Gå til innhold

Trenger hjelp på vei til førerkortet


smarties1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har nettopp tatt trafikalt grunnkurs m/førstehjelp + mørkekjøringsdemo. Derfor ønsker jeg nå å begynne å øvelseskjøre. Jeg har ingen mulighet til å øvelseskjøre utenom kjøreskole. Jeg vil ta førerkortet for bil (klasse B, manuell) innen slutten av oktober. Tenker å starte med kjøretimer på våren.

 

Mine spørsmål er derfor:

- burde jeg lese igjennom teoriboken og kunne noe av dette før jeg starter å øvelseskjøre?

- jeg er helt blank på bil, og kan ingenting om det. Hvis noen ville lagd et bilde som viser under panseret til en bil og sette piler på hva som er hva (f.eks. her fyller man på bremsevæske, her er motoren, osv.) hadde jeg blitt veldig glad.

- hvor mange kjøretimer burde jeg ta hos kjøreskole før jeg tar oppkjøringen?

- hvordan foregår de første kjøretimene når jeg ikke kan noe som helst fra før? Er disse da mer teoretisk? 

- vil det lønne seg å ta et intensivkurs på kjøreskole når jeg ønsker å ta lappen kjappest mulig?

- når i prosessen burde jeg ta teoriprøven? 

 

Del gjerne filer, bilder, erfaringer og annet dere føler har hjulpet dere på veien til førerkortet.

 

Setter pris på alle svar!

Takk på forhånd  :)

Endret av smarties1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Neida, men sikkert ikke dumt å bla litt i den :)

 

2. Hvor ting er varierer fra bil til bil, men ingen som mener du skal bli mekaniker for å kunne kjøre bil, så ikke fokuser så mye på det. Det som er relevant for deg som bilfører vil også kjøreskolelærer gå igjennom sammen med deg. Kan godt hende det står litt om slikt i teoriboken også.

 

3. Avhenger veldig det, noen klarer seg med absolutt minimum, mens andre vil ha mange timer.

 

4. Da vil du nok lære ting som å ta i gang, bakkestart, giring osv.

 

5.

 

6. Den kan du ta tidligst 3. mnd før du fyller 18, og er gyldig i 3 år. Ta den når du passer du, men ikke noe vits i å utsette, du får heller ikke bestilt oppkjøring før du har bestått teorien, og det kan være lang venteliste på oppkjøring.

Lenke til kommentar

- burde jeg lese igjennom teoriboken og kunne noe av dette før jeg starter å øvelseskjøre?

Ja det burde du, lærekjøyring er tross alt praktisk bruk av teorien. Sjølv om du har kjøyrelæraren til å instruere deg så må du kunne grunnreglane for trafikk for å kunne bevege deg sikkert i trafikken.

 

- jeg er helt blank på bil, og kan ingenting om det. Hvis noen ville lagd et bilde som viser under panseret til en bil og sette piler på hva som er hva (f.eks. her fyller man på bremsevæske, her er motoren, osv.) hadde jeg blitt veldig glad.

 

Dette får du opplæring av med kjøyrelæraren. Men du finner også mange generelle eksempel på internett, som f.eks:

http://www.notmywar.com/upload/0/8f/08fc817b8d08813a.jpg

 

Stort sett er det ikkje så mykje under panseret som du må vite om, det viktigaste er påfylling av spylervæske, olje og peiling av oljen.

Begge delar er vanligvis godt merka, påfyllinga av spylervæske har eit bilde av ei frontrute med ei fontene som spruter, og oljepåfyllinga er merka med ei oljekanne.

 

Det som kan være lurt er at når du får opplæring av dette av kjøyrelæraren så knipser du eit bilde med mobilen, då kan du legge ut det bildet for å få hjelp til å identifisere dei forskjellige delane på "din" bil dersom du fortsatt er usikker etter at du har hatt kjøyretimar.

 

- hvor mange kjøretimer burde jeg ta hos kjøreskole før jeg tar oppkjøringen?

 

Mange nok  :wee: 

Ta dei obligatoriske timane fyrst, og få deretter kjøyrelæraren til å vurdere kva du eventuelt treng å øve meir på.

Det at du ikkje har muligheit til å lærekjøyre privat kan være både ein styrke og ein svakheit i forhold til kor mange timar du må ha. Sidan du ikkje har lærekjøyrt privat så vil du nok trenge litt meir tid på å øve inn det tekniske med å kjøyre ein bil, men fordelen du kan ha er at du ikkje har lært deg uvanar gjennom privatkjøyring utan kyndig veiledning.

Eg kjenner fleire som måtte bruke mange ekstra kjøyretimar på å lære av seg uvanar sjølv om dei teknisk sett var gode sjåførar.

 

- hvordan foregår de første kjøretimene når jeg ikke kan noe som helst fra før? Er disse da mer teoretisk?

 

Det varierer frå kjøyrelærar til kjøyrelærar, eit tips kan være å spørre om dette når du likevell er i kontakt med kjøyreskulen for å bestille kjøyretimar.

Det vanligaste trur eg likevell er at dere setter dere inn i bilen, så bruker dere litt tid på å snakke om kva erfaring du har frå før, kva som er kva inne i bilen, korleis du stiller på setet, speil og ratt, osv. Før du etter ein liten samtale begynder å kjøyre. Dersom du er veldig usikker bak rattet så blir det litt kjøyring og manøvrering på parkeringsplassen der du trener på å sette bilen i (rett) gir og å ta laust frå flatmark, deretter blir det ein liten kjøyretur på lite trafikkerte vegar.

Du blir ikkje sendt rett ut på hovudvegen med ein gong. Kjøyrelærarane er vanligvis svært gode til å raskt vurdere kva type opplæring som er best for deg.

 

- vil det lønne seg å ta et intensivkurs på kjøreskole når jeg ønsker å ta lappen kjappest mulig?

Ja, eit intensivkurs vil være raskaste vegen til å ta førarkortet. MEN det forutsetter at du er flink nok til å henge med på opplæringa.

Dersom du ikkje klarer tempoet så må du vanligvis avslutte kurset for å ikkje være til hinder for dei andre elevane.

Mitt klare råd er derfor at du tek deg nokre vanlige kjøyretimar fyrst, og deretter får hjelp frå kjøyrelæraren til å vurdere om intensivkurs kan være noke for deg.

 

- når i prosessen burde jeg ta teoriprøven?

Du kan ta teorien tidligast seks månedar før du fyller 18, og den er gyldig i 3 år.

Eg meiner at det er best å ta den så tidlig som mulig, då har du litt ekstra tid på deg før oppkjøyringa til å ta ny teoriprøve dersom du skulle stryke. Dersom du stryker så er det to veker med karantene før du får prøve igjen.

Det er enkelte som planlegger å ta teorien og deretter oppkjøyring omtrent på direkten, men då raknar alt dersom ein skulle stryke sidan ein ikkje får ta oppkjøyringa utan å ha bestått teorien.

Lenke til kommentar

Hei,

 

har nettopp tatt trafikalt grunnkurs m/førstehjelp + mørkekjøringsdemo. Derfor ønsker jeg nå å begynne å øvelseskjøre. Jeg har ingen mulighet til å øvelseskjøre utenom kjøreskole. Jeg vil ta førerkortet for bil (klasse B, manuell) innen slutten av oktober. Tenker å starte med kjøretimer på våren.

 

Mine spørsmål er derfor:

- burde jeg lese igjennom teoriboken og kunne noe av dette før jeg starter å øvelseskjøre?

- jeg er helt blank på bil, og kan ingenting om det. Hvis noen ville lagd et bilde som viser under panseret til en bil og sette piler på hva som er hva (f.eks. her fyller man på bremsevæske, her er motoren, osv.) hadde jeg blitt veldig glad.

- hvor mange kjøretimer burde jeg ta hos kjøreskole før jeg tar oppkjøringen?

- hvordan foregår de første kjøretimene når jeg ikke kan noe som helst fra før? Er disse da mer teoretisk? 

- vil det lønne seg å ta et intensivkurs på kjøreskole når jeg ønsker å ta lappen kjappest mulig?

- når i prosessen burde jeg ta teoriprøven? 

 

Del gjerne filer, bilder, erfaringer og annet dere føler har hjulpet dere på veien til førerkortet.

 

Setter pris på alle svar!

Takk på forhånd  :)

 

Sikkert greit med ulike synspunkt. 

 

1. Det er nok lurt å bla igjennom boka ja. Om du ikke skjønner hva et vikepliktskilt er - og vikeplikt generelt sett, bør det læres før du kjører bil (antar dette læres på trafikalt grunnkurs?)

 

2. Det er ikke så viktig, ikke fokuser på det. Dette varierer også fra bil til bil, men det er stort sett lett å kjenne igjen hva som er hva. Legger til et bilde som viser de enkelte tingene som er greit å vite (forøvrig en A-klasse Mercedes). 

cHZqaXlq.jpeg

 

3. Det finnes ingen fasit på dette. Det er ingen menneskerett å kjøre bil, og du tar de timene skolen mener som er rett. Du har dog et antall obligatoriske øvelser du må igjennom (bla mørkekjøring, langkjøring, glattkjøring etc). Jeg kombinerte langkjøring og glattkjøring da jeg tok lappen. Du må føle deg trygg når du kjører bil - da kan du kjøre opp. Jeg kjenner folk som aldri ble skikkelig trygg med sin egen kjøring, og i dag kvier de seg med kjøringa. 

 

4. Jeg øvelsekjørte kun med automat (ingen i familien eier manuell, forstålig nok), men tok lappen med manuell. Brukte derfor en del timer med kjøreskolen på å lære meg dette. Fikk også se modulene kjørelæreren brukte for alle elvene (usikker om dette var et selvlaget system, eller noe alle lærere bruker). Her var det moduler fra hvordan man starter motoren, behersker svinger, rygging, bakkestart etc. 

 

6. Når du vil, men kjørelæreren kan ikke melde deg opp til eksamen (oppkjøring) før du har bestått teorien. Om du har fylt 18 ville jeg startet å lese i dag. Finnes mange quiz-sider på nett som fungerer som god hjelp. Erfaring er dog alfa omega. Kjenner du noen med manuell bil som kan øvelsekjøre med deg, bør du absolutt starte med dette også. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Har nå bestilt teoriboken og tenker å få tatt meg en titt i denne. Tenker at det kan være lurt å gå igjennom spørsmålsboken som tilhører når jeg har lært litt mer. Dette kan vel være en god måte å teste ut hva jeg kan hittil?

 

Har også lest igjennom "sikkerhetskontroll av bil", som jeg har fått med meg kan være nyttig å kunne, spesielt på oppkjøringen.

 

Hvis jeg har mulighet til å øvelseskjøre litt med automat, vil det bli vanskelig å ta kjøretimer i manuell etterpå? Den største forskjellen er vel kanskje bare at man må lære seg å gire?

 

 

Fint bilde med gode forklaringer Woods. Nå vet jeg hva jeg skal se etter når jeg prøver å lære meg hva som er hvor.

 

 

 

cHZqaXlq.jpeg

 

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg har mulighet til å øvelseskjøre litt med automat, vil det bli vanskelig å ta kjøretimer i manuell etterpå? Den største forskjellen er vel kanskje bare at man må lære seg å gire?

 

Burde være uproblematisk.

Det kan tenkast at det kan være litt forvirrande å bytte mellom manuell og automatgir (er lett å gløyme seg og dermed "clutche" med venstrefoten på automatgir, med det resultat at du trykker venstrefoten på bremsa), men det er ikkje noke stort problem.

 

Du bør i tillegg må være litt oppmerksom på kva det er du ønsker å øve på.

Det å kjøyre automatgir er heilt supert for å skaffe seg trafikkerfaring og å øve på manøvrering, rygging, plassering i vegbana, bruk av speil og sjekk av blindsoner, osv.

Automatgir egnar seg sjølvsagt dårlig til å øve på clutching eller bakkestart.

 

 

Mitt råd er at du starter med nokre kjøyretimar hos kjøyreskulen med vanlig manuellgir, deretter kan du kjøyre litt privat med automatgir for å bli betre på dei områda som kjøyrelæraren din har påpeikt.

På den måten slepp du å lære deg til uvanar før du kjem skikkelig i gong med kjøyreopplæringa. Overlat opplæringa til proffane og bruk privatkjøyringa kun for å trene på ting som du har lært på kjøyreskulen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...