TKongen Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 Jeg skjønner fortsatt ikke. Finnes det en konkret uttalelse fra Tesla i kontekst, eller er det bare artikkelforfatterens tolkning man har å gå på? "Production of 2170 cells for qualification started in December and today, production begins on cells that will be used in Tesla’s Powerwall 2 and Powerpack 2 energy products. Model 3 cell production will follow in Q2 and by 2018, the Gigafactory will produce 35 GWh/year of lithium-ion battery cells, nearly as much as the rest of the entire world’s battery production combined." https://www.tesla.com/no_NO/blog/battery-cell-production-begins-gigafactory?redirect=no Som altså ikke stemmer i det hele tatt. Det mangler liksom et par premisser her for at det skal stemme liksom. Akkurat som når Tesla hadde 700 HK, hvertfall hvis det var koblet direkte på et atomkraftverk. Kanskje det er ok og lyve slik i USA, men i Norge ble de dømt. Jeg liker teknologien og det Tesla gjør, men disse PR meldingene kunne de spart seg for. Tesla er bra, og fabrikken deres er allerede god, hvorfor må de absolutt skrive at den er så mye bedre enn den er? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Jeg mente størrelse og ikke type Noen hadde kopiert om de lagde samme type Poenget mitt var at selv om de er langt fremme på biler, så betyr det ikke at de er langt fremme på batterier. De er derimot veldig flinke til å fortelle alle som planene sine. Og jeg er rimelig sikker på om noen journalister hadde dratt til Korea og Kina og besøkt bedrifter, så hadde de fått høre mye om planer der også. Mente ikke forskjellige batterier slik. En VW Golf er ikke lik i Europa og USA f.eks. Så du kan få Panasonic batterier til modellene i Europa. SDI til alle som selges i USA, og LGC til alle som selges i Kina. Så fortsetter du slik. Da vil de ha ca samme kapasitet, uten problemer med at en bil ha forskjellige celler og slikt, samtidig som du kan ha 10 leverandører. Battericelleformatet har egentlig ganske liten betydning. Tesla har funnet ut at med sin batteripakke-arkitektur er 21-70-celler ideelt, men med en annen batteripakke-arkitektur er ikke det sikkert at 21-70 er det beste formatet. Magien i battericellene ligger i kjemien. Tesla er den eneste produsenten som bruker NCA-kjemien, som er den kjemien med best energitetthet. De fleste konkurrentene benytter NMC, som har dårligere energitetthet, men er mer stabil. NMC trenger også mer kobolt enn NCA, og kobolt er dyrt. Det er ikke noe problem å få tak i 21-70-celler fra Samsung eller andre, men da får du ikke Panasonics NCA-kjemi. De 21700-cellene jeg kunne finne fra Samsung har rundt 16,5 Wh, mens NCA cellene som skal lages ved Gigafactory er forventet å ha rundt 20 Wh. Jeg vet ikke om disse cellene fra Samsung er NMC, men Gigafactory skal også levere 21-70-celler med NMC til stasjonære lagringsbatterier, og da er det forventet ca 14 Wh per celle. Det er enorm forskjell på egenskapene til en 21-70-celle utifra kjemien. Endret 8. januar 2017 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 8. januar 2017 Del Skrevet 8. januar 2017 (endret) Jeg skjønner fortsatt ikke. Finnes det en konkret uttalelse fra Tesla i kontekst, eller er det bare artikkelforfatterens tolkning man har å gå på?"Production of 2170 cells for qualification started in December and today, production begins on cells that will be used in Tesla’s Powerwall 2 and Powerpack 2 energy products. Model 3 cell production will follow in Q2 and by 2018, the Gigafactory will produce 35 GWh/year of lithium-ion battery cells, nearly as much as the rest of the entire world’s battery production combined." https://www.tesla.com/no_NO/blog/battery-cell-production-begins-gigafactory?redirect=no Som altså ikke stemmer i det hele tatt. Det mangler liksom et par premisser her for at det skal stemme liksom. Akkurat som når Tesla hadde 700 HK, hvertfall hvis det var koblet direkte på et atomkraftverk. Kanskje det er ok og lyve slik i USA, men i Norge ble de dømt. Jeg liker teknologien og det Tesla gjør, men disse PR meldingene kunne de spart seg for. Tesla er bra, og fabrikken deres er allerede god, hvorfor må de absolutt skrive at den er så mye bedre enn den er? Tesla ble ikke dømt, de inngikk forlik. Og utsagnet er trolig ikke feil, da "nearly" er ganske vagt. Tesla sier bare at de vil ha nesten 50% av verdens li-ion batteriproduksjonskapasitet. Hvor lav prosent syns du de må ha for at utsagnet er feil? 40%? 30%? Og hvor er de i dag? 35 GWh var ca 55% i 2013. Endret 8. januar 2017 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. januar 2017 Del Skrevet 9. januar 2017 Panasonic har åpenbart fokusert på bilbatterier, men om du ser på mobiler f.eks er det ikke mye Panasonic batterier. Og jeg har ikke sett noen ha spesielt bra energitetthet i forhold til andre. er det noen grunn til at denne kjemien ikke kan brukes i mobiler? Tallene fra 2014 viste jo at USA produserer 1 GWh. Det er rimelig langt vekke fra 35 GWh. De ramper jo opp produksjonen, men er det virkelig sannsynlig at alle andre gjør nesten ingenting? Si at tallet havner på 20%, er det "nesten hele verdens produksjon" da? Sannheten er at Tesla ikke vet, og ikke vi heller. Så da kan de ikke si noe, når de ikke vet. Tesla inngikk forlik når de innså at å selge noe annet enn det som de oppgav ikke er lovlig i Norge, og betalte da penger til disse eierne i et forlik. Tesla er ikke en veldedighetsorganisasjon, de hadde ikke inngått forlik og betalt om de ikke måtte. Det går an å si: "I 2018 skal vi lage 35 GWh, i 2013 var hele verdens produksjon 35 GWh" Istedenfor å si at i 2018 har de 35 GWh, og det tilsvarer hele verdens produksjon for 5 år siden. Jeg skal gi deg et eksempel fra NAND bransjen, der du må bygge store clean-room fabrikker som tar mye tid og penger, altså mindre fleksibel for hurtig oppbygging enn batterier. I år økte demand med ca 20%. 2013: 35 GWh 2014: 42 GWh 2015: 50.2 GWh 2016: 60.5 GWh 2017: 72.6 GWh 2018 87.1 GWh Så si at verden uten Tesla har denne veksten. I 2018 vil vi da ha 122 GWh, og Tesla sin Gigafactory utgjør 28% av verdens produksjon. 20% per år er ikke mye i det hele tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå