Gå til innhold

Oppgradere PC eller vente?

Anbefalte innlegg

Vurderer å oppgradere pcen, men samtidig så kan jeg vente

Intel Core i5 2500k overklokket til 4,5GHz. 

GTX 670 2GB

Asus P8p67

Corsair 8GB DDR3 1600MHZ

Har G-Sync skjerm, så AMD er ikke aktuelt.

Tenker å oppgradere nå eller senere. Kommer det nytt grafikkkort til sommeren av Nvidia? Kan kjøpe 1070 nå, men hvis det er planer om nye kort til sommeren så venter jeg heller.

CPUen begynner å dra på årene, men prosessorer har ikke endret seg så veldig, men kanskje på tide å oppgradere snart?

Ramen burde kanskje oppgraderes, men hvis jeg skal ha ny CPU må jeg ha nytt hovedkort, og da kan jeg like godt kjøpe nye rambrikker da.

Hva tenker dere?

Endret av winmedi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha nytt hovedkort du ha nye RAM-brikker.

Jeg tenker at dette hadde vært langt lettere å svare på hvis vi hadde visst hva du skulle bruke maskinen til. Epost og surfing? Da holder GTX 670 i massevis.

Både Intel og AMD slipper sine nyeste prosessorgenerasjoner innen temmelig kort tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når en spesifiserer at han skal bruke PCen til gaming sier det seg selv at det ikke er snakk om kabal men tyngre mer moderne spill... 

Om en skal oppgradere CPU anbefales det å vente å se hva AMD kommer med nå på CES. Når det kommer til grafikk kort er det tvilsomt at nvidia kommer til å komme med noe annet enn en Pascal refresh i år så en kan ikke forvente det helt store ytelseshoppet likevel så her mener vertfall jeg det bare er å kjøre på.

edit: 

Om du skal beholde ram brikkene du har i dag må du eventuelt se på bruktmarkedet etter en Intel 4790K eller lignende med passende hovedkort da samtlige nye Intel CPUer bruker DDR4 minne. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Når en spesifiserer at han skal bruke PCen til gaming sier det seg selv at det ikke er snakk om kabal men tyngre mer moderne spill...

"Tyngre" og "mer moderne" er ikke nødvendigvis to sider av samme sak. Flere nyere spill kan fint kjøres på GTX 670, men ikke alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Tyngre" og "mer moderne" er ikke nødvendigvis to sider av samme sak. Flere nyere spill kan fint kjøres på GTX 670, men ikke alle.

Dette blir kverulering for kveruleringens del, han har et veldig simpelt spørsmål.. Han lurer på om han trygt kan oppgradere nå eller om det er noe nytt og bedre rett rundt hjørnet, såpass han bør vente til det eventuelt kommer før han oppgraderer. Å komme med nedlatende svar tilbake til trådstarter fordi han ikke svarte godt nok på et allerede meningsløst spørsmål fra deg er jo i seg selv bare unødvendig å lite konstruktivt. Han spør ikke om han bør oppgradere han spør om det er lurt på oppgrader nå eller om han bør vente i tilfelle noe nytt og bedre kommer i nær fremtid. 

Lenke til kommentar

Å komme med nedlatende svar tilbake til trådstarter fordi han ikke svarte godt nok på et allerede meningsløst spørsmål fra deg er jo i seg selv bare unødvendig å lite konstruktivt.

Vel, det er ikke meningen å være frekk, men jeg føler at 90% av disse trådene fullstendig feiler i å opplyse noe så elementært som hva formålet med kjøp/oppgradering skal være. Jo, det er en vesentlig forskjell på om man skal spille nyere, krevende spill i 4k kontra å nøye seg med 60 FPS i CS:GO, og dermed er det også en vesentlig ting å få opplyst før man gir anbefalinger om hvorvidt en skal oppgradere eller ei.

edit: Dette er jo faktisk også første punkt i reglene for dette forumet; at formål skal opplyses.

herregud, mulig å være så firkantet?

Du synes kanskje dette er firkantet, men når man må spørre tre ganger i brorparten av alle slike tråder, når dette er ting som skulle vært i førstepost...

Jeg har nesten to tusen innlegg i dette sub-forumet over de siste tolv årene, og det blir veldig repetitivt å måtte stille dette spørsmålet gang på gang. Spørs om jeg gidder å ta meg mer tid til disse trådene.

