kizzykazz Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hei! Bad blei pussa opp i 2009 ca, så det er relativt nytt. Det er belegg på golv, og baderomsplater på vegg. Dusjen er et Celeste-dusjkabinett, og eg er ikkje fornøgd med avløp, hygiene og størrelse så eg fantaserer om eit dusjhjørne. MEN, eg har aldri tatt ein dusj i eit dusjhjørne med baderomsplater av denne typen (ikkje følelse av direkte vannavstøtande, matt overflate, tegn til gul avfarging i plateskøyter) med vanlige lister mot tak. I tillegg er det belegg på gulv, og eg er usikker på fall under kabinett (skal ta av deksel på kabinett og kikke litt). Det beste er vel å ha fliser på gulv kor vatnet treff. Så eg lurer på om det er verdt å bruke tid på å undersøke, om eg må ha nye plater på badet, fliser på gulv og i verste fall støype for riktig fall. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Jeg bytta ut dusjnisje med kant langs gulvet til fordel (ulempe) for dusjhjørne med foldbare dører, for dermed å oppdage at fall til sluk i dusjsonen er minimal. Det legger seg nå en pen liten pytt utenfor dusjen, vannet pipler under subbelista der det er fuger i flisene. Vurderer nå å gå motsatt vei av deg, og heller sette inn et kabinett... Lenke til kommentar
War Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hvor er isåfall sluket? Bare hiv en kjele vann under dusjkabinettet og se hvor det renner / hva som skjer. Behøver ikke ha fliser på gulv nei, fliser er det minst vanntette som finnes og lekker som en sil. Det er membraen under som tar vannet. Siden du har belegg, så hart du neppe membran så da skal det jo bare være til å dusje i veg. Hvis det er baderomsplater, så må disse monteres rett med alu-profiler og rett silikon. Firma som pusset opp? Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Et kabinett minimerer sjansen for vannskader, og er på sett og vis enklere å holde rent og hygienisk, enn et dusjhjørne. Lenke til kommentar
War Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Nå skal det ikke bli vannskader da, så det blir jo nesten som å si at man minsker sjansen for nakkesakder hvis man bare dropper å kjøre bil. Bygge et nytt perfekt bad til 600.000 for å så dusje i dusjkabinett for sikkerhets skyld blir jo litt rart. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Det er sant, men det skal jo antakeligvis brukes en del år. Etter å ha dusja rett på flisene på gulv og vegger en del år, kan man jo med rette begynne å lure på om levetiden er nådd, og at man har en skjult fuktbombe. Et dusjkabinett har lengere levetid, er enklere å vaske, og er lettere å inspisere og bytte ut - dersom man man ikke er hypp på å pusse opp badet hvert 10 år. Endret 4. januar 2017 av Drogin Lenke til kommentar
War Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Ja enig i det. Bygget hus i 3 etg nå til 8 siffer, øverst er det et bad og jeg dusjer uten kabinett. Får håpe at taket under vil være en indikasjon over tid på skusessrate. Fant et godt norsk baderommsfirma , bare for å slenge inn sjansen for økt suksess. Takstmenn i slips kom 4 ganger med perm og laser og skulle godkjenne fall ol før man fikk bygge mer. TEK 10. Trådstarter vil jeg anbefale å høre med de som bestilte eller pusset opp badet og om det ble gjort som et bad. Lett å ta snarveger hvis man "bygger badet for kabinett" Endret 4. januar 2017 av War Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Hvor er isåfall sluket? - Sluket er under kabinett, så skal sjekke det. Har aldri kikka under - burde nok gjort det på visning. Behøver ikke ha fliser på gulv nei, fliser er det minst vanntette som finnes og lekker som en sil. Det er membraen under som tar vannet. Siden du har belegg, så hart du neppe membran så da skal det jo bare være til å dusje i veg. Hvis det er baderomsplater, så må disse monteres rett med alu-profiler og rett silikon. - Det er baderomsplater, men platearbeidet er gjort av tidligare eigar. No har eg budd her i 2 år og ser rundt om på badet at silikon/masse begynner å bli gul i og rundt skøyter på enkelte plater, men veit ikkje om dette er eit problem i seg sjølv. Firma som pusset opp? - Firma tok seg av belegg på gulv, toalett, vask etc. Har forresten kvittering/brosjyre på utført arbeid heime så kan lese litt der om detaljane. Et kabinett minimerer sjansen for vannskader, og er på sett og vis enklere å holde rent og hygienisk, enn et dusjhjørne. At det er enklare å holde reint kan eg ikkje forstå, men no har eg aldri forsøkt å holde eit dusjhørne reint så har ingen erfaring å komme med der. Ang vannskader kan det nok stemme. Eg synes inntrykket av badet blir betre med dusjhørne, og plassen kan også bli bedre om eg går den vegen. :-) Korleis kan man bygge en "vannmur" i dusjhjørnet forresten? Andre bad eg har sett har ei fordjupning og derfor ikkje vatn ut på golvet. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Klinkekuler er praktisk for å finne ut hvilken vei vannet renner. Blir ikke så mye å tørke opp heller. Veldig enkelt å ha med på visning også! Vanntette plater på vegg er ikke alltid lett å montere, og hvis det er feil silikon, eller silikon ikke lagt perfekt mellom platene ville jeg nok ikke stolt på vanntettheten Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Har sjekka kasta sølt litt vatn under dusjkabinett, og det ser ut til å vere greit fall mot sluk. Sluket er plassert i hjørnet så det passer bra. Det står også i dokumentasjon for rehabilitert bad fra 2014: "membran er lagt etter leverandørens anvisning". Seinare står det:"Kunde har selv duskabinett, møbel, servant... Veggene kler kunde selv med fibo trespo plater." Stusser litt over at det er silikon/fugemasse i horisontal retning fra bunn av platene fra vegg til vegg? Edit: trur det mangler list horisontalt på bunn, i våt/sprutsone? Puh - den er på plass, langs heile veggen :-) Da trur eg faktisk eg kan vere klar for dusjhjørne! Endret 4. januar 2017 av kizzykazz Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Selv så ville jeg ikke tatt sjansen da det kan bli en dyr erfaring Ville heller kjøpt et større kabinett Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 Ja har grubla litt på det sjølv. I tillegg er uttak for varmt/kaldt vatn installert vertikalt, ikkje horisontalt, som kanskje er eit hint om at eit blandebatteri av vanlig horisontal type ikkje hører til her Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Et kabinett minimerer sjansen for vannskader, og er på sett og vis enklere å holde rent og hygienisk, enn et dusjhjørne. Jeg tror ingenting på at et kabinett, med alle sine kriker og kroker, er enklere å holde rent enn et dusjhjørne, som i praksis er to glassdører. 1 Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 5. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Nei enig med deg Minus, mitt Celeste dusjkabinett er buet, og det er et mange hyggelige overraskelsar når eg vasker med gammal tannkost under listene. Fant også ut at det finst adapter (av mangel på bedre fagterm) som bygger ut blandebatteriet litt men gjer at man kan ha det horisontalt. Så trur eg kjøper dette: https://megaflis.no/celeste-dusjsett-m-handdusj-3-spray.html https://megaflis.no/grohe-precision-start-dusjtermostat-u-rosetter.html https://megaflis.no/celeste-dusjhjorne-90x90-rett-m-krom-profil-og-foliert-5mm-klart-glass.html?utm_source=emagin&utm_campaign=k1_02012017&utm_medium=dm som blir ca 3000kr. Tok mange kampanje-produkt, men trur det fungerer bra? edit: må kanskje ha dette med rosetter, 1000kr ekstra: https://megaflis.no/grohe-new-preciscion-trend-dusjtermostat.html så ca 4000kr. Endret 5. januar 2017 av kizzykazz Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 Dusjhjørne er jo et slags kabinett det også, med like mange kanter Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 (endret) Hørte med rørlegger korleis ein kunne fikse det vertikale uttaket til horisontalt. Fleire faktorar som er usikre, er det for eks tett om man vil forlenge uttak med rør. Så vil man helst skjule røra med å fore ut med nye plater, og det vil stjele litt plass. I tillegg vil blandebatteriet komme framfor der igjen. Lar seg sikkert gjere, men spørs om eg gidder begynne på det. Endret 7. januar 2017 av kizzykazz Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Er da vel bare å montere et vertikalt blandebatteri? Jeg har dusjhjørne med vertikalt blandebatteri Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 7. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2017 Ja tenkte akkurat tanken, kva batteri trur du passer best til formålet evt? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. januar 2017 Del Skrevet 7. januar 2017 Bygge et nytt perfekt bad til 600.000 for å så dusje i dusjkabinett for sikkerhets skyld blir jo litt rart. Hvorfor? Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt. Hvis jeg skulle ha pusset opp bad i dag ville jeg definitivt gått for dusjkabinett. Da har man en ekstra trygghet. Det er kjedelig hvis man har pusset opp for 600K og alt må gjøres om igjen på grunn av en eller annen feil eller skade. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå