kizzykazz Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hei! Veggen mot veranda har eit vindu som har blitt gjort listefritt, og dobbel terassedør som også er gjort listefritt. Problemet er at når luftfuktigheten stiger/synker, så kjem diverse sprekker fram rundt vindu og terassedør, og i skøytar mellom veggplatene som er der i dag. Eg har tenkt på å legge tynne gipsplater rett på veggen for og bli kvitt problemet (trur bevegelsen ikkje er stor nok til å forplante seg til gips-veggen) Har lite erfaring som snekker, men sparkling og maling er eg relativt god på :-) Korleis skal eg gå fram mtp vindu og terassedør for å få dette fint? Mot gulv er det list, men i tak er det listefritt, har de tips til dette også? Takk Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Har du brukt hjørnebeslag i stål? Har du forresten bilde av sprekkene? så veit vi nøyaktig hvor sprekkene er Lenke til kommentar
Minus Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hvis det er listefritt i dag, antar jeg det er gips som er brukt. Har du tenkt å løse dette ved å legge nye gipsplater utenpå, eller er det jeg som ikke forstår innlegget? Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Beklager om det er vanskelig å forstå, skal prøve å forklare. Skal også legge til et par bilder om eg finn ut korleis. Eg har ikkje pussa opp enda, det er tidligare eiger som har gjort det. Har ingen magnet tilgjengelig så kan ikkje garantert sei at det er metall/gipshjørne rundt vindu, men det føles slik. Fra gang til stove er det brukt hjørnebeslag i stål, ser det på eit lite punkt kor malinga er slitt. Har bora i veggen under vindu for å montere panelovn, men den gang husker eg det kom brun treflis ut så trur dette er orginale plater. Men mulig det er gips og treplater under... Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Snakka med tidlegare eiger, han sei at det er orginale huntonittplater som er på veggen. Han har også forsøkt å legge elastisk masse i skøytane uten hell. Så min plan er å gå til verks med gips på denne veggen. Så blir det sikkert gipshjørner i vinduskarm og i terassedørkarm og alle hjørner (terassedør er trukket 0,5m inn i rommet så to vinklar på her også). Nokon som har ein god guide og tips til gipslegging? Aldri prøvd det før, men er ikkje redd for å gjere feil sålenge eg kan fikse det før alt er ferdig :-) Helst før alt er ferdig.. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Ja, synes det så spesielt ut om det var gipsplater med korrekt sparkling som var montert. Jeg ville gjort et forsøk med 6mm rehabgips. Husk å ikke få gipsskjøt direkte over ytterkant på verandadøren, da slag fra lukking av døren vil kunne forringe sparklingen over tid. Min erfaring tilsier at dette er enkleste måten å få dette fint på: Skru opp gipsplater Sparkle med fin-sparkel i skjøt Legg inn papirrempse og trykk denne godt inn i sparkelen fra punktet over med en sparkelskje som du drar opp/nedover langs skjøten Legg på en tynn film over papirremsen og dra av nesten all sparkelen igjen Vent Puss evt kuler Sparkle litt bredere enn forrige gang Puss Sparkle enda bredere enn forrige gang Puss Mal 2 ganger - ferdig! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Mal 2 ganger - ferdig! Mal 1 gang Flekksparkle Puss Mal 2 ganger - ferdig! Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Takk for tips, kjenner til sparkel og pussing, tidkrevande men det blir bra til slutt! Angåande gipsskjøt over ytterkant av verandadør.. eg ser for meg ulike scenario for tilpassing av gipsplatene, men dei ender alltid opp med skøyt enten på sidene eller over verandadøra.. har du et bilde eller kunne du forklart korleis du meiner eg ikkje burde skøyte? Takk :-) Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Mål ut før du legger platene, slik at enden på den ene gipsplata kommer sentrert over døra. Du kan jo selvsagt også begynne med en plate der. Krever litt mer finkapping når du skal ha det uten lister, men minimerer sjans for oppsrekking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå