Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjon i garasje

Anbefalte innlegg

Har en garasje som ble satt opp for 6mnd siden. Den ble levert med sponplater i loftsetasjen ingen isolasjon. Har siden isolert loftsetasjen og gipset veggene der. Nede i garasjen har jeg lagt kun gipsplater, ingen isolasjon. Loftsetasjen er nå "hermetisk lukket" da jeg ikke har laget åpning til døren enda. Tilkomst er for tiden gjennom gulvet fra garasjen, men her ligger det nå en plate slik at loftet er separert fra garasjen. 

Jeg har laget kneloft på den ene siden i loftsetasjen som inngår i den isolerte loftsetasjen. 

I garasjerommet er det da åpent til gesims på den ene siden. Garasjeporten er tett. 

Så til saken: 

For å unngå at det slår seg har jeg til nå hatt en liten gløtt på garasjeporten, slik at det blir ventilert fra denne gløtten til gesimsen. Har hatt en fuktmåler stående som har vist relativ fuktighet mellom 70-85% og tidvis>90% 

Når jeg parkerer våt bil ved utetemperatur -2gr til + 5gr tørker det opp fra gulvet ila ca 12-24timer. 

Har ved ett tilfelle observert mugg i en barnevogn som ble satt fuktig i garasjen over en ukes tid. 

Jeg har tenkt å lage en ventil i fronten av garasjen, nede ved garasjeporten og en oppe på motsatt vegg. På den oppe på motsatt vegg har jeg tenkt å montere en baderomsvifte med kapasitet 130m3/t. Jeg har så tenkt å tette taket ved gesimsen, slik at jeg ikke får ventilert her lenger, men jeg kommer sikkert til å lage en ventil her også. I taket ved gesimsen altså. 

Gesimsen er jo tilluften til ventilasjonen av loftstaket i tillegg. 

Loftet har ingen ventilasjon for øyeblikket. Men har med tiden tenkt å lage to ventiler her også. En nede i front og en oppe på motsatt side. Ingen vifte her. 

Noen her som kan noe om dette og har en formening om min plan. Høres det greit ut? 

Kan garasjeloftet stå slik det står gjenom vinteren? Det er jo helt tett, slik at det vil jo ikke kunne komme noe fukt inn her slik at det vil ikke slå seg vel? 

Noen som har erfaring med baderomsvifte i garasje? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...