Gå til innhold

[Løst] Grafikkortet gikk til helvete, likesågodt kjøpe ny pc?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er altså pc'en min:

Hovedkort:  Gigabyte GA-EP45-UD3LR, P45 (Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH10R, PCI-Ex(2.0)x16)

CPU:  Intel Core™ 2 Duo E7500, Dual Core, 2.93Ghz ( Socket 775, 3MB, 65W, 1066MHz, Boxed w/fan)

RAM: Crucial DDR2 PC6400 2GB KIT CL6, Kit w/two matched DDR2 PC6400 1GB CL6

GPU:  Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 (PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, HDCP, Lite-Reta)

Den har jeg hatt i en del år, og den har fungert veldig bra. Skjermkortet har slitt litt WoW og Counter-Strike (som er så godt som det eneste jeg spiller), men har nå knelt helt. Artifacts og drit skjer med en gang jeg starter et av spillene, så jeg må ha nytt. Men da tenkte jeg at jeg likesågodt kunne rive i en ny pc.

Det jeg lurer på er om det er noe vits? Jeg kunne godt tenke meg å prøve noen nyere spill, så disse begynner vel å kreve litt?

Mine krav må isåfall være disse:

- Gjerne et hakk bedre enn det jeg har nå, spesielt grafikkortet kan oppgraderes (pc'en er ellers lynrask).

- Veldig viktig at det ikke er et overklokkingsmonster. Jeg hater lyd, og vil gjerne ha en så stille og kjølig pc som mulig (men fortsatt vifter).

- Prisen kan gjerne være så lav som mulig. Har en mistanke om at det kommer barn snart, så da er det kanskje bare å si hadet til pc'en uansett.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du interessert i ett ok gpu nå, eller vil du kjøpe alt nytt. Hvilken psu har du?

Alt fra 1060/70/80. Har 1080, men spiller ikke så der er jeg grønn. Bruker mine til forskning. :)

PSU husker jeg ikke, for det har gått 2 til helvette de siste åra. Tenkte vel alt nytt egentlig.

Lenke til kommentar

Størrelse på kabinett har noe å si, men ikke alltid. Har du en CPU med lav TDP som produserer lite varme så kan du klare deg uten vifte hvis du har en bra kjøler.

Hvis du er fornøyd med PC'en nå så anbefaler jeg deg å bare kjøpe ny GPU. F.eks. https://www.komplett.no/product/821404/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gt-730-2gb-physx-cuda#

Å kjøpe 1060 og oppover når du er (var) fornøyd med et 512MB kort med DDR3 er liten vits.

Edit; Skal du spille nyere spill så må du dog ha noe litt bedre, men da ser du på en del tusen kroner mer.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Størrelse på kabinett har noe å si, men ikke alltid. Har du en CPU med lav TDP som produserer lite varme så kan du klare deg uten vifte hvis du har en bra kjøler.

Hvis du er fornøyd med PC'en nå så anbefaler jeg deg å bare kjøpe ny GPU. F.eks. https://www.komplett.no/product/821404/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gt-730-2gb-physx-cuda#

Å kjøpe 1060 og oppover når du er (var) fornøyd med et 512MB kort med DDR3 er liten vits.

Edit; Skal du spille nyere spill så må du dog ha noe litt bedre, men da ser du på en del tusen kroner mer.

Vil ikke det der være en dårligere GPU?

Lenke til kommentar

Han var fornøyd med grafikkort som sikkert er 10 år gammelt. Tipper at HD4850 yter på lik linje med Intel HD 4000 som kommer integrert i Intels prosessoren. Vil nesten tørre å påstå at alle grafikkort over 500,- du får kjøpt idag vil yte bedre enn det du hadde

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Han var fornøyd med grafikkort som sikkert er 10 år gammelt. Tipper at HD4850 yter på lik linje med Intel HD 4000 som kommer integrert i Intels prosessoren. Vil nesten tørre å påstå at alle grafikkort over 500,- du får kjøpt idag vil yte bedre enn det du hadde

Jeg var veldig fornøyd med pc'en, "ok" fornøyd med grafikkortet. Men skjønner hva du mener. Jeg vil bare ha et merkbart bedre kort, ikke bare litt over.

Lenke til kommentar

Er du interessert i ett ok gpu nå, eller vil du kjøpe alt nytt. Hvilken psu har du?

Alt fra 1060/70/80. Har 1080, men spiller ikke så der er jeg grønn. Bruker mine til forskning. :)

PSU husker jeg ikke, for det har gått 2 til helvette de siste åra. Tenkte vel alt nytt egentlig.

Dette er siste maskinen jeg kjøpte: https://www.komplett.no/wishlists

Linken funker ikke.

Btw Kjetil, hender det du selger brukte 1080 kort f.eks?

Lenke til kommentar

Dette er siste maskinen jeg kjøpte: https://www.komplett.no/wishlists

Linken funker ikke.

Btw Kjetil, hender det du selger brukte 1080 kort f.eks?

Nei, ikke brukte 1080,

Varenummer: 906073

Varenummer: 890988

Varenummer: 891155

Varenummer: 868237

Varenummer: 890818
Alle på komplett, Hvorfor linken ikke funker vet jeg ikke :)
Lenke til kommentar

Hei igjen, ble til at jeg kjøpte dette kortet:

https://www.komplett.no/product/896396/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-gtx-1060-3gb-dual-oc?noredirect=true

Håper ikke prosessorkraft mm gjør at jeg vil slite nevneverdig!

Dude, grafikkortet har mer ram enn pc-en... CPU vil absolutt være bottleneck i mange nye spill, spesilelt i CS:GO på høy FPS. Du burde heller kjøpt AMD RX 460 eller lignende, da 1060 blir litt vel bra til den pc-en du har. VIlle ihvertfall vurdert en ny stasjonær snart og puttet ditt nye grafikkort der.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hei igjen, ble til at jeg kjøpte dette kortet:

https://www.komplett.no/product/896396/datautstyr/skjermkort/pci-express/asus-geforce-gtx-1060-3gb-dual-oc?noredirect=true

Håper ikke prosessorkraft mm gjør at jeg vil slite nevneverdig!

Dude, grafikkortet har mer ram enn pc-en... CPU vil absolutt være bottleneck i mange nye spill, spesilelt i CS:GO på høy FPS. Du burde heller kjøpt AMD RX 460 eller lignende, da 1060 blir litt vel bra til den pc-en du har. VIlle ihvertfall vurdert en ny stasjonær snart og puttet ditt nye grafikkort der.

Ok, men tenkte å kjøpe pc litt i deler, så er vel mulig at jeg kjøper CPU+Hovedkort+RAM i løpet av våren, så da går det vel greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...