Mathias Klingenberg Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Får mye oppmerksomhet på verdens største elektronikkmesse.Denne norske smartsensoren skal måte husets radonnivå kontinuerlig og i sanntid Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Bra jobba av disse.Umiddelbart slår det meg at med den prisen blir det noe som skurrer litt med tanke på hvorfor man eventuellt skulle ha radonmåler permanent i en bolig i alle den tid det for kan se ut som om enten har man radon i boligen eller ikke.Det blir litt som å ha en brannvarsler i en konstruksjon der alle tenkelige muligheter for brann er fjernet.Derfor ser jeg mere for meg dette som noe som er kjekt for å måle om man har eller ikke har radon, for det er vel ikke slik at man plutselig har radon i 2018 og man ikke hadde det i 2017?Med de høye tallene for dødsfall og da sikkert også sykemeldinger og gud vet hva slags helserelaterte kostnader bør det være kommersielle interesser som forsikringselskaper etc som hadde penger å tjene på at dette kom i bruk.Staten kan ikke regnes med, selv om de var mest tjent monetært av alle med et sunt folk.Men jeg forstår ikke hvorfor en dings som måler radon skulle vært interessant å ha utover å måle om du har eller ikke har radon der du bor.Der kan man se for seg at man har kansje forregnet seg litt. Endret 4. januar 2017 av Atle Rørdam 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Synd det ikke er z-wave eller tilsvarende protokoller! Blåtann er jo stusselig. Endret 4. januar 2017 av Salvesen. 3 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Absolutt en interessant boks! Bare synd den bruker Bluetooth. BT er vanskelig å ha med å gjøre hvis man skal automatisere ting. Wifi, Zigbee, Z-wave, eller hva som helst videre er ønskelig. For $200 hadde jeg håpet på noe hakket smartere, eller i det minste mer integrerbart... 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Nå har jeg allerede to radonmålere med display, da klarer jeg meg nok uten denne. De er ofte populære å låne bort, men noen er redd for å sjekke hjemme... 3 Lenke til kommentar
Atle Rørdam Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Nå har jeg allerede to radonmålere med display, da klarer jeg meg nok uten denne. De er ofte populære å låne bort, men noen er redd for å sjekke hjemme... At folk er redd for å sjekke hjemme sier mye om "folkevettet". Men siden du har to og åpenbart erfaring på "brukersiden"... Tar jeg feil når jeg sier at dette er neppe noe som folk trenger å ha permanent innstallert hjemme? At Radon er noe man har eller ikke har omtrent som vann innlagt i huset? 2 Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Sikkert kjekt å ha for de som har 2000kr å kaste bort. 300 dør årlig? Like sannsynlig som å vinne i lotto haha 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Tja, 300 er ikke akkurat noe dokumentert tall siden det ikke akkurat står merkelapp på kreftsvulstene med årsak. Tallet er egentlig bare vill gjetting, linært stipulert ned fra virkelig dødelige doser (Chernobyl-arbeidere m.m.). Mye tyder på at lineær stipulering er en veldig feil estimeringsmetode. Nyere studier tyder på at veldig lave doser (som typisk for radon) faktisk kan ha positiv helseeffekt. Jeg tar altså det tallet med en spade salt. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Radonmåleren min i stua sier at vi har 144 becquerel i disse dager. Før vi monterte to radonpumper i grunnmuren lå vi på 3000 becquerel på vinterstid. For å slippe å sjekke pumpene regelmessig er det enklere å se på radonmålerne. Anslaget på 300 dødsfall i året tar nok også med "uforklarlige" dødsfall der folk som aldri har røykt utvikler lungekreft. Røyker man i tillegg så øker radon risikoen for å få lungekreft ytterligere. Alfapartiklene fra radon er så store at de stoppes av huden, men i lungene er det ingenting som stopper dem. 2 Lenke til kommentar
USAAT39E Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 I Sverige pratar man om 500pers/år men i det finstilta 90% rökare och resterande passiva rökare. Så varför ska myndigheter och företag skrämma folk för något som bara drabbar de som väljer att röka. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Tja, 300 er ikke akkurat noe dokumentert tall siden det ikke akkurat står merkelapp på kreftsvulstene med årsak. Tallet er egentlig bare vill gjetting,...Yep. Hele greia er en smule overdrevet. Dog, det ligger vel litt økonomisk gevinst i å skremme folk. Radongassen er statisk geografisk betinget, det forkommer bare i enkelte områder (bergarter). Så om du bor i et område uten radon så vil det ikke plutselig dukke opp. Dersom du bor i område med radon så får du ikke gassen inn dersom gulv mot bakke er tett. De eneste som trenger kontinuerlig måling er vel folk med pumpe eller lign, for å kontrollere at det mekaniske fungerer. Med z-wave eller lign kunne en slik måler slå pumpen(e) av og på etter behov. Edit: Dog, om du aldri har målt radon i din bolig så bør du måle. Endret 4. januar 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Edit: Dog, om du aldri har målt radon i din bolig så bør du måle. Jeg vet ikke om den var myntet på meg siden du siterte meg, men jeg bor i et radon-område og har for øyeblikket et 3 mnd gjennomsnitt på 73. På årsbasis litt lavere. Jeg kjøpte faktisk den første modellen som selskapet i artikkelen lanserte, Canary, mest fordi jeg er pålagt å måle i utleiedelen. Jeg visste allerede at det lå ganske lavt, men måtte ha dokumentasjon/målinger. 