Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC starter ikke med fire minnebrikker + m.2 disk vises ikke i BIOS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygger nå en ny PC og har litt problemer. Jeg har kjøpt fire minnebrikke som jeg har installert riktig i forhold til manualen i quad channel, men PCen vil ikke starte. Hvis jeg fjerner to av brikkene starter den helt fint. Jeg har byttet om på brikkene og det fungerer helt fint da også, så alle brikkene fungerer, men kun i dual channel. Kan det være at hovedkortet defekt, eller har jeg oversett noe?

Jeg har også problemer med en M.2 disk som ikke vil vises i BIOS.

Oppsettet mitt er: 

i7 6850k

MSI X99 Raider

Crucial Ballistix Sport DDR4 4x8GB 2400MHZ

Intel 600p SSD 256GB PCIe M.2

Endret av killertomato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat hadde dette raiderkortet. Funket ikkje med g.skill 3000 mhz brikker. Brukte noen andre brikker for å oppdatere til nyeste bios, så funket dem. Oppdater bios først er mitt tips. Ellers så kan jeg fortelle at jeg hater MSI hovedkort. De har liksom aldri vært gode på bios eller biosoppdateringer.

Kjøpte du èn pakke med 4x8GB brikker, eller kjøpte du 2 pakker à 2x8GB?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kjøpte to pakker med 2x8GB.

Samme opplevde jeg med mitt raider kort. Men hadde satt minnebrikken feil.

Jeg har garantert satt i brikkene riktig da jeg har prøvd mange ganger og gjort akkurat som det står i håndboken.

Normalt problem med X99 raider desverre. Send inn og be om refund, komplett hjelper deg her om du har kjøpt ifra dem.

Ser ikke fram imot å koble fra alt igjen, men vi får se. Prøver å oppdatere bios først. Har dere et annet kort å anbefale hvis jeg sender tilbake?

Lenke til kommentar

Kjøpte to pakker med 2x8GB.

Samme opplevde jeg med mitt raider kort. Men hadde satt minnebrikken feil.

Jeg har garantert satt i brikkene riktig da jeg har prøvd mange ganger og gjort akkurat som det står i håndboken.

Normalt problem med X99 raider desverre. Send inn og be om refund, komplett hjelper deg her om du har kjøpt ifra dem.

Ser ikke fram imot å koble fra alt igjen, men vi får se. Prøver å oppdatere bios først. Har dere et annet kort å anbefale hvis jeg sender tilbake?

På x99 anbefales det på det sterkeste å ha quad channel kit når du kjøper ram. Iallefall om man har 32GB eller mere. Det er en grunn for at det finnes kit av 4 for x99. Selv om dualchannel kit er "like" så er de ikkje nødvendigvis helt like på "secondary timings" Dermed kan det bli ustabilitet.. På f.eks asus forums, så frarådes det å bruke flere kit sammen, i stedenfor ett kit.

Lenke til kommentar

I gamle dager (ref. 2000 - 2006 ish), da vi ennå brukte DDR var det oftest sånn at ved bruk av forskjellige RAM-brikker, så ble den felles timinga automatisk satt lik timinga for svakeste RAM-brikke.

Gjelder ikke dette lengre for DDR3?

Er ikkje helt sikker om det gjelder alt av undertimings, men her er det snakk om 32GB+ ddr4. Det er nok litt annet enn 2GB ddr2 brikker . Ganske stor forskjell på hastighet også. 

Fakta er iallefall at det kan bli et problem med forskjellige kit.

Lenke til kommentar

En kamerat hadde dette raiderkortet. Funket ikkje med g.skill 3000 mhz brikker. Brukte noen andre brikker for å oppdatere til nyeste bios, så funket dem. Oppdater bios først er mitt tips. Ellers så kan jeg fortelle at jeg hater MSI hovedkort. De har liksom aldri vært gode på bios eller biosoppdateringer.

Litt skuffet over denne kommentaren om msi . Har 10 hk fra msi, har hatt, gigabyte(xxx), asus(xxx), abit bh6 (1kort) er det enste kortet jeg har hatt problemer med. Så sier dette jeg, bra alle i dag. Men ja noen kan være bedre på oc, men normalt er alle bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...