:)

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å komme med nedlatende svar tilbake til trådstarter fordi han ikke svarte godt nok på et allerede meningsløst spørsmål fra deg er jo i seg selv bare unødvendig å lite konstruktivt.

Vel, det er ikke meningen å være frekk, men jeg føler at 90% av disse trådene fullstendig feiler i å opplyse noe så elementært som hva formålet med kjøp/oppgradering skal være. Jo, det er en vesentlig forskjell på om man skal spille nyere, krevende spill i 4k kontra å nøye seg med 60 FPS i CS:GO, og dermed er det også en vesentlig ting å få opplyst før man gir anbefalinger om hvorvidt en skal oppgradere eller ei.

edit: Dette er jo faktisk også første punkt i reglene for dette forumet; at formål skal opplyses.

herregud, mulig å være så firkantet?

Du synes kanskje dette er firkantet, men når man må spørre tre ganger i brorparten av alle slike tråder, når dette er ting som skulle vært i førstepost...

Jeg har nesten to tusen innlegg i dette sub-forumet over de siste tolv årene, og det blir veldig repetitivt å måtte stille dette spørsmålet gang på gang. Spørs om jeg gidder å ta meg mer tid til disse trådene.

:)

Så ikke ikke ta deg tid til "disse" trådene. Spørsmålet mitt var om det er verdt å oppgradere til bedre komponenter nå, eller vente til det muligens kommer nye senere. Når jeg opplyser at jeg kan kjøpe et 1070 kort nå, så synes jeg det er sært når du spør om jeg skal spille kabal og etterpå nevner jeg at pcen skal brukes til gaming men heller ikke det er et godt nok svar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et 1070 vil ikke være noe dårlig kjøp selv om det kanskje kommer noe bedre "snart". Prisen på et 1080Ti vil gjøre at 1070 beholder sitt pris/ytelse forhold alikevel. Med utgangspunkt i at du skal ha Nvidia selvfølgelig, det kan hende det kommer noe fra AMD som gjør at 1070 (og andre) faller langt ned på pris/ytelse listen.

Edit; Så er et 1070 med ålreit rabatt ganske lett å selge på bruktmarkedet.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt var om det er verdt å oppgradere til bedre komponenter nå, eller vente til det muligens kommer nye senere.

Med fare for å høres mer og mer pedantisk ut - noe jeg forsåvidt ikke benekter - du har fremdeles ikke svart ordentlig på spørsmålet mitt. Normalt ville jeg ikke giddet å bruke mer tid enn jeg allerede har gjort på en tråd der trådstarter ikke klarer å oppgi nødvendig informasjon for å unngå å kaste bort tiden til dem som på frivillig basis forsøker å hjelpe - selv på oppfordring - men når flere her begynner å kritisere det faktum at jeg faktisk spør etter disse tingene går det en faen i meg.

La meg demonstrere med et par hypotetiske spørsmål og mine respektive svar til dem, og merk hvordan svarene mine avhenger av informasjonen du oppgir i henhold til retningslinjene skulle ha oppgitt i førstepost:

Jeg har i5-2500k, GTX 670 og Gsync-skjerm, så jeg kan ikke kjøpe AMD-GPU. Jeg bruker maskinen til spill blant annet. Bør jeg kjøpe et GTX 1070 nå?

Ehm, tja. Sikkert. Whatever.

Jeg har i5-2500k @ 4.5 GHz, GTX 670 og Gsync-skjerm, så jeg kan ikke kjøpe AMD-GPU. Av potensielt krevende bruk spiller jeg CS:GO, Overwatch og Rocket League i 1080p. Ingen streaming eller recording. Pris: mest mulig for pengene, men ikke over 6k samlet.

Ingen av disse spillene er vesentlig krevende, men en oppgradering fra GTX 670 hadde vært på sin plass. GTX 1060 er en fin oppgradering - dog selv et GTX 1050 Ti eller GTX 1050 kan nok gjøre jobben - og evt. en god tredjepartskjøler så du kan overklokke prosessoren din, hvis det ikke alt er gjort. Nvidia lanserte Pascal for et halvår siden, og mtp. at det typisk går +/- 2 år mellom hver nye generasjon fra dem er det neppe vits å vente.

Jeg har i5-2500k @ 4.5 GHz, GTX 670 og Gsync-skjerm, så jeg kan ikke kjøpe AMD-GPU. Av potensielt krevende bruk spiller jeg CS:GO, Overwatch og Rocket League i 1080p. Jeg streamer på Twitch og/eller recorder for Youtube. Pris: mest mulig for pengene, men ikke over 6k samlet.

For recordingen sin skyld trenger du ikke nødvendigvis vesentlig bedre prosessor ettersom Nvidia Shadowplay er mindre ressurskrevende enn andre opptaksløsninger, men Twitch (har jeg hørt) drar nytte av Hyperthreadingen i7 kan tilby, så jeg ville fulgt Noxz sitt råd og sett meg om etter en brukt i7-2600k om det er å få tak i, og overklokket den. i7 har vel også noen fordeler når det kommer til videoredigering, som du naturligvis driver med om du recorder for Youtube. GPU-messig klarer du deg fint med et GTX 1060.

Jeg har i5-2500k @ 4.5 GHz, GTX 670 og Gsync-skjerm, så jeg kan ikke kjøpe AMD-GPU. Av potensielt krevende bruk spiller jeg Witcher 3, GTA V og Battlefield 1 i 1440p. Forventer (relativt) høy FPS på maks grafikk. Ingen streaming eller recording. Pris: rundt 10k, men kan strekke meg om nødvendig.

Kjøp et GTX 1070 og prøv med det i første omgang. Hvis det ikke drar spillene godt nok kan det være dags for en oppgradering av resten av systemet, eksempelvis denne eller denne - eller du kan vente på de nye generasjonene av hhv. Intel og AMD, som begge skal være like om hjørnet, dog er det spådd at i7-7700k ikke akkurat vil ha en imponerende ytelsesøkning kontra Skylake. En kompis av meg sliter også med ytelsen i Battlefield 1 på en ca. like gammel AMD-maskin, så om du ønsker god nok ytelse uten å prøve deg frem, fortest mulig, kan du like gjerne oppgradere CPU+HK+RAM med en gang.

Når jeg opplyser at jeg kan kjøpe et 1070 kort nå, så synes jeg det er sært når du spør om jeg skal spille kabal

Kabal er satt på spissen, åpenbart. Jeg kjenner ikke deg, jeg aner ikke om GTX 1070 er et grundig gjennomtenkt valg fra din side, eller om du tror at GTX 1070 er nødvendig for å få høy nok FPS i CS:GO til at skjermen blir flaskehals før skjermkortet blir det. Og det ville vært OK, det er tross alt rettleding som det dette forumet er til - som igjen gjør at jeg ikke uten videre kan gjøre vesentlige antagelser basert på det faktum at du har nevnt GTX 1070.

etterpå nevner jeg at pcen skal brukes til gaming men heller ikke det er et godt nok svar.

De siste tre eksemplene mine ovenfor er gode nok svar. Om ingen av disse er treffende for ditt vedkommende skal jeg gjerne bidra med ytterligere innsikt om du gir meg mer å gå etter.

edit: Men nå er jeg altså ferdig med å spørre :)

Endret av srbz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker trådstarter spør han ikke etter spesifikke tips rundt hva han skal kjøpe, det virker på meg som trådens eneste og soleklare formål er å bli oppdatert om det er noen nytt rundt hjørnet som gjør at han bør vente, en helt grei tråd som fint følger forumets både offisielle og uoffisielle retningslinjer. Om trådstarter har det klar føre seg hva han har bruk for, hvorfor skal en da trenge så mye informasjon for å skrive lange avhandlinger rundt hva han trenger til sine bruksområder når han allerede vet det selv? 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker trådstarter

det virker på meg

Viktige stikkord. Jeg kan også gjøre antagelser som dette, men det gagner ingen dersom disse antagelsene ikke er korrekte. På meg er det ingenting her som er soleklart.

Om trådstarter har det klar føre seg hva han har bruk for, hvorfor skal en da skrive lange avhandlinger rundt hva han trenger til sine bruksområder når han allerede vet det selv?

For at vi andre skal slippe å kaste bort vår tid på å gjette oss frem? De eksplisitte forumreglene er der for en grunn.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Jeg og srbz tar diskusjonen videre over PM, om noen andre har noe å si rundt dette temaet oppfordrer jeg og å ta det på PM da det i utgangspunktet har utviklet seg til å bare forsøpler tråden nå. Om trådstarter ønsker en opprydning i tråden oppfordrer jeg til å enten ta kontakt med meg eller rapportere tråden slik moderatroer får tatt tak i det. Vil derfor fra og med dette innlegget oppfordre samtlige om å holde seg til trådens tema og ikke meta diskusjoner. 

Reaksjoner på denne modereringen skal bli tatt over PM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...