2 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 "Dette er et veldig brukervennlig produkt. Du kan bare vinke til produktet. Om det lyser grønt, vet du at alt er OK." vs. "Den varsler deg når radonnivået er for høyt ved hjelp av lyd og lys" Så hvis den _ikke_ gir lys og lyd så er det ok. Hva er da gevinsten med å vinke for å finne ut om det er ok? 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Jeg har en smart-sensor under utvikling. Den forteller deg om du er fullstendig idiot eller ikke. Vinker du og du får grønt lys bør du kjøpe så mange du får tak i, for dette er ikke bra for deg, dette tar mest mulig sannsynligvis kanskje livet av deg etterhvert eller muligens snart. Kontakt [email protected] for snarlige ukentlige kjøp. 3 Lenke til kommentar
MorganS Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Hei! Kan noen forklare meg/overbevise meg hvorfor det er krav til radon sikring av eneboliger, når vi i dag også har krav angående ventilasjonsanlegg? Lenke til kommentar
G Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Snakke seg om en dings som kan fyre opp under folks helseangst. Radon er en absolutt skummel nok greie, det er ikke det jeg tenker på her, men app og at man skal lese tilstand så ofte Har en Netatmo værstasjon. Og innedelen på soverommet varsler om CO2-nivået gjennom døgnet. Det som er problemet med den, er at siden rommet er dårlig ventilert uten et åpent vindu til alle årets dager så stiger CO2-nivået til "skumle nivåer". Folk har jo i alle tider sovet og oppholdt seg i rom med slike "skumle" nivåer uten at de har dødd der og da av det. Men, jeg merker at hun jeg bor i lag med liker å sjekke mobil og all annen sosial informasjon hyppig. Så etter at vi fikk denne værstasjonen så har hun jevnt og trutt klart å holde tritt med å lese av varslene fra denne værstasjonen på CO2. Det har ofte ledet til kommentarer som "huff, nå er det veldig høyt", og det kan virke som om litt for kraftig helseangst slår inn. Tenker at dette er viktig å kommentere i forhold til slike produkter. Passer derfor bra å nevne det her i tråden. Også for noe så ufarlig som CO2 da. Ikke er det snakk om kvelende nivåer, men snarere noen få tusen parts per million. Endret 5. januar 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Har hatt en tilsvarende i mange år, riktignok kun med display og uten blåtann. Denne kostet 3000 og har vært gull verd for å få gjort nødvendige tiltak i hus med høyt radonnivå. Har gått fra nesten 1000 til under 100 Bq/m3 i verdi utelukkende da en får løpende tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke. Syntes ikke prisen på denne er noe å diskutere hvis den faktisk fungerer som den skal. 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Har hatt en tilsvarende i mange år, riktignok kun med display og uten blåtann. Denne kostet 3000 og har vært gull verd for å få gjort nødvendige tiltak i hus med høyt radonnivå. Har gått fra nesten 1000 til under 100 Bq/m3 i verdi utelukkende da en får løpende tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke. Syntes ikke prisen på denne er noe å diskutere hvis den faktisk fungerer som den skal. Ja, jeg sparte over 30 000 på å kjøpe utstyr og gjøre arbeidet selv, det er god timelønn selv for en ingeniør... 2 Lenke til kommentar
HSPalm Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Her burde staten inn og subsidiere. Forsikring- og/eller alarmselskaper kunne solgt videre til forbrukere. En sånn måler hadde vært et fint tilskudd til Verisure-systemet, f.eks. Tja, 300 er ikke akkurat noe dokumentert tall siden det ikke akkurat står merkelapp på kreftsvulstene med årsak. Tallet er egentlig bare vill gjetting, linært stipulert ned fra virkelig dødelige doser (Chernobyl-arbeidere m.m.). Mye tyder på at lineær stipulering er en veldig feil estimeringsmetode. Nyere studier tyder på at veldig lave doser (som typisk for radon) faktisk kan ha positiv helseeffekt. Jeg tar altså det tallet med en spade salt. Veldig interessant om det er sant. Noe jeg selvsagt tviler på før jeg ser kilder. 2 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Absolutt en interessant boks! Bare synd den bruker Bluetooth. BT er vanskelig å ha med å gjøre hvis man skal automatisere ting. Wifi, Zigbee, Z-wave, eller hva som helst videre er ønskelig. For $200 hadde jeg håpet på noe hakket smartere, eller i det minste mer integrerbart... Det eneste reelle alternativet ville vært wifi siden den vanlige mann og kvinne ikke nødvendigvis har en smarthuskontroller. Men wifi har jo sine ulemper også, så for privatmarkedet er blåtann helt greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå