tommyb Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Uber er ikke bare et program, det er i likhet med et taxiselskap en organisasjon. Det finnes en egen sjef for Uber Norge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Om det tiltrekker seg kunder å sette ned prisene, hvorfor gjør de ikke det i dag? Det er mange om beinet. Skulle tro det var et marked for å selge seg billig, og det er det kanskje, men de gjør det allikevel ikke. Hvorfor vil de da gjøre det med enda flere aktører? Hvorfor skal monopolnæringer sette ned prisene? Virker jo som konkurransen er relativt stor når det er så mye dødtid, uten konkurranse hadde jo dødtiden vært lav? Når det politikerene har lagd sperre for at nye aktører kan etablere, da har man ikke konkurranse; da har man noe helt annet. Det stemmer jo at det er færre enn det kunne har vært, mend et betyr ikke automatisk at konkurransen er dårlig. Noe er ihvertfall alvorlig galt når næringen kompanserer for dødtid ved å sette OPP prisene. Jeg synes ikke det er en så tydelig fasit der, mange av verdens beste taxi-byer har ganske regulerte systemer. Det kan være det er bedre, men jeg synes ikke det er klinkende klart ihvertfall. AtW I California så har dereguleringen ført til at tradisjonelle taxier har bortimot forsvunnet fra bybildet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 Uber er ikke bare et program, det er i likhet med et taxiselskap en organisasjon. Det finnes en egen sjef for Uber Norge. Den eneste forskjellen på vanlige taxier og Uber, det er at vanlige taxier har fått spesialtilatelse til å bedrive persontransport. Uber sine sjåfører risikerer å bli trakassert av politiet. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 12. januar 2017 Del Skrevet 12. januar 2017 (endret) Om über er lov eller ikke (ulovlig per nå) så er det jo klart - norske taxipriser er hinsides. Ta en taxi fra Oslo til OSL f.eks, prisene er jo helt ville. Et annet eksempel er fra Drammen og hjem til meg i fylla (15km) - koster fort 8-900kr, det er drøy timespris, vi kan jo nesten sammenligne det med hva sivilingeniører tar for konsulenttimer for Statoil. Og produktet er ikke bestandig bra en gang.... Et eksempel her, som jeg kom på, er at de kanskje er en halvtime for sene hvis jeg skal ut på byen, for å så få kjeft i bilen fordi jeg ikke sto klar når de kom og brukte 2min til å gå ut til bilen. Den vante telefonsamtalen når de endelig dukker opp er "hei det er taxi, hvor er du?"über appen alene løser jo mye problemer her, du ser nøyaktig hvor bilen er (og bilen ser hvor du er, så du slipper surr med at de ikke finner frem og 4 ekstra telefonsamtaler pga dette), betalingen er automatisk i det turen avsluttes, og tilbudet er kjapt. Jeg skjønner godt hvorfor mange velger über for å si det sånn. "Før i tiden" så var jo alle taxier finere biler - ofte E-klasse, slik er det heller ikke lenger, noen ganger sitter man i en Maxi-taxi fordi man MÅ på død og liv ta den bilen som er først i køen på holdeplassen, ellers så er det Toyota Prius stort sett eller lignendeSorry ranten, men har ikke så mye til overs for norske taxier lenger Endret 12. januar 2017 av bshagen 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/uber/skatteetaten-gaar-til-aksjon-mot-400-navngitte-uber-sjaafoerer/a/23909360/ 400 nye Ubersjåfører tatt i skattesvindel. De kjører rundt, tar betalt men betaler visst ikke skatten sin. Useriøse greier. Nå må da folk skjønne at Uber er bare juks og tant og fjas. Var i Gdansk/Polen forrige helg, det var taxi-kaos uten like. Alle drosjene så like ut, men det var HELT forskjellige priser. Pirattaxier så ut som vanlige taxier men tok 4-dobbel pris for samme strekning som en "vanlig" taxi gjorde. Taxameter hadde de også. Og det gikk ikke å spørre om pris på forhånd, han bare pekte på taxameteret. En tur til et kjøpesenter på 5km betalte de i den første drosja 17 szloty (de bestilte i hotellresepsjonen), vår drosje (praiet på gata) betalte vi 84 zsloty og han kjørte ikke helt frem til inngangen, sikkert i frykt for ordentlige sjåfører. Og prisen var ikke noe å diskutere heller, han bare sa han var ikke tilknyttet selskapene. Når vi kjørte hjem til hotellet brukte vi vanlig taxi som sto parkert rett utfor senteret og betalte 20 zsloty. Og den karen satt og så på hopprenn på ipad i frontruta MENS han kjørte i 50-60km/t i bykjernen. I tillegg så han dårlig så han lente seg helt inntil skjermen hver gang noen landa for å se distansen. Endret 27. januar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Kan jeg ta betalt for å kjøre kompiser til og fra "byen"? Er jo kjipt som f å stå å vente i 3-4 timer etter utestedet har stengt på en taxi liksom (dette skjer hver helg) Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) http://www.vg.no/nyheter/innenriks/uber/skatteetaten-gaar-til-aksjon-mot-400-navngitte-uber-sjaafoerer/a/23909360/ 400 nye Ubersjåfører tatt i skattesvindel. De kjører rundt, tar betalt men betaler visst ikke skatten sin. Useriøse greier. Nå må da folk skjønne at Uber er bare juks og tant og fjas. I 2016 opprettet jeg et enkeltmanns selskap kalt Fri Transport. Jeg betalte skatt i 2 måneder, men fikk beskjed av politiet at selskapet var ulovlig. Taxiforbundet anmeldte meg og jeg måtte møte opp i retten. Selskapet ble avviklet fordi det er ulovlig å kjøre uber. Jeg betalte 16000 kroner i skatt den første måneden. Betalte 19000 kroner i skatt den andre måneden. Så kom politiet og alt ble avviklet. Taxiforbundet anmeldte meg. Fordi jeg ikke har taxi lisens. Jeg nektet straffskyld, men fikk 3 måneders ubetinget fengsel i Oslo Tingrett. Jeg betalte skatt, men UBER er ulovlig. Fordi man ikke har lisens fra staten. UBER er ulovlig fordi staten ikke gir deg tillatelse til å kjøre andre mennesker. Selv om du oppretter enkeltmannsselskap og betaler skatt. Så er UBER fortsatt ulovlig fordi du ikke har lisens. Endret 27. januar 2017 av Motstandpolitiker 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Og likevel skal folk kjøre med jallafirmaet fordi de gjør det på en tv-serie fra NJUUUUU YOOOOOORK. Når ting er ulovlig, nytter det ikke å bare ignorere det og kjøre på likevel fordi man er uenig. Endret 27. januar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Og likevel skal folk kjøre med jallafirmaet fordi de gjør det på en tv-serie fra NJUUUUU YOOOOOORK. Når ting er ulovlig, nytter det ikke å bare ignorere det og kjøre på likevel fordi man er uenig. Selv om du oppretter enkeltmannselskap og betaler skatt. Så er det fortsatt ulovlig. Stortinget ønsker å leve i middelalderen. Utvikling er farlig for dem. Da mister organisasjoner som LO og NHO masse politisk makt hvis Uber bli lovlig. Hvis du ikke tror på hva jeg har skrevet. Anbefaler jeg at du starter opp et enkeltmannselskap og kjører uber. Du betaler skatt, men får allikevel Taxiforbundet og politiet på døren. Teknologi utvikler samfunnet, men politikerne ønsker ikke utvikling. Politikerne ønsker å leve i steinalderen og middelalderen. Dette er grunnen til at USA oppfinner Facebook, Microsoft, Twitter og alt det der. Fordi de har mer frihet enn Norge når det gjelder å ta ibruk teknologi i samfunnet. Selv om noen i Norge finner opp noe smart. Så vil politikerne jobbe mot deg og ikke for deg. Endret 27. januar 2017 av Motstandpolitiker 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Det er fint at du forsøkte gjøre ting ordentlig, men det er engang sånn at det fortsatt er krav til å bedrive persontransport i Norge. Siden persontransport i Norge er regulert og Uber organiserer transport som bryter disse reguleringene, er det i mine øyne bare et hår unna at Uber (organisasjonen, ikke sjåførene) vil berøres av lovgivning om organisert kriminalitet (mafia-paragrafer). Det kan virke som Uber tvinger fram endringer på dette området, i Norge som i andre land. Men det har ikke skjedd enda. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg skjønner ikke virkelig argumentet. Fordi du betaler skatt så skal du ha lov til å bedrive slik virksomhet? Det blir som å si at man kan kjøre på rødt lys så lenge man holder fartsgrensa. Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Det er fint at du forsøkte gjøre ting ordentlig, men det er engang sånn at det fortsatt er krav til å bedrive persontransport i Norge. Siden persontransport i Norge er regulert og Uber organiserer transport som bryter disse reguleringene, er det i mine øyne bare et hår unna at Uber (organisasjonen, ikke sjåførene) vil berøres av lovgivning om organisert kriminalitet (mafia-paragrafer). Det kan virke som Uber tvinger fram endringer på dette området, i Norge som i andre land. Men det har ikke skjedd enda. Uber er en veldig fin app. Den gir masse frihet til folket. Med uber er jeg min egen sjef. Bestemmer min egen arbeidsarbeid. Appen er veldig fleksibel og gir folket utrolig mye frihet. Allikevel så har jeg gitt opp UBER. - 6 timers avhør på politistasjonen - 2 dagers avhøring i Oslo tingrett - Taxiforbundet gir trusselbrev på at jeg ikke har lisens - 10 måneders ventetid på avhør i domstolen. Ja måtte vente 10 måneder på rettsaken. - 29000 kroner i saksomkostninger. Bare masse piss med det systemet her i Norge. Jeg betalte masse skatt, men ble allikevel straffet for det. Men for gjøre det klart. UBER er ulovlig selv om du betaler skatt til samfunnet. Endret 27. januar 2017 av Motstandpolitiker Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Men selv om du er aldri så uenig i Norges lover, kan du ikke bare bryte dem fritt og rage hver gang du blir tatt. Flytt til et annet land hvis du elsker Uber så mye da. Endret 27. januar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg skjønner ikke virkelig argumentet. Fordi du betaler skatt så skal du ha lov til å bedrive slik virksomhet? Det blir som å si at man kan kjøre på rødt lys så lenge man holder fartsgrensa. Grunnen til at politiet fant meg veldig lett. Er fordi jeg registrerte selskap og prøvde å gjøre alt lovlig. Dette endte med avhør, rettsak, domstol og saksomkostninger etter endt rettsak. Grunnen til at tusenvis av mennesker kjører svart. Er fordi de vet at de blir anmeldt umiddelbart av taxiforbundet hvis de registrerer selskap og betaler skatt. 90% av mine venner kjører UBER. Ingen av dem har registrert selskap fordi de ikke vil ende som meg. Lenke til kommentar
Motstandpolitiker Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Men selv om du er aldri så uenig i norges lover, kan du ikke bare bryte dem fritt og rage hver gang du blir tatt. Flytt til et annet land hvis du elsker Uber så mye da. Når man må ha tillatelse fra staten for å arbeide. Så er ikke dette frihet. Dette en av grunner til at jeg vurderer å flytte til USA. I USA er de flinkere til å ta i bruk ny teknologi. Men ja, UBER er ulovlig i Norge. Er du dum og registrerer enkeltmannselskap for å betale skatt. Ender det opp med rettsak i Oslo tingrett. I USA er uber fullt lovlig. Endret 27. januar 2017 av Motstandpolitiker Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Jeg skjønner ikke virkelig argumentet. Fordi du betaler skatt så skal du ha lov til å bedrive slik virksomhet? Det blir som å si at man kan kjøre på rødt lys så lenge man holder fartsgrensa. Grunnen til at politiet fant meg veldig lett. Er fordi jeg registrerte selskap og prøvde å gjøre alt lovlig. Dette endte med avhør, rettsak, domstol og saksomkostninger etter endt rettsak. Grunnen til at tusenvis av mennesker kjører svart. Er fordi de vet at de blir anmeldt umiddelbart av taxiforbundet hvis de registrerer selskap og betaler skatt. 90% av mine venner kjører UBER. Ingen av dem har registrert selskap fordi de ikke vil ende som meg. Og grunnen forklarte jeg ovenfor. Du kan godt være uenig i at man ikke skal måtte behøve lisens for å kjøre taxi utover vanlig førerkort selvfølgelig. Men det at du er uenig i det gir deg ikke muligheten til å unngå konsekvenser av å prøve å forbigå den regelen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Å betale skatt lovliggjør ikke alt som er ulovlig. Det er ikke mere lovlig å prostituere seg selv om man betaler skatt. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Jeg skjønner ikke virkelig argumentet. Fordi du betaler skatt så skal du ha lov til å bedrive slik virksomhet? Det blir som å si at man kan kjøre på rødt lys så lenge man holder fartsgrensa. Grunnen til at politiet fant meg veldig lett. Er fordi jeg registrerte selskap og prøvde å gjøre alt lovlig. Dette endte med avhør, rettsak, domstol og saksomkostninger etter endt rettsak. Grunnen til at tusenvis av mennesker kjører svart. Er fordi de vet at de blir anmeldt umiddelbart av taxiforbundet hvis de registrerer selskap og betaler skatt. 90% av mine venner kjører UBER. Ingen av dem har registrert selskap fordi de ikke vil ende som meg. Da føles det naturlig å trekke fram den lenken med 400 sjåfører og straffeskatt igjen. Eller denne: http://e24.no/lov-og-rett/uber/uber-sjaafoer-doemt-til-aa-tilbakebetale-286-854-kroner/23894996 Det har tilsynelatende vært uklart om det er lovlig eller ikke å være Ubersjåfør. Det er nok ikke uklart lengre. Ser at det også er stater i USA som ikke tar lett på Uber vs løyveordninger, Las Vegas er nevnt (Altså Nevada). Men det jeg tenker er at det er rom for å oppdatere løyveordningen slik at Uber kan få løyver mot at sjåførene deres oppfyller tilsvarende krav som en taxieier. taxisjåfør. Det blir likevel litt som om en kriminell taxi-mafia skulle fått løyver fordi pirattaxiene deres er så populære. Edit: så litt nærmere på Las Vegas/Nevada, kan virke som Uber var regnet som ulovlig i 2015 men at loven er endret og Uber regnes som lovlig nå, så lenge reisen er booket på forhånd. Edit II: I oktober 2015 ble Uber tillatt i Nevada, USA. https://www.engadget.com/2015/09/14/uber-and-lyft-nevada-permit/ Endret 27. januar 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 (endret) Uber er flott det. Null minstelønn, null pensjonspenger, null sykelønn, om jeg skjønner det rett. Bra måte å omgå arbeidsmiljøloven på, hva skal vi med denslags uansett. Bedre for folk å slave uten rettigheter, slik det er i det meste av verden. Endret 27. januar 2017 av Aiven Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. januar 2017 Del Skrevet 27. januar 2017 Uber er flott det. Null minstelønn, null pensjonspenger, null sykelønn, om jeg skjønner det rett. Bra måte å omgå arbeidsmiljøloven på, hva skal vi med denslags uansett. Bedre for folk å slave uten rettigheter, slik det er i det meste av verden. Ja. Som enkeltpersonsforetak har du ansvar for alt dette selv. Men det er ikke nytt eller unikt for Uber. Det som er nytt eller unikt for Uber er at det faller utenfor reguleringer for persontransport. Da er det neste spørsmål hvilke andre reguleringer man skal tillate å gå rundt. Hva med reguleringer for matservering? VHS/elektrisk arbeide? Tjenester som Mitt Anbud kan gjøre samme jobben for hobbyelektrikere som Uber gjør for sjåfører. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå