bilen for drivstoff fordi drivhjulet fremdeles sørger for at motoren må jobbe ekstra? Hvem og hva er det du refererer til? A/C på vill alltid trekke mer drivstoff enn om det er av. Men om en vill ha kjøling så svarer det seg med A/C i større hastigheter kontra vinduene åpne på grunn av drag. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 energiforbruk på ca 2 kWh. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW. En kompis av meg leste av 0,3l på mila i forskjell med A/C av eller på, i sin gamle Audi S4. Jeg mistenker at begge disse avlesningene er i nærheten av sannheten. Edit: A/C som er avslått trekker så lite energi at det er tilnærmet umulig å påvise i et laboratorie. Det eneste som er i bevegelse da er ytre del av A/C-clutchen. Hadde denne lagt beslag på nevneverdig mengde energi ville den blitt varm, veldig varm, det blir dem ikke. Endret 6. januar 2017 av Leo_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 0,3 liter per mil høres mye ut, skal det være 0,3 liter per 100 km? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Har det noen hensikt å bruke AC på vintern? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Har det noen hensikt å bruke AC på vintern? Ja, AC tørker luften. Hvis det er fuktig luft, eller du / passasjerer eller gjenstander er fuktige i bilen hjelper AC på å tørke luften og forhindrer dugg på ruter for eksempel. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Har det noen hensikt å bruke AC på vintern? Ja, hvis det er fuktig luft ute. A/C tørker lufta slik at du får mindre dugging. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Har det noen hensikt å bruke AC på vintern? Ja, AC tørker luften. Hvis det er fuktig luft, eller du / passasjerer eller gjenstander er fuktige i bilen hjelper AC på å tørke luften og forhindrer dugg på ruter for eksempel. Var i grunnen det jeg trodde, men var usikker Første bil med AC Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Men har AC noe effekt når det gjelder oppvarming av bil? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Nei, ikke utover nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 Men vil det si at varmeapparet i bilen og AC er to separate systemer som kjemper mot hverandre, varmeapperat pøser ut varmluft, mens AC vil måtte kjøle hvis temperaturen overstiger innstilt temperatur? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Motsatt. Først ligger AC. Er temperaturen i kupeen for høy, eller du har valgt lufttørking (avfukting aktiveres ofte når du setter luftstrømmen opp mot frontruta) så starter AC. AC kjøler ned lufta, og i den prosessen skilles fuktighet ut fra lufta. Ønsker man kjøling er man i mål. Ved lufttørking kjøles lufta først ned, for så å varmes opp igjen i varmeapparatet, der man bruker gratis spillvarme fra motoren. Så lenge man ikke ønsker kjøling eller lufttørking er AC ikke aktiv. Edit: Altså går lufta først gjennom ACen sin fordamper der ev. kjøling foregår, så går lufta gjennom varmeapparatet der ev. varming foregår. Endret 6. januar 2017 av Leo_ 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. januar 2017 Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) På den gamle Touranen min kunne jeg lese av drivstofforbruket når bilen gikk på tomgang. Timeforbruket økte fra 0,5 til 0,7 liter per time når jeg satte på A/C, noe som tyder på at den har et energiforbruk på ca 2 kW.En kompis av meg leste av 0,3l på mila i forskjell med A/C av eller på, i sin gamle Audi S4. Jeg mistenker at begge disse avlesningene er i nærheten av sannheten. Edit: A/C som er avslått trekker så lite energi at det er tilnærmet umulig å påvise i et laboratorie. Det eneste som er i bevegelse da er ytre del av A/C-clutchen. Hadde denne lagt beslag på nevneverdig mengde energi ville den blitt varm, veldig varm, det blir dem ikke. Nåja, på f.eks mondeo mk3 veier drivhjulet med clutchen til AC minst ett kilo.(clutchen snurrer og konstant, kobles på akslingen ved påslag) Å holde dette snurrende bruker nok en del energi, og motoren vil få bedre respons om man kobler bort dette. Muli audi har en bedre løsning på ac clutchen, men det gjelder ikke alle biler. Endret 6. januar 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå