killertomato Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Hei Jeg bygger nå en ny PC og har litt problemer. Jeg har kjøpt fire minnebrikke som jeg har installert riktig i forhold til manualen i quad channel, men PCen vil ikke starte. Hvis jeg fjerner to av brikkene starter den helt fint. Jeg har byttet om på brikkene og det fungerer helt fint da også, så alle brikkene fungerer, men kun i dual channel. Kan det være at hovedkortet defekt, eller har jeg oversett noe? Jeg har også problemer med en M.2 disk som ikke vil vises i BIOS. Oppsettet mitt er: i7 6850k MSI X99 Raider Crucial Ballistix Sport DDR4 4x8GB 2400MHZ Intel 600p SSD 256GB PCIe M.2 Endret 4. januar 2017 av killertomato Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Samme opplevde jeg med mitt raider kort. Men hadde satt minnebrikken feil. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) Normalt problem med X99 raider desverre. Send inn og be om refund, komplett hjelper deg her om du har kjøpt ifra dem. Kilde Edit* muligens du har tatt livet av m.2 disken ved antistatisk, eneste jeg kan tenke meg er grunnen til att den ikke vises. Endret 4. januar 2017 av Noxz Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 (endret) En kamerat hadde dette raiderkortet. Funket ikkje med g.skill 3000 mhz brikker. Brukte noen andre brikker for å oppdatere til nyeste bios, så funket dem. Oppdater bios først er mitt tips. Ellers så kan jeg fortelle at jeg hater MSI hovedkort. De har liksom aldri vært gode på bios eller biosoppdateringer. Kjøpte du èn pakke med 4x8GB brikker, eller kjøpte du 2 pakker à 2x8GB? Endret 4. januar 2017 av Nizzen Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Kjøpte du èn pakke med 4x8GB brikker, eller kjøpte du 2 pakker à 2x8GB? Kjøpte to pakker med 2x8GB. Samme opplevde jeg med mitt raider kort. Men hadde satt minnebrikken feil. Jeg har garantert satt i brikkene riktig da jeg har prøvd mange ganger og gjort akkurat som det står i håndboken. Normalt problem med X99 raider desverre. Send inn og be om refund, komplett hjelper deg her om du har kjøpt ifra dem. Ser ikke fram imot å koble fra alt igjen, men vi får se. Prøver å oppdatere bios først. Har dere et annet kort å anbefale hvis jeg sender tilbake? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Kjøpte du èn pakke med 4x8GB brikker, eller kjøpte du 2 pakker à 2x8GB? Kjøpte to pakker med 2x8GB. Samme opplevde jeg med mitt raider kort. Men hadde satt minnebrikken feil. Jeg har garantert satt i brikkene riktig da jeg har prøvd mange ganger og gjort akkurat som det står i håndboken. Normalt problem med X99 raider desverre. Send inn og be om refund, komplett hjelper deg her om du har kjøpt ifra dem. Ser ikke fram imot å koble fra alt igjen, men vi får se. Prøver å oppdatere bios først. Har dere et annet kort å anbefale hvis jeg sender tilbake? På x99 anbefales det på det sterkeste å ha quad channel kit når du kjøper ram. Iallefall om man har 32GB eller mere. Det er en grunn for at det finnes kit av 4 for x99. Selv om dualchannel kit er "like" så er de ikkje nødvendigvis helt like på "secondary timings" Dermed kan det bli ustabilitet.. På f.eks asus forums, så frarådes det å bruke flere kit sammen, i stedenfor ett kit. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Som anbefalt tidligere ville jeg nok oppdatert firmware på hovedkortet først, for å se om det løser problemene. Nyere minnebrikker og slikt kommer det ofte støtte for i ny firmware. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Jeg kjøpte 16GiB kit. Er mitt andre msi raider. En 5960x og 6800. Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Jeg kjøpte 16GiB kit. Er mitt andre msi raider. En 5960x og 6800. Hva slags minnebrikker kjøpte du? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Kjøpte du 2 kits hver for seg? Der kan problemet ligge, samt i hovedkortet. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Jeg kjøpte 16GiB kit. Er mitt andre msi raider. En 5960x og 6800. Hva slags minnebrikker kjøpte du? Kjøpte disse: https://www.komplett.no/product/868237/datautstyr/minnebrikker/crucial-ballistix-sport-ddr4-16gb?noredirect=true# Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 I gamle dager (ref. 2000 - 2006 ish), da vi ennå brukte DDR var det oftest sånn at ved bruk av forskjellige RAM-brikker, så ble den felles timinga automatisk satt lik timinga for svakeste RAM-brikke. Gjelder ikke dette lengre for DDR3? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Har vert lenge at du bør kjøpe ett kit, ddr, ddr2, ddr3 nå ddr4, 2 eller 4 kanaler. Går du lenger tilbake i tid kan jeg ikke huske at det var viktig. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 I gamle dager (ref. 2000 - 2006 ish), da vi ennå brukte DDR var det oftest sånn at ved bruk av forskjellige RAM-brikker, så ble den felles timinga automatisk satt lik timinga for svakeste RAM-brikke. Gjelder ikke dette lengre for DDR3? Er ikkje helt sikker om det gjelder alt av undertimings, men her er det snakk om 32GB+ ddr4. Det er nok litt annet enn 2GB ddr2 brikker . Ganske stor forskjell på hastighet også. Fakta er iallefall at det kan bli et problem med forskjellige kit. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 En kamerat hadde dette raiderkortet. Funket ikkje med g.skill 3000 mhz brikker. Brukte noen andre brikker for å oppdatere til nyeste bios, så funket dem. Oppdater bios først er mitt tips. Ellers så kan jeg fortelle at jeg hater MSI hovedkort. De har liksom aldri vært gode på bios eller biosoppdateringer. Kjøpte du èn pakke med 4x8GB brikker, eller kjøpte du 2 pakker à 2x8GB? Litt skuffet over denne kommentaren om msi . Har 10 hk fra msi, har hatt, gigabyte(xxx), asus(xxx), abit bh6 (1kort) er det enste kortet jeg har hatt problemer med. Så sier dette jeg, bra alle i dag. Men ja noen kan være bedre på oc, men normalt er alle bra Lenke til kommentar
killertomato Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Da har jeg oppdatert bios til nyest versjon og fortsatt samme feil med minnebrikkene. Den eneste løsningen da er vel å enten bytte hovedkortet eller minnebrikkene. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Kontakt selger for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå