Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

IP krøll

Anbefalte innlegg

Har et kablet og trådløst nett. De stasjonære maskinene har jeg satt ip adressene på. Probelemet oppstår når en laptop som er satt til å mottat ip prøver å logge seg på. Finnes det noen måte å hindre at pcene som logger seg på får en ip som er i bruk? Evnt at man kan "fortelle" laptopen at den ikke skal bruke ip lavere enn feks. 10.0.0.7?

Christian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at laptop'en mottar IP fra en router via NAT/DHCP?

Isåfall må du sette routeren til å bruke en IP-range som er høyere enn de IP'ene du har reservert til de stasjonære. En ting jeg lurer på er hvorfor du ikke lar alle maskinene få DHCP-utdelte adresser? Er de satt opp som servere?

En annen ting er at du kan sette laptop'en til å bruke fast IP/Subnett-maske/Gateway/DNS osv.

Alt er egentlig avhengig av nettverkstopologien din, dvs. hvordan det er satt opp og hvilke hensikter du har med det...

Lenke til kommentar

hva med å dele ut en ip-range fra DHCP som ikke er i nærheten av de statiske adressene på nettverket ditt?

Eksempel:

Maskiner med statisk ip finner du i intervaller 192.168.0.1 - 192.168.0.50

Maskiner med ip fra DHCP finnes i intervallet: 192.168.0.100 - 192.168.0.150

Med å gjøre det på denne måten vil du unngå doble ip-adresser på nettverket.

Lenke til kommentar
jeg trodde at enhver fornuftig dhcp server sjekket om en ip var aktiv før den delte den ut?

Skal ihvertfall det... Men som det finnes ufornuftige mennesker her, og mange av dem, går jeg vel også ut ifra at det finnes ufornuftige DHCP-servere...

Lenke til kommentar

Vet hvertfall (står i dokumentasjonen) at standard DHCP tjeneren i slackware prøver å pinge /ta kontakt med den IP-adressen den skal dele ut før den den gjør det for å se om den er i bruk. rart om dette ikke brukes av andre for å unnge situasjoner med flere maskiner som får samme IP.

Endret av |_Cisco_|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...