ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Eg har tabba meg ut. Bestilte eit rimeleg abonnement frå Komplett Mobil, berre 99 kroner for fri samtale, SMS og 1 GB data. Det var mogleg å kjøpe tilleggsdata, så eg tenkte det var greit. Men så var eg ute på tur, og det var sjakkVM, og eg streama NRK si sending. Visste ikkje heilt kor mykje slik streaming brukte, prøvde å sjekke mine sider hos Komplett Mobil men der var ingen bevegelse. Så kom det 14 timar seinare ein SMS frå Komplett Mobil med beskjed om at eg hadde nådd grensa på 1 GB og no kunne eg bestille tilleggspakke på 1 GB til for 99 kroner. Det ville eg, og bestilte. Så ser eg at eg er belasta med 399 kroner i overforbruk data. Eg kontakter kundeservice og får vite at bestillinga av tilleggspakken ikkje har tilbakevirkande kraft. Eg var på årets nest siste dag og hadde til no brukt 1,4 GB data totalt. Tilleggspakken var heilt unødvendig, eg kunne klare meg uten meir mobildata eit par dagar. Så da har eg betalt for eit overforbruk eg ikkje vart gjort merksam på i tide, og betalt ein tilleggspakke eg ikkje trengte. Sjekka vilkåra til OneCall. Der er tilleggspakkane gyldige og dekker opp overforbruk berre dei blir bestilt innen utgangen av månaden. Dessuten er ekstra SIM til nettbrett gratis, så da blir det ikkje dyrare enn Komplett heller. Farvel Komplett Mobil. Frå fredag 6/1 er eg OneCall kunde. 6 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 De seriøse struper hastigheten så man slipper å få sjokkregning. Over grensa = Supertreigt nett Takk for infoen, jeg driver å snuser på nytt abbonement 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Skjønte ikkje helt dette. Fikk du beskjed om forbruket når at du hadde brukt 1.4 gb? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Det blir et spørsmål om hvor ansvaret for databrukmåling ligger, du har mulighet til å sette varsel og sperre på din mobil, regner med at det ikke var gjort. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) På Android kan man som Sampson skriver både sette opp varsel og sperre for mobildata etter at gitte grenser er nådd. Regner med at det også er mulig på Iphone. Man kan også se hvor mye hver enkelt app har brukt i samme menyen på Android. Komplett har gratistjenesten "DataKontroll for MiniFlex" som kan avhjelpe noe: Kontrolltjenesten gir deg en trygghet om at brukeren får nedsatt hastighet til 128 kbit/s etter at inkludert datapakke på 1 GB er brukt opp. Deretter betaler brukeren pr MB inntil "makspris" er nådd. Dette sikrer at du har god kontroll over mobilbruken, og slipper ubehagelige overraskelser når regningen kommer. Med tjenesten aktivert kan du ikke fylle opp med ekstra datapakke https://www.komplett.no/mobil/tilleggstjenester/ Endret 5. januar 2017 av mandela Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Pisstjeneste. Sette ned til 128kbit og ta betalt pr. MB uten å kunne fylle opp med ekstra pakke? Det er ansvarsfraskrivelse og en sleip måte å tyne ut penger fra folk. Er fler enn litt personer som har hatt trøbbel med overforbruk. Min mor har ICE (dog internett, men det er jo mobildata), der er det struping og null betaling når det er strupet. Endret 5. januar 2017 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Skjønte ikkje helt dette. Fikk du beskjed om forbruket når at du hadde brukt 1.4 gb? Overforbruket skjedde ca klokka 14. Sms om overforbruket vart sendt frå Komplett klokka 04 neste natt. Da var eg belasta 399 kroner for ca 400 mb overforbruk. Tegna tillegg 1 gb for 99 kroner men uten effekt på overforbruket eller regninga for det. Endret 23. januar 2017 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Det blir et spørsmål om hvor ansvaret for databrukmåling ligger, du har mulighet til å sette varsel og sperre på din mobil, regner med at det ikke var gjort. Det er problemet hos diverse av disse tulleselskapene. Varselet kommer lenge etter at du har gått over grensa, og i mellomtiden har du brukt data for masse penger. Hos Telia og ICE slipper du sånt tull. Endret 23. januar 2017 av Uderzo 3 Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Det stemmer Har også datakort på nettbrettet så registrering og blokkering på telefon vil ikkje gi fullt bilde. Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Komplett har gratistjenesten "DataKontroll for MiniFlex" som kan avhjelpe noe: Kontrolltjenesten gir deg en trygghet om at brukeren får nedsatt hastighet til 128 kbit/s etter at inkludert datapakke på 1 GB er brukt opp. Deretter betaler brukeren pr MB inntil "makspris" er nådd. Dette sikrer at du har god kontroll over mobilbruken, og slipper ubehagelige overraskelser når regningen kommer. Med tjenesten aktivert kan du ikke fylle opp med ekstra datapakke https://www.komplett.no/mobil/tilleggstjenester/ Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Synes denne er lite interessant. Ønsker heller å betale for tillegg data på ein måte som gir pakkepris sjølv om bestillinga kjem litt etter at overforbruket skjedde. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Virker som det er operatører som benytter Telenor sitt nett som er verstinger her. Har sett at de operatørene som tar betalt for overforbruk skylder på at Telenor ikke klarer å taksere forbruket i sanntid. Endret 5. januar 2017 av Krokan 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Når inkludert mengde er brukt opp vil du automatisk få en ny datapakke. Har du et abonnement på 1 GB får du 1 GB til for 100 kroner. Dersom denne brukes opp vil du få enda en pakke på 1 GB til 100 kroner. Dersom også denne brukes opp, det vil si at du totalt har brukt 3 GB, vil vi sperre for videre bruk av data ut måneden. Denne sperren kan du selv oppheve på Mine sider, og du kan da surfe videre resten av måneden med 128 Kbps hastighet til 10 øre per MB. Merk at tjenester som eksempelvis streaming av video ikke vil fungere særlig godt. Fra hello.no, like billig og likt som det du hadde 1 GB - Fri tale, SMS, MMS og Telenor dekning = 98,- mnd Endret 5. januar 2017 av DerpBoy Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Virker som det er operatører som benytter Telenor sitt nett som er verstinger her. Har sett at de operatørene som tar betalt for overforbruk skylder på at Telenor ikke klarer å taksere forbruket i sanntid. Det ser sånn ut. Flere av kollegaene mine har opplevd tilsvarende, men sånn er det å være kunde hos et firma som er ledet av griske kapitalistsvin. Unnskyld, jeg mente gamle AUFere. Endret 5. januar 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg har et forslag: Hva med å ta ansvar for egne handlinger og ikke skylde på resten av verden? Er man så forbanna kjip at man kun gidder å betale for 1 GB så må man for pokker holde styr på mengden også. 1 GB er lite bruk, annonsert som lite bruk og blir ikke brått mye bruk bare fordi man skal streame video. Siden operatørene suger på å oppdatere forbruk i sanntid per dags dato så må man ta til høyde for det og følge egen teller på telefonen. Har man tvillingsim så må kvotwn fordeles på tellerne på enhetene og samme dato settes. Blir så matt når folk ikke setter seg inn i hvordan ting funker og så slenger med leppa etterpå når det blir dyrt pga, ignoranse. 8 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Det er problemet hos diverse av disse tulleselskapene. Varselet kommer lenge etter at du har gått over grensa, og i mellomtiden har du brukt data for masse penger. Hos Telia og ICE slipper du sånt tull. Telia gjør da nøyaktig det samme med sitt 1 GB-abonnement (Smart Mini) som Komplett Mobil: Etter inkludert datakvote på 1 GB koster data kr 1.99 pr MB, maks 399,-/mnd. Etter 3 GB reduseres hastigheten til 64 Kbit/s. Kilde: https://nettbutikk.telia.no/mobilabonnement/smart/mini Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg har et forslag: Hva med å ta ansvar for egne handlinger og ikke skylde på resten av verden? Er man så forbanna kjip at man kun gidder å betale for 1 GB så må man for pokker holde styr på mengden også. 1 GB er lite bruk, annonsert som lite bruk og blir ikke brått mye bruk bare fordi man skal streame video. Siden operatørene suger på å oppdatere forbruk i sanntid per dags dato så må man ta til høyde for det og følge egen teller på telefonen. Har man tvillingsim så må kvotwn fordeles på tellerne på enhetene og samme dato settes. Blir så matt når folk ikke setter seg inn i hvordan ting funker og så slenger med leppa etterpå når det blir dyrt pga, ignoranse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg har et forslag: Hva med å ta ansvar for egne handlinger og ikke skylde på resten av verden? Er man så forbanna kjip at man kun gidder å betale for 1 GB så må man for pokker holde styr på mengden også. 1 GB er lite bruk, annonsert som lite bruk og blir ikke brått mye bruk bare fordi man skal streame video. Siden operatørene suger på å oppdatere forbruk i sanntid per dags dato så må man ta til høyde for det og følge egen teller på telefonen. Har man tvillingsim så må kvotwn fordeles på tellerne på enhetene og samme dato settes. Blir så matt når folk ikke setter seg inn i hvordan ting funker og så slenger med leppa etterpå når det blir dyrt pga, ignoranse. Jeg er i prinsippet enig med deg, men dataforbruk er vanskeligere å forholde seg til, enn minutter og SMS, som du kan telle på en enkel måte. Datamengde blir veldig diffus, og det vet operatørene å utnytte. Lenke til kommentar
ottgrims Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Eg har tabba meg ut ja og skylder ikkje på andre. Eg må betale nesten 500 kroner for eit overforbruk på ca 400 mb. Eg klarer meg vanligvis bra med 1 GB og betaler gjerne tilleggspakke når eg treng meir. Det er fullt mogleg å organisere tenesta slik at overforbruk blir registrert på tilleggspakken, slik OneCall gjer. At KomplettMobil har valgt ei anna løysing er deira val. Mitt val er å skifte leverandør. Ingen grunn til å bli matt Kynxx. 1 Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Eg har tabba meg ut ja og skylder ikkje på andre. Eg må betale nesten 500 kroner for eit overforbruk på ca 400 mb. Eg klarer meg vanligvis bra med 1 GB og betaler gjerne tilleggspakke når eg treng meir. Det er fullt mogleg å organisere tenesta slik at overforbruk blir registrert på tilleggspakken, slik OneCall gjer. At KomplettMobil har valgt ei anna løysing er deira val. Mitt val er å skifte leverandør. Ingen grunn til å bli matt Kynxx. Om du ønsker Telenor-dekning videre så har Hello.no en grei løsning på overforbruk: Når inkludert mengde er brukt opp vil du automatisk få en ny datapakke. Har du et abonnement på 1 GB får du 1 GB til for 100 kroner. Dersom denne brukes opp vil du få enda en pakke på 1 GB til 100 kroner. Dersom også denne brukes opp, det vil si at du totalt har brukt 3 GB, vil vi sperre for videre bruk av data ut måneden. Denne sperren kan du selv oppheve på Mine sider, og du kan da surfe videre resten av måneden med 128 Kbps hastighet til 10 øre per MB. Merk at tjenester som eksempelvis streaming av video ikke vil fungere særlig godt. De selger abonnement med 1 GB data og fri bruk av ordinære ringeminutter, sms og mms til 98 kr mnd. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå