AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Hei, Jeg jobber i privat barnevern hvor vi tar i mot ungdom på hjelpetiltak etter bvl 4-4. Noen ungdommer har ulike diagnoser og utfordringer som krever medisinering. Dette kan være alt fra medisinering for ADHD til benzopreparater. I samarbeid med lege er det vi som holder på disse medisinene og utlever til ungdommene etter den enkeltes leges beskriving av bruk. Dette for at ungdommene ikke selv skal sitte på med store og potensielt farlige kvantum av medisiner. Men vi i bedriften er litt usikre på lovligheten av dette, og om det eventuelt ikke er lov, eller er i en gråsone. Vi er sosialarbeidere og har ikke lege, sykepleiere eller ansatte med medisinkurs. Slik som vi vet er tilfellet i kommunale virksomheter. Og at legemiddelhåndtering er ganske strengt og regulert i disse virksomhetene. Er det noen faglige kvalifiserte i Jus som kunne gitt meg innsikt i dette dilemmaet? Mvh Anonymous poster hash: 27362...452 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 (endret) Ja. En advokat. Hadde jeg vært en seriøs privat institusjon så hadde jeg rådført meg med en advokat vedrørende dette istedenfor et åpent forum hvor hvem som helst med et tastatur og internettilgang kan synse om emnet. Ikke meningen å være for kvass, men ta det i riktig kanal. På den måten har dere lovverket på plass med en advokat dersom dette skal overprøves på noen måte. Det er også i deres favør å kunne ta beslutninger basert på faglig kompetanse kontra et åpent forum. Endret 3. januar 2017 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Det er ingen spesielle regler for legemiddelhåndtering i private barnevernsinstitusjoner ut over den alminnelige plikten i legemiddelloven § 29 om at enhver som har legemidler skal oppbevare dem forsvarlig. Jeg antar at dette er en barnevernsinstitusjon regulert av Bufetat etter barnevernloven § 5-1. Slike barnevernsinstitusjoner må følge forsvarlighetskravet i barnevernloven § 5-10 med forskrifter. Det er internkontrollforskriften § 7 som etablerer grunnrammen: § 7.Medisinsk tilsyn og behandling Institusjonen har plikt til å sørge for at beboernes rett til medisinsk tilsyn og behandling ivaretas og skal ha rutiner som sikrer dette. Rutinene skal være tilpasset institusjonens målgruppe. For å realisere retten til medisinsk tilsyn og behandling må institusjonen ha rutiner som sikrer forsvarlig medisinsk behandling. "De ansatte følger legens forskrivning og instruker i pakningsvedlegg" vil kunne være tilstrekkelig forsvarlig for enklere ting, som reseptfrie smertestillende midler, men jeg er usikker på om ritalin og benzodiazepiner vil være forsvarlig. Det er Fylkesmannen som er tilsynsmyndighet etter forskriften. Du bør derfor vurdere å kontakte Fylkesmannen. Du kan være anonym. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2017 Det er ingen spesielle regler for legemiddelhåndtering i private barnevernsinstitusjoner ut over den alminnelige plikten i legemiddelloven § 29 om at enhver som har legemidler skal oppbevare dem forsvarlig. Jeg antar at dette er en barnevernsinstitusjon regulert av Bufetat etter barnevernloven § 5-1. Slike barnevernsinstitusjoner må følge forsvarlighetskravet i barnevernloven § 5-10 med forskrifter. Det er internkontrollforskriften § 7 som etablerer grunnrammen: § 7.Medisinsk tilsyn og behandling Institusjonen har plikt til å sørge for at beboernes rett til medisinsk tilsyn og behandling ivaretas og skal ha rutiner som sikrer dette. Rutinene skal være tilpasset institusjonens målgruppe. For å realisere retten til medisinsk tilsyn og behandling må institusjonen ha rutiner som sikrer forsvarlig medisinsk behandling. "De ansatte følger legens forskrivning og instruker i pakningsvedlegg" vil kunne være tilstrekkelig forsvarlig for enklere ting, som reseptfrie smertestillende midler, men jeg er usikker på om ritalin og benzodiazepiner vil være forsvarlig. Det er Fylkesmannen som er tilsynsmyndighet etter forskriften. Du bør derfor vurdere å kontakte Fylkesmannen. Du kan være anonym. Vi er ikke tilknyttet Bufetat på nåværende tidspunkt. Men det er et ønske fra virksomhetsleder å bli det. Så da antar jeg at det kun er §29 i legemiddelloven som blir aktuelt her. Virksomhetsleder har for ordens skyld allerede forhørt seg med kontoret til fylkesmannen. Takker for svar Anonymous poster hash: 27362...452 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. januar 2017 Del Skrevet 3. januar 2017 Det vil kunne være krav om dette i oppdragsavtalen med det kommunale barnevernet, men jeg tviler på det. Lenke til kommentar
skripis Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Nå synser jeg, men jeg vil tro at det ikke stilles like strenge krav til oppbevaring og håndtering av medisiner foreskrevet av lege, som for ett sykehus eller behandlingssted hvor man gjerne har "ett lite apotek" tilgjengelig på avdeling. Legen har foreskrevet brukerdoser som han anser er forsvarlige. Så kan det selvfølgelig være at det skrives ut større mengder av gangen når han vet at nevnte ungdom ikke har fri tilgang til hele resepten. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Hvis dere ikke har lest denne, gjør det: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/942/Rundskriv%20Legemiddelh%C3%A5ndteringsforskriften%20IS-7%202015.pdf Det å dele ut medisiner i en virksomhet under bvl §4-4, er å regne som helsehjelp. Den som yter helsehjelp, er å regne som helsepersonell. Det stilles krav om forsvarlighet når det ytes helsehjelp av helsepersonell. Det å ikke ha medisinkurs når man deler ut medisiner, er uforsvarlig. Dette er ikke et dilemma i en gråsone, det er over grensa. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Det å dele ut medisiner i en virksomhet under bvl §4-4, er å regne som helsehjelp. Den som yter helsehjelp, er å regne som helsepersonell. Det stilles krav om forsvarlighet når det ytes helsehjelp av helsepersonell. Det å ikke ha medisinkurs når man deler ut medisiner, er uforsvarlig. Jeg har tatt feil. Det er følgende som gjelder (samme kilde): Bestemmelsene i legemiddelhåndteringsforskriften gjelder ikke når pasienten håndterer legemidlene selv, eller når pasienten får bistand fra andre personer som ikke er helsepersonell. Dette gjelder uansett om pasienten er hjemme i egen bolig eller befinner seg i en eller annen institusjon som ikke yter helsehjelp og derfor ikke faller inn under helselovgivningens område. I de institusjonene som ikke er regulert i helselovgivningen, men i annen lovgivning, som, for eksempel, barnevernsinstitusjoner, skoler, barnehager, eller lignende, er det institusjonens ledelse som må avtale med den som har foreldreansvaret hvordan bistanden til håndtering av legemidler bør foretas når barnet er innenfor institusjonens ansvarsområde, jf. legemiddelhåndteringsforskriftens § 2, andre ledd." Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. januar 2017 Del Skrevet 5. januar 2017 (endret) Det å dele ut medisiner i en virksomhet under bvl §4-4, er å regne som helsehjelp. "Helsehjelp" i lovens forstand er "enhver handling som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål og som utføres av helsepersonell", jf. helsepersonelloven § 3 tredje ledd (min utheving). Legemiddelhåndteringsforskriften viser til helsepersonellovens definisjon av helsehjelp. Dermed faller dette kasuset utenfor legemiddelhåndteringsforskriftens virkeområde slik dette er definert i § 2: Forskriften gjelder virksomheters og helsepersonells håndtering av legemidler når det ytes helsehjelp som definert i lov om helsepersonell § 3 tredje ledd. I tillegg er forskriften hjemlet i kommunehelsetjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven, helsepersonelloven, legemiddelloven, og helse- og omsorgstjenesteloven. En sjekk av de aktuelle forskriftshjemlene viser at ingen av dem omfatter en privat barnevernsinstitusjon. Det vil si at legemiddelhåndteringsforskriften uansett virkeområde ikke har tilstrekkelig hjemmel i lov til å håndheves overfor en privat barnevernsinstitusjon. Ironisk nok betyr dette at institusjonen TS nevner hadde vært omfattet dersom de hadde ansatt helsepersonell, men faller utenfor når de ikke har gjort det. Endret 5. januar 2017 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå