allak Skrevet 5. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2017 Hei, Hadde planer om å innstallere Win 7 pro(ettersom jeg har denne lissensen) på min MacBook pro Retina for så å oppgradere til win 10, men det viser seg at maskinen er for ny til å støtte win 7 ser det ut til. Da går det mot kjøp av en lissens av win 10. Jeg går ut i fra at det er «Home» som gjelder for meg som privatperson? Hvordan vil denne lissensnøkkelen virke, når jeg med tiden skal kjøpe meg ny maskin og innstallere på. Jeg regner med en slik lissens kun er gyldig på en maskin av gangen, men kan en når maskinen skal byttes ut, deaktivere lissensen for win 10, slik at den blir frigjort for innstallasjon på en ny maskin? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2017 Som vanlig kommer Windows 10 også i Full versjon og OEM versjon. Full versjonen kan flyttes til ny hardware, men kun være aktiv på en pc om gangen. OEM versjonen kan teoretisk ikke flyttes til ny hardware. Før var det store penger å spare på å velge OEM, men når jeg sjekker komplett.no på Home versjonen, så skiller det jo i underkant av 50 kroner mellom fullversjonen og OEM versjonen. Så da er jo valget meget enkelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 5. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2017 Installer Windows 10 pro og bruk den nøkkelen til 7'er versjonen når du autentiserer installasjonen din. Du trenger ikke å legge inn Win7 først. Har nettopp gjort dette selv og det funket som fjell. Lenke til kommentar
allak Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Seriøst, det er helt supert?? Noen link til isofil til WIN 10 pro norsk ? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO/ Lenke til kommentar
allak Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Mange takk? Da skal jeg prøve meg i helgen? Noen som vet hvordan lisensen avautoriserers, når jeg i fremtiden skal ha ny maskin, og ønsker å installere Windows med samme losses nøkkel på den nye? Hvor stor bør Windows partisjonen være for at den skal jobbe "lett", om en ser helt bort fra annen programvare jeg skal installere ...? Endret 6. januar 2017 av allak Lenke til kommentar
myhken Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Noen som vet hvordan lisensen avautoriserers, når jeg i fremtiden skal ha ny maskin, og ønsker å installere Windows med samme losses nøkkel på den nye? Hvis du ikke kobler den opp mot Microsoft kontoen din så må du nok kjøpe en ny lisens. Tror kanskje du må du uansett, for en slik gratis oppgradering gjelder teoretisk sett kun for den maskinen som oppgraderes. Du får ingen ny livstidslisens til Win10. Hvor stor bør Windows partisjonen være for at den skal jobbe "lett", om en ser helt bort fra annen programvare jeg skal installere ...? Om du ikke skal ha spill på OS partisjonen så i alle fall 128 GB ville jeg anbefalt. Den fylles fort opp med oppdateringer osv. Lenke til kommentar
allak Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10ISO/ En har her mulighet til å laste ned : Windows 10 Windows 10N Windows 10 Single Language Er det "Windows 10 Single Language" en må laste ned for å få mulighet til å velge norsk vesrjon? Hva er forskjellen på disse tre alternativene....? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Windows 10 Og etter confirm , Language : Norwegian. Det er den vanlige utgaven. Single language er kun andre språkutgaver. Windows 10N er den spesielle EU versjonen med bort strippet media capabilities . Ikke velg denne. Lenke til kommentar
allak Skrevet 6. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Supert, takk for svar?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Partisjonering av disk er bare så forrige årtusen. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 Partisjonering av disk er bare så forrige årtusen. Kan du uttyde? Nå ble jeg litt nysgjerrig, har selv en 256GB SSD partisjonert i OS + user, gjort for å holde recovery speilbildet minst mulig og brukerdata "uavhengig". Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2017 (endret) Man trenger da å sette av og vite plass til en partisjon til en windows installasjon på en macbook. https://support.apple.com/no-no/HT204990 Absulutt minimum er 20GB (egentlig ubrukelig). Legg til 10-20GB for noen vanlige standard programmer og plass til oppdateringer, legg så til XXGB for spill og annet. Guide med windows 10 installasjon med bootcamp http://www.windowscentral.com/how-install-windows-10-macbook Endret 6. januar 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2017 Partisjonering av disk er bare så forrige årtusen. Kan du uttyde? Nå ble jeg litt nysgjerrig, har selv en 256GB SSD partisjonert i OS + user, gjort for å holde recovery speilbildet minst mulig og brukerdata "uavhengig". Ingen grunner til å partisjonere, når man bruker NTFS filsystem. Ta backup av brukerfiler på et egnet medium. Lenke til kommentar
allak Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2017 Hei igjen, Da er Windows 10 installert på min MBPR via bootcamp, med WIN 7 nøkkelen jeg hadde fra før, helt supert? Vet ikke om jeg helt skjønte svaret på en kan av-autorisere denne lisensen når tiden for ny PC kommer, for så å bruke den om igjen? Er dette mulig? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2017 I prinsippet nei, nøkkelen er brukt opp når du oppgraderte. Men hvem vet hva som funker i fremtiden...verdt et forsøk. Lenke til kommentar
allak Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2017 ok, takk for det Men dette med at du tidligere i tråden nevnte at full versjon kunne flyttes videre til ny hardware, hva betyr dette i praksis? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2017 Det betyr det jeg skrev, at du kan flytte den fra en pc til en annen pc om du f.eks kjøper en ny pc uten OS. Eller om hardware som hovedkort ryker. Kort fortalt vil den la seg aktivere på ny hardware uten problemer, og så lenge den kun er aktivert på en pc om gangen. Lenke til kommentar
allak Skrevet 10. januar 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2017 Ok, takk Men da burde det vel mest sannsynlig ikke være noe problem å innstallere min lissens på neste maskin heller får jeg håpe Finnes det noe sted å av-autorisere lissensen? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. januar 2017 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2017 Ok, takk Men da burde det vel mest sannsynlig ikke være noe problem å innstallere min lissens på neste maskin heller får jeg håpe Finnes det noe sted å av-autorisere lissensen? Nei det finnes ikke noe sted å av-aktivere en lisens. Microsoft opererer med enten aktivert eller ikke aktivert lisens. Så når den først er aktivert, så er den i bruk. Men for å sjekke om lisensen er i bruk på flere pcer, bruker de aktiveringsserverene sine. Om de oppdager at samme lisens er i bruk på flere pcer (altså at flere pcer får de samme oppdateringene gang på gang) vil de til slutt svarteliste lisensen. Så lenge oppdateringene kun går til en pc, er det ikke noe stress. Grunnen til at det kan bli et problem senere for deg, er fordi at til og med om du har en fullversjon av Win7, så brukte du opp nøkkelen når du oppgraderte til Win10. Så nøkkelen har i teorien ikke flere aktiveringer igjen. Om det er slik i praksis er en annen ